• Cheers

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.

Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?

Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.

Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

• Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?
  • Rataxes

Lästips:

"Älskade Public Service" av Aron Flam

Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Surkräm

Jag tror det är väldigt svårt för något mediahus att vara 100% oberoende. Därför tycker jag SVT/SR borde införa en vänster och högeravdelning som får vrida på sitt hur dom vill.

Då blir båda sidor representerade lika mycket.

• Rataxes
    Surkräm skrev 2025-05-29 10:12:44 följande:

Jag tror det är väldigt svårt för något mediahus att vara 100% oberoende. Därför tycker jag SVT/SR borde införa en vänster och högeravdelning som får vrida på sitt hur dom vill.

Då blir båda sidor representerade lika mycket.

Bättre att lägga ner skiten...
  • Anonym (Mx)

Väldigt svårt att få konkreta exempel på hur det yttrar sig. 

Men har man tittat på t ex rysk TV så inser man hur politisk vinklad TV ser ut. 

• Anonym (Mx)
    Rataxes skrev 2025-05-29 10:15:59 följande:
    Bättre att lägga ner skiten...
    Vem ska få förmedla nyheter samt viktig samhällsinformation? Privata (vinklade) företag?
  • Cheers
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-29 10:27:45 följande:

Väldigt svårt att få konkreta exempel på hur det yttrar sig. 

Men har man tittat på t ex rysk TV så inser man hur politisk vinklad TV ser ut. 

Fast man kan fråga sig varför det är så viktigt att alltid rapportera vad som rör sig i huvudet inom vänsterkretsarna och om deras agenda. Är allmänheten betjänt av att jämt höra om de favoritämnen som de har på sin politiska agenda? Ni kan frågorna så jag behöver inte lista dem här.

Man får intrycket att det svenska folkets intressen kretsar mest kring vänsterns s.k. narrativ och att det är där som de anställda inom Public service tycker att de bör lägga sitt fokus. Och även om det kanske inte stämmer så kanske de som arbetar inom Public service ändå VILL ha sitt fokus där. Det är då de själva mår bra.
  • Anonym (Mx)
    Cheers skrev 2025-05-29 10:51:30 följande:
    Fast man kan fråga sig varför det är så viktigt att alltid rapportera vad som rör sig i huvudet inom vänsterkretsarna och om deras agenda. Är allmänheten betjänt av att jämt höra om de favoritämnen som de har på sin politiska agenda? Ni kan frågorna så jag behöver inte lista dem här.

Man får intrycket att det svenska folkets intressen kretsar mest kring vänsterns s.k. narrativ och att det är där som de anställda inom Public service tycker att de bör lägga sitt fokus. Och även om det kanske inte stämmer så kanske de som arbetar inom Public service ändå VILL ha sitt fokus där. Det är då de själva mår bra.
    Ge konkreta exempel. Annars förmedlar du bara högerns narrativ. 
  • Rataxes
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-29 10:29:46 följande:
    Vem ska få förmedla nyheter samt viktig samhällsinformation? Privata (vinklade) företag?
    MSB kan vid behov hyra in sig hos de privata bolagen. Det går att skriva in i kontrakten att MSB har rätt att hyra in sig vissa tider.

Vi har ingen licens på att ge ut tidningar, det går att starta egna nyhetskanaler om inte tvångsfinansierade kanaler konkurrerar ut de privata alternativen. 

Då kan de som är intresserade se på när nyhetsuppläsare tindrar med ögonen när de rapporterar från Kombilotteriets politiska grens hallelujamöte, vilket gjordes idag i den tvångsfinansierade tv-kanalen.
  • Anonym (Mx)
    Rataxes skrev 2025-05-29 11:18:21 följande:
    MSB kan vid behov hyra in sig hos de privata bolagen. Det går att skriva in i kontrakten att MSB har rätt att hyra in sig vissa tider.

Vi har ingen licens på att ge ut tidningar, det går att starta egna nyhetskanaler om inte tvångsfinansierade kanaler konkurrerar ut de privata alternativen. 

Då kan de som är intresserade se på när nyhetsuppläsare tindrar med ögonen när de rapporterar från Kombilotteriets politiska grens hallelujamöte, vilket gjordes idag i den tvångsfinansierade tv-kanalen.
    Kan bara beklaga.
  • Xenia

Det finns ju Granskningsnämnden att anmäla till.

Alla ni som klagar över det vänstervridna public service antar jag själva är högervridna.

Vilka program anser ni inte ska finnas? Vilka nyheter borde inte finnas och vilka borde finnas men finns inte?

Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?