Cheers skrev 2025-06-11 09:54:48 följande:
Nej, inte alls. Jag tror faktiskt att det ligger en hel del i påståendet att svenska folket är hjärntvättade av PS och av andra media också för den delen som t.ex. DN ("agendasättande" enl. Wolodarski) och Aftonbladet, bara som några exempel.
"Hjärntvättat" är naturligtvis ett starkt ord som jag anväder i polemiskt syfte för att tydligt visa vad jag menar. Påverkas då? Bättre så? (men det GÅR till och med att totalt omprogrammera ett helt folk. Det visar erfarenheterna från historien).
Självklart påverkar media den allmänna opinionen i Sverige. Det vore ju helt verklighetsfrämmande att tro något annat och att folk inte påverkas av vad de läser, hör på radio eller ser på TV.
Massmedias enorma kraft att påverka opinionen inses av alla med makt, alltifrån Goebbels med sitt propagandaministerium till vanliga hyggliga svenska politiker. Varför skulle det annars vara så oerhört viktigt för PS att framhålla sin opartiskhet och objektivitet o.s.v.?
Jag är övertygad om att utifall svenska media inte hade dominerats av vänsterlutande, "progressiva" idéer så hade sådana idéer inte heller haft samma förankring hos svenska folket.
Att svenska folkets uppfattningar och åsikter formas av sina medier är jag övertygad om.
Det är bara så det känns för den som står långt ut på fascisthögerkanten i sin världsbild. Jag förstår att det måste vara jobbigt att känna sig så åtskild från samhället i stort, men det finns tröst i högerextrema sajter där misfits hänger och intalar varandra att det är resten av världen som är extrema.