• Anonym (Realisten)

Sverige på väl åt skogen

Någon mer än jag som tycker att allt bara känns så dystert i Sverige?

- Kriminalitet, gängbrottslighet, skjutningar
    - Ekonomin,
    -Inflationen
    -Negativa reallöner
    Värdelösa pensioner
    -bidrag som inte räknas upp, som exempelvis barnbidrag.
    -Sjuka får sina sjukersättningar indragna av Försäkringskassan och tvingas söka jobb som inte finns.
    -Sverige lägger rekordmycket pengar på att rusta Försvaret, men ungdomarna är mer negativa än någonsin.
    -Större barngrupper och alltmer utbredd psykisk ohälsa.

Hela Sverige känns som ett enda Mordor. Bara hat överallt.
    Alla människor och inte minst våra politiker gör allt för att bara bekämpa varandra.

Det har aldrig fötts så få barn i Sverige som det gör nu. Framtidstron känns som totalt bortblåst. Utvandringen av svenskar har tydligen aldrig varit större. 

• Svar på tråden Sverige på väl åt skogen
  • Anonym (Jodå så att)
    Anonym (Jodå så att) skrev 2025-06-02 00:58:03 följande:
    Så du upplever att de är gammalt. Då har du hamnat i det nya Sverige du att vissa lever på bidrag och nästan gratis sjukvård och tandvård, Upplever du att du har samma rättigheter eller betalar du det egentligen vad det kostar i dag att få tandvård eller sjukvård????
    Jag är född och uppvuxen i Sverige sen 50-talet  på den tiden levde ingen på bidrag. Ingen fick gratis vård på tandvård eller sjukvård som i Dagens Sverige där alla nykomlingar får gratis vård.  Vi betalade den summa som skulle till landstinget varje år. Vi betalade skatt vilket det pensionärer som kommer utifrån ALDRIG har gjort, men ändå får pension
  • Anonym (-)

Jag vill ha mer av det trygga Sverige från 70 och 80 talet absolut. Jag är inte pessimist, det kan bli bättre!

Med det sagt Sverige är ett av världens bästa länder (är väl bara Danmark, Norge, Island och Finland som är bättre enligt mig). Skulle dock inte flytta till dessa länder. Mitt hem är Sverige. Jag är svensk (men även nordisk medborgare, europé, en del av den fria världen).

• Anonym (Jodå så att)
    Anonym (-) skrev 2025-06-02 01:14:45 följande:

Jag vill ha mer av det trygga Sverige från 70 och 80 talet absolut. Jag är inte pessimist, det kan bli bättre!

Med det sagt Sverige är ett av världens bästa länder (är väl bara Danmark, Norge, Island och Finland som är bättre enligt mig). Skulle dock inte flytta till dessa länder. Mitt hem är Sverige. Jag är svensk (men även nordisk medborgare, europé, en del av den fria världen).

Håller med dig , men inte att Sverige är den bästa landet...Nej Sverige är förstörd.
  • Kermit1561
    Anonym (Jodå så att) skrev 2025-06-02 01:06:50 följande:
    Jag skrev tidigare att jag inte var påverkad av media. Det jag upplever i Verkligheten påverkar mig. Att vi pensionärer får det sämre det påverkar oss i vekligheten. Att våra funktionsnedsatta påverkas med neddragna resurser på skolor och i dagligverksamhet påverkar oss. Detta kommer inte ut i media utan vi som upplever detta har en egen upplevelse om verkligheten. Detta kommer inte upp i media utan är sanning av vanliga människor.
    Klart du är påverkad av media, att du inte inser det är en annan sak. 
    Hur vet du hur pensionärer hade det förr?? Har du varit pensionär sedan 50-talet? 
    Men ja, vissa saker har det absolut dragits ned på, och det har att göra med att vi har en sämre ekonomi eftersom vi har fler äldre nu än vi hade förr. babyboomen efter WWII gjorde att vi hade många unga arbetsföra på 60-70-80 talet samtidigt som det fanns färre gamla eftersom folk inte levde lika länge. Utan invandring skulle den situationen vara ännu sämre idag eftersom invandrare generellt sett är yngre och har fler barn. 
  • Kermit1561
    Anonym (Jodå så att) skrev 2025-06-02 01:14:08 följande:
    Jag är född och uppvuxen i Sverige sen 50-talet  på den tiden levde ingen på bidrag. Ingen fick gratis vård på tandvård eller sjukvård som i Dagens Sverige där alla nykomlingar får gratis vård.  Vi betalade den summa som skulle till landstinget varje år. Vi betalade skatt vilket det pensionärer som kommer utifrån ALDRIG har gjort, men ändå får pension
    Allmän sjukförsäkring infördes 1955 så det stämmer inte... 
  • Kermit1561
    Anonym (-) skrev 2025-06-02 01:14:45 följande:

De som var gamla på 70-80 talet tyckte att det var otryggt då. Att du tycker det var tryggt då beror snarare på att du var ung då...  Det är så människor fungerar, 
  • Anonym (-)
    Kermit1561 skrev 2025-06-02 12:18:02 följande:
    De som var gamla på 70-80 talet tyckte att det var otryggt då. Att du tycker det var tryggt då beror snarare på att du var ung då...  Det är så människor fungerar, 
    Nej jag var inte ens född 1980. Det handlar om fakta. Jämför antal sprängningar 1970 och 80 med 2024. Vi pratar en utveckling där 1000% ökning inte ens räcker. Mycket mer än 10 (tio!) gånger värre.
  • Kermit1561
    Anonym (-) skrev 2025-06-02 12:39:55 följande:
    Nej jag var inte ens född 1980. Det handlar om fakta. Jämför antal sprängningar 1970 och 80 med 2024. Vi pratar en utveckling där 1000% ökning inte ens räcker. Mycket mer än 10 (tio!) gånger värre.
    Det dödliga våldet var lika vanligt eller vanligare under 70-80 talet (och ännu värre under 90-talet).
    Så nej, det var inte tryggare då. 
    bra.se/amnen/dodligt-vald
  • Anonym (-)
    Kermit1561 skrev 2025-06-02 12:59:49 följande:
    Det dödliga våldet var lika vanligt eller vanligare under 70-80 talet (och ännu värre under 90-talet).
    Så nej, det var inte tryggare då. 
    bra.se/amnen/dodligt-vald
    Så oärligt. För det första så visar grafen att det dödliga våldet har ökat (din egen länk). Men kanske framförallt så ligger lögnen i att du inte erkänner hur våldet har förändrats. Att drabbas av dödligt våld från de du ej känner har mer än tio dubblats. Dvs att du sprängs, skjuts av okända osv.

Det dödliga våldet på 70 och 80 talet handlar nästan helt uteslutande om våld i nära relationer. Denna typ av våld är mycket lättare som individ att undvika och mycket svårare för staten att åtgärda.
  • Anonym (Carvaggio)

Tycker inte att Sverige är på väg att gå till skogen.

Vad som däremot borde förändras är attityden där medborgarna förväntas bli omhändertagna. Den sociala politiken har lagt en grund för infantiliseringen av medborgarna. Det här sättet att tänka att "Sverige är på väg att gå till skogen" är också ett tecken på det. Dvs passivt, extremt destruktivt missnöje.

Infantiliseringen sträcker sig så långt att somliga förväntas bli serverade en flickvän, får de bidrag från staten trots att de inte gör något så är de ändå förbannande och gör en skolskjutning. Om någon mår psykiskt dåligt så uppsöker de inte vården utan förväntar sig att bli serverade något.
    Polariserat tänkande där lösningen på allt, är att skicka ut alla invandrare.

Vi behöver flytta ansvaret till individerna, ute plocka bort det. Vi behöver skapa incitament.

Svar på tråden Sverige på väl åt skogen