Cheers skrev 2025-06-14 15:59:24 följande:
Folkskolan och realskolan ersattes av en nioårig grundskola 1962 och därmed inleddes förfallet av den svenska skolan. Jag räddades isista momangen och började i läroverket efter sex år i folkskolan som var en utmärkt institution. Förändringen gjordes av egalitära skäl och den första benämningen ?enhetsskolan" talar sitt tydliga språk.
Studentexamen avskaffades 1968 av vänsterpolitiska skäl. Ett stort misstag och ett dråpslag mot den gamla kunskapsskolan.
Den allmänna värnplikten avskaffades 2010 efter en lång nedrustningsperiod i Sverige med försvarsministrar som Roine Carlsson som ogillade flottans befäl som med sina guldgaloner bara ville glänsa på kommandobryggan på sina plåtschabrak. Det gällde nya kustkorvetter som Roine var emot. En försvarspolitik som bestäms av klasshat. Jösses.
!982 kunde kvinnor fullt ut tjänstgöra som präster utan inskränkningar. Förändringen var inte motiverad av teologiska skäl utan av vänsterkrafternas feministiska politik.
Enligt skollagen från 2011 är skolavslutningar i kyrkan inte tillåtna om det finns kristna inslag som bön eller välsignelse. Sången "Den blomstertid nu kommer" är dock fortfarande tillåten... Jag minns själv hur vi tågade från skolan till kyrkan med svenska flaggan i täten. Prästen i predikstolen sa några Guds ord och det var mycket högtidligt. Problemet är enligt vänstern att att alla de muslimska invandrarbarnen kan bli kränkta av det kristna budskapet.
När den lesbiska biskopen (!) Eva Brunne bjöd in muslimer till Katarina kyrka täckte de således över de kristna symbolerna i kyrkan. Den tidigare ärkebiskopen Ante Jackelén hade det muslimska Allahu Akbar! som valspråk. Det är det muslimer skriker när de skjuter, mördar eller spränger. Obs att det inte är ALLA muslimer som skjuter, mördar eller spränger. Bara så ni vet.
I samma veva som Brunne blev biskop 2010 röstade Svenska kyrkan ja till att införa homoäktenskap. Svenska kyrkan ansåg före ändringen 2010, och har alltid ansett, att äktenskapet är ett heligt sakrament och ett heligt förbund mellan man och kvinna, instiftat av Gud för ömsesidig hjälp och kärlek och släktets fortbestånd. Det ses som en oupplöslig union och grunden för familjen och samhället och har en viktig social funktion i att bevara och föra vidare traditioner och värderingar. Det gillar naturligtvis inte vänstern utan de hatar det, så bort med allt sådant.
Ja det var skolan, försvaret och kyrkan, hur det var och hur det blev. Så har vi kulturen. Här en utmärkt essä av David Andersson på Axess om den extrema vänstervridningen. Läs den! Jag kunde inte ha skrivit bättre själv!
https://timbro.se/smedjan/nar-vanstern-tog-kultursidorna/
Vår skola var världsbäst på 60-talet! Outstanding en bra bit in på 70-talet.
Ge mig ett skäl till att man inte kan vara präst som kvinna! Psykologisk forskning har t.ex. visat att kvinnor som grupp har mer empati. Många präster accepterade kvinnliga kolllegor redan på 60-talet.
Jag kan hålla med om att det är konstigt att täcka över kristna symboler i en kyrka,, det hände dock vid ett enskilt tillfälle, men det där arabiska valspråket betyder väl bara att Gud är stor? Eller kommer jag ihåg fel där?
Varför kan man inte vara lesbisk och präst, vad har lesbiskhet med andlighet att göra? Om man är intresserad av kyrkan som en andlig rörelse, så är väl det huvudfokus.
Jag är bara glad att den gamla gammaltestamentliga kristendomen är på utgång och att Jesus och det nya testamentet dominerar idag i kyrkan! Gamla testamentet är kulturhistoriskt rikt, men inte så livsomfamnande. Och dessutom ibland självmotsägande.
Att försvaret rustades ner var väl bara en följd av att man inte uppfattade omvärlden lika hotfull som under det kalla kriget mellan väst och öst. Jag kan inte tänka mig att man rustar ner ett försvar i en demokrati för att man inte gillar vissa uniformsdetaljer.
Nej äktenskapet har inte alltid varit ett heligt sakrament! Läs på om kristendomens historia. Dopet och nattvarden har däremot varit viktigt.
Varför får människor inte vara homosexuella? Och ingå äktenskap med den som de älskar?
Många människor kände att den gamla samhällsordningen var trång och ville ha större individuell frihet, faktiskt många borgerliga personer också.
Men det kommer troligtvis en konservativ tid längre framöver, så extrem till slut, att till och med du kommer ha svårt att accepera situationen.