Inlägg från: Anonym (Mx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mx)

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Väldigt svårt att få konkreta exempel på hur det yttrar sig. 

Men har man tittat på t ex rysk TV så inser man hur politisk vinklad TV ser ut. 

• Anonym (Mx)
    Rataxes skrev 2025-05-29 10:15:59 följande:
    Bättre att lägga ner skiten...
    Vem ska få förmedla nyheter samt viktig samhällsinformation? Privata (vinklade) företag?
  • Anonym (Mx)
    Cheers skrev 2025-05-29 10:51:30 följande:
    Fast man kan fråga sig varför det är så viktigt att alltid rapportera vad som rör sig i huvudet inom vänsterkretsarna och om deras agenda. Är allmänheten betjänt av att jämt höra om de favoritämnen som de har på sin politiska agenda? Ni kan frågorna så jag behöver inte lista dem här.

Man får intrycket att det svenska folkets intressen kretsar mest kring vänsterns s.k. narrativ och att det är där som de anställda inom Public service tycker att de bör lägga sitt fokus. Och även om det kanske inte stämmer så kanske de som arbetar inom Public service ändå VILL ha sitt fokus där. Det är då de själva mår bra.
    Ge konkreta exempel. Annars förmedlar du bara högerns narrativ. 
  • Anonym (Mx)
    Rataxes skrev 2025-05-29 11:18:21 följande:
    MSB kan vid behov hyra in sig hos de privata bolagen. Det går att skriva in i kontrakten att MSB har rätt att hyra in sig vissa tider.

Vi har ingen licens på att ge ut tidningar, det går att starta egna nyhetskanaler om inte tvångsfinansierade kanaler konkurrerar ut de privata alternativen. 

Då kan de som är intresserade se på när nyhetsuppläsare tindrar med ögonen när de rapporterar från Kombilotteriets politiska grens hallelujamöte, vilket gjordes idag i den tvångsfinansierade tv-kanalen.
    Kan bara beklaga.
  • Anonym (Mx)
    Rataxes skrev 2025-05-29 11:54:15 följande:
    Ja visst är det hemskt att inte alla är vänster?
    Jag menar att jag beklagar men PS kommer inte att försvinna. 
  • Anonym (Mx)
    Cheers skrev 2025-05-29 12:03:48 följande:
    Någon här hade ett förslag om att dela upp i en vänsterkanal och en högerkanal så kan de få hållas bäst de vill. Kul idé om inte annat.

Vilka frågor det gäller har jag pekat på i TS. Här ett tips. Läs i bifogade länkar så får du en klarare bild av vilka frågor som vänstern helst pratar om. Läs vad dina meningsfränder i statsmedia så gärna pratar om!

www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/antirasism/

www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/marknadsskolan/

www.rfsl.se/hbtqi-fakta/normkritik/

www.rfsl.se/verksamhet/trans/rfsls-asikter-om-konsbekraftande-vard/ 

www.su.se/institutionen-for-kultur-och-estetik/nyheter/jeff-werner-intervjuas-om-kritiska-vithetsstudier-i-svenska-dagbladet-1.574375

Genusforskning:   www.gu.se/nsfg

www.antirasistiskaakademin.se/mangfald/

https://islam.nu/

Nöjd

Och? Vad vänstern vill prata om och vad PS tar upp är två olika saker. 

Hur mkt lyssnar du på P1 egentligen?

• Anonym (Mx)
    Cheers skrev 2025-05-29 12:23:27 följande:
    Jag har noga följt statsmedia länge, inte minst P1.

P1 är ofta bra. Freddy Ramels program om Public service var mycket bra.

Men det betyder inte att allt är bra. Långt därifrån.

Statsmeda har en uppenbar slagsida mot vänsterns agenda med sina oftast väldigt speciella och udda ämnen som knappast är centrala för svenska folket - såvida inte statsmedia gör dem till det, vilket de jobbar hårt på.  
    Det är en åsikt, inte fakta. 
  • Anonym (Mx)
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 13:01:37 följande:
    Kan du utveckla hur Gores och demokraternas politik ansågs så mycket mer nyheter och värd exponering till skillnad mot Bush och republikanernas politik under det amerikanska valet?

Du menar som när Trumpen bryr sig om vita bönder i Sydafrika fast det finns många, många fler svarta som dödas?

• Anonym (Mx)
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 21:51:30 följande:
    Det är intressant för mig eftersom det var då jag verkligen insåg medias sk vänstervinkling. Men du kanske kallar det objektivt. Jag tycker inte det var objektivt.

Och nu är då svensk media högervriden eftersom det bara pratas om Trump i svenska medier när det pratas om USA. 

• Anonym (Mx)
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 23:05:20 följande:
    När fick Trump något slags positivt utrymme i svensk media? Vet en sak som sagts och det är att europa tvingas ta mer ansvar. Så det beror ju på hur saker vinklas också. Men nu läser jag en massa olika källor, så kan inte säga exakt hur SVT beter sig, om de rapporterar sakligt och brett, eller inte.

De rapporterar det han gör. De rapporterar vilken effekt hans politik får för oss i Sverige. 

Tycker du att det han gör är negativt? 

• Anonym (Mx)
    Tow2Mater skrev 2025-06-09 18:42:28 följande:
    Media rapporterar sällan det som sägs och det som händer objektivt.

Som Mediegranskaren säger; Nästan alla artiklar är negativa. Eventuella tullar kan göra framtiden osäker. Ryssland kan tillåtas vinna kriget. Överlag är två tydliga teman ?oro? och ?risker?. Hade Harris vunnit hade temana sannolikt varit ?hopp? och ?möjligheter? istället.

https://www.mediegranskaren.se/komiskt-hur-nastan-alla-artiklar-om-trump-ar-negativa/

Stämmer inte det då, att tullar kan göra framtiden osäker? Ska media ljuga?
  • Anonym (Mx)
    Tow2Mater skrev 2025-06-10 18:34:50 följande:
    Bara osäkerhet och elande. Hoppas verkligen Trump säger nej till detta sanktionspaket. Låt europa öka sitt stöd till Zelensky istället.  Vad säger Public Service media?

Ett sanktionspaket som beskrivs i ord som ?förlamande? och ?förkrossande?, som nästan hela senaten står bakom, ligger redo att avfyras mot Ryssland. 

Frånsett USA spelar det ingen roll vilka som vill utfärda sanktioner mot Ryssland. Om det inte är USA kommer det inte få någon riktig effekt, säger Zelenskyj till ABC News. 

Kina, Indien och andra länder som fortsätter köpa rysk olja och gas skulle beläggas med 500-procentiga strafftullar om handeln inte upphör, enligt sanktionspaketet.

Men Donald Trump har ännu inte tryckt på avtryckarknappen.

www.expressen.se/nyheter/varlden/zelenskyjs-nya-krav-mot-trump--har-krafterna/
    Får du betalt? 
  • Anonym (Mx)
    Cheers skrev 2025-06-11 08:40:31 följande:
    Ja de har ju fått svenska folket att tänka rätt! Det är klart att förtroendet då är högt.

Självklart är alla som inte tycker som du indoktrinerade. 

Då slipper man ta debatten, man bara avfärdar motståndarna som idioter. 

• Anonym (Mx)
    Mentat skrev 2025-06-20 13:22:43 följande:
    Public Service är i grunden en utmärkt idé och opartiskhet är absolut ingen omöjlighet. Problemet vi har idag är att det så tydligt syns att personalen i så hög grad sympatiserar med vänstern, det skiner igenom på massvis av sätt.

Man kan ju inte rätt gärna fråga om partisympatier vid anställning men man hade behövt anstränga sig för att få en större variation bland de anställda - åsiktsmässigt, alltså.
    Ge exempel på vilket massivt sätt detta lyser igenom.

Måste finnas massor av exempel. 
  • Anonym (Mx)
    Mentat skrev 2025-06-20 17:16:02 följande:
    Det har jag gjort ett flertal gånger i tråden om huruvida public service är opartiska eller ej. Det spelar ingen roll hur mycket belägg jag lägger fram, de som står till vänster får sin världsbild bekräftad och tycker givetvis att PS är opartiska och förnekar blankt vad jag än för fram. 

Jag har tröttnat helt enkelt.

Du kan alltså inte peka på något konkret fast det finns massor. 

Det hade inte tagit längre tid att skriva det än det du skrev i inlägget jag citerar nu. 

Det enda ni motståndare har att gå på är att många på SVT röstar vänster. 

• Anonym (Mx)
    Mentat skrev 2025-06-20 17:16:02 följande:
    Det har jag gjort ett flertal gånger i tråden om huruvida public service är opartiska eller ej. Det spelar ingen roll hur mycket belägg jag lägger fram, de som står till vänster får sin världsbild bekräftad och tycker givetvis att PS är opartiska och förnekar blankt vad jag än för fram. 

Jag har tröttnat helt enkelt.

Konstigt, när jag kollar på dina inlägg i denna tråd så har du endast skrivit två. Så nej, du har inte gett några exempel alls. 

• Anonym (Mx)
    Mentat skrev 2025-06-21 10:53:38 följande:
    "I tråden om public service' opartiskhet" skrev jag, dvs inte denna tråd. 

Så du kan alltså inte ge konkreta exempel utan hänvisar till en gammal tråd. 

Ja, det låter ju trovärdigt. Som när vissa hänvisar till vad som står i partiprogram istället för att se vad partierna gör i verkligheten.

• Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-07-01 22:24:09 följande:
    Du kan inte alls, inte det minsta, tänka sig att det finns andra förklaringar?
    Då spricker ju hans narrativ. 
Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?