• Anonym (Realisten)

Sverige på väl åt skogen

Någon mer än jag som tycker att allt bara känns så dystert i Sverige?

- Kriminalitet, gängbrottslighet, skjutningar
    - Ekonomin,
    -Inflationen
    -Negativa reallöner
    Värdelösa pensioner
    -bidrag som inte räknas upp, som exempelvis barnbidrag.
    -Sjuka får sina sjukersättningar indragna av Försäkringskassan och tvingas söka jobb som inte finns.
    -Sverige lägger rekordmycket pengar på att rusta Försvaret, men ungdomarna är mer negativa än någonsin.
    -Större barngrupper och alltmer utbredd psykisk ohälsa.

Hela Sverige känns som ett enda Mordor. Bara hat överallt.
    Alla människor och inte minst våra politiker gör allt för att bara bekämpa varandra.

Det har aldrig fötts så få barn i Sverige som det gör nu. Framtidstron känns som totalt bortblåst. Utvandringen av svenskar har tydligen aldrig varit större. 

• Svar på tråden Sverige på väl åt skogen
  • Anonym (Realisten)

Som om inte allt elände jag nämnde i trådstarten räckte så lyckades jag inte ens stava rubriken rätt. På väg åt skogen ska det förstås stå!

• Tecum

Hela världen är på väg åt skogen, det mesta du räknar upp stämmer generellt worldwide. Finns det något land idag där inte alla kurvor pekar nedåt? I synnerhet att alla politiker gör allt för att bekämpa varann istället för att arbeta för landets bästa och att demokratin inte är självklar någonstans. Överallt sticker högerpacket upp sitt fula nassetryne, bara hat överallt som du skriver.

Värst av allt är att tidigare självklar service inte längre går att lita på. Du nämner försäkringskassan men det gäller de flesta myndigheter och institutioner. Man har gjort sig beroende av digitala lösningar och AI, en teknik man inte behärskar. Ett exempel är Rapport kl18.00 där ljudet var borta under större delen av sändningen - utan minsta reaktion eller förklaring av SVT! Plötsligt kom ljudet tillbaka, troligen utan att någon  ansvarig visste vad felet var eller hur det löste sig.

• Postman

Det är deppigt just nu men jag vet ändå inget land som är bättre att leva i än sverige. Känner du till något bättre land?Tyvärr är våra politiker inte så stabila oavsett färg. 

• Anonym (Stina)

Utvandringen av svenskar har tydligen aldrig varit större. 

Den var bra. Vilhelm Moberg skrattar då det hörs till oss levande.

• Anonym (Norden)
    Postman skrev 2025-05-27 19:28:18 följande:

Det är deppigt just nu men jag vet ändå inget land som är bättre att leva i än sverige. Känner du till något bättre land?Tyvärr är våra politiker inte så stabila oavsett färg. 

De övriga nordiska länderna, skulle jag säga. 
  • Mayjel
    Anonym (Norden) skrev 2025-05-28 00:45:54 följande:
    Island Island! Fast det var bara en spontan önskedröm man just gav uttryck för.

Vet noll om hur det är att bo där, om det ens är möjligt, hur chanserna ser ut på arbetsmarknaden osv. 
    Men det är ett vackert land med fina miljöer och något av de renaste som finns i dricksvatten. Plus låg kriminalitet. Vulkanutbrott på minussidan. 
  • Anonym (Okej.)

Många som klagar, men ingen som engagerar sig för att göra något åt problemen. Hur mycket hjälper det att sitta på forum och social media och klaga och gnälla? Engagera er politiskt istället, gå med i föreningar, skriv på namninsamlingar. Försök påverka, agitera.

Man börjar bli trött på alla som tror att det går att förändra saker genom att skriva av sig anonymt.

• Postman
    Anonym (Norden) skrev 2025-05-28 00:45:54 följande:
    Nja kanske. Tycker de verkar rätt lika oss i de flesta avseenden. 
  • Anonym (verkligen.)
    Anonym (Stina) skrev 2025-05-27 19:29:21 följande:

Utvandringen av svenskar har tydligen aldrig varit större. 

Den var bra. Vilhelm Moberg skrattar då det hörs till oss levande.

Verkligen. ca 0,3% av den svenskfödda befolkningen 2024, mot ca 10% 1882....

Till TS:
    Det går upp och ner, och alla i hela världen klagar på sitt. Jag lovar. Alla har det alltid sämst. Det var alltid bättre förr, och det är alltid bättre någon annanstans. 

Men som kommande från någon annanstans kan jag säga att jag har det mycket bättre här än där.
  • Anonym (Jodå så att)
    Postman skrev 2025-05-27 19:28:18 följande:

Våra grannländer är bättre än Sverige. I Finland är kriminaliteten lägre och man delar inte pengar hejvilt till alla nykomlingarna. Får ej heller näst intill gratis vård och tandvård.

Håller med dig om att våra politiker är inte stabila oavsett färg.
Svar på tråden Sverige på väl åt skogen