-
Nej jag förstår det inte kan vara exakt. Men det var mycket stor skevhet i bevakningen.Tukt skrev 2025-06-08 21:32:48 följande:Jag vet inte riktigt vad det är jag ska förklara. Det är väl mer det faktum att om man då har två politiska kandidater, så betyder inte det att man har ansvar att bevaka de båda exakt lika mycket. -
När fick Trump något slags positivt utrymme i svensk media? Vet en sak som sagts och det är att europa tvingas ta mer ansvar. Så det beror ju på hur saker vinklas också. Men nu läser jag en massa olika källor, så kan inte säga exakt hur SVT beter sig, om de rapporterar sakligt och brett, eller inte.Tukt skrev 2025-06-08 22:55:02 följande:Skevheten är nödvändigtvis inte medias "fel", det beror ju mer på omständigheterna. Trump får exempelvis sjukt mycket utrymme i media. Men så säger han och gör saker hela tiden, som för de flesta är smått obegripliga.Vore konstigt att inte rapportera om det, bara för att det ska vara "rättvist". -
Media rapporterar sällan det som sägs och det som händer objektivt.Tukt skrev 2025-06-09 16:42:35 följande:Media rapporterar ju det som sägs och det som händer. Ska man rapportera "positivt" om Trump, bara för att?Som Mediegranskaren säger; Nästan alla artiklar är negativa. Eventuella tullar kan göra framtiden osäker. Ryssland kan tillåtas vinna kriget. Överlag är två tydliga teman ?oro? och ?risker?. Hade Harris vunnit hade temana sannolikt varit ?hopp? och ?möjligheter? istället.
https://www.mediegranskaren.se/komiskt-hur-nastan-alla-artiklar-om-trump-ar-negativa/
-
Jag gillar mediagranskaren, läsvärt:Anonym (H) skrev 2025-06-09 21:08:10 följande:Hur vet du att det skulle vara så? Spekulationer?https://www.mediegranskaren.se/ett-bra-exempel-pa-hur-vinklad-krigsrapporteringen-ar-i-svt/
https://www.mediegranskaren.se/kartlaggning-av-svts-rapportering-kring-donald-trump/
https://www.mediegranskaren.se/joda-svt-kan-skriva-positiv-om-trump-ocksa/
https://www.mediegranskaren.se/svt-fortsatter-sin-vinklade-rapportering-om-donald-trump/
https://frihetsnytt.se/svts-behandling-av-henrik-jonsson-granskas-detta-ar-reaktionerna/
https://www.mediegranskaren.se/bra-exempel-pa-hur-svt-vinklar/
https://www.epochtimes.se/SVTs-USA-bevakning---propaganda-for-licenspengarna
-
Vem tycker ni har mest objektiv rapportering om den australiensiska reportern som medan hon pratar/rapporterar inte kan låta bli att backa bara längre och längre in i området fast hon visste var gränsen gick?
SVT har enligt mig en underton av att hon blivit felaktigt skjuten, medan Yle har en neutral rapportering. (Yle har filmen)
SVT:
Australiens utrikes- och handelsdepartement säger i ett uttalande att ?alla journalister ska kunna utföra sitt arbete på ett säkert sätt? och att ?Australien stöder mediefrihet och skyddet av journalister?.Det var kort efter att Lauren Tomasi avslutat en livesändning för australiska Nine News på söndagen som en polis sköt henne i benet från nära håll med en gummikula.
Tomasi skrek av smärta men ska ha klarat sig utan skador, enligt den egna kanalen.
www.svt.se/nyheter/utrikes/journalist-skjuten-med-gummikula-i-benet-av-polis-i-los-angeles
Svenska YLE:
En beväpnad polis i kravallutrustning besköt på söndagen 9 News-reportern Lauren Tomasi med en gummikula samtidigt som hon levererade ett inslag för tv-tittarna i Australien.
Tv-bolaget har meddelat att Lauren och hennes kameraman klarade sig och att de kommer att fortsätta att bevaka händelserna i Los Angeles.
yle.fi/a/7-10079346 -
Bara osäkerhet och elande. Hoppas verkligen Trump säger nej till detta sanktionspaket. Låt europa öka sitt stöd till Zelensky istället. Vad säger Public Service media?Anonym (Mx) skrev 2025-06-10 17:25:00 följande:Stämmer inte det då, att tullar kan göra framtiden osäker? Ska media ljuga?Ett sanktionspaket som beskrivs i ord som ?förlamande? och ?förkrossande?, som nästan hela senaten står bakom, ligger redo att avfyras mot Ryssland.
Frånsett USA spelar det ingen roll vilka som vill utfärda sanktioner mot Ryssland. Om det inte är USA kommer det inte få någon riktig effekt, säger Zelenskyj till ABC News.
Kina, Indien och andra länder som fortsätter köpa rysk olja och gas skulle beläggas med 500-procentiga strafftullar om handeln inte upphör, enligt sanktionspaketet.
Men Donald Trump har ännu inte tryckt på avtryckarknappen.
www.expressen.se/nyheter/varlden/zelenskyjs-nya-krav-mot-trump--har-krafterna/ -
Dumheter. Europa kan göra mycket mycket mera än de gör! Dags att börja faktist offra lite nu! Amerikanska skattebetalare ska inte behöva ta en stor smäll med ännu större tullar pga detta och samtidigt bara få höra hur dåliga Trumps tullar är och hur dåliga (insätt nedvärderande epitet som brukar spridas här) de är som röstade fram honom.Tecum skrev 2025-06-10 19:33:09 följande:Du har just outat dig som Putinvän. Du vet att Europa inte har musklerna att påverka Indiens och Kinas handel med Ryssland, det har bara USA. Ditt sätt att ständigt skuldbelägga Europa är bara ett sätt att bakvägen stötta Ryssland.
Om någon till äventyrs inte förstått vad du står för hoppas jag att de fått en ögonöppnare nu. -
Eftersom europa kan göra mer. Så usa slipper ta en orimligt stor börda med t ex dessa enorma tullar. Steppa upp och stöd Ukraina nu, rejält. Som Zelensky ber om Det är europas bakgård det handlar om. Inte usa's.Padirac skrev 2025-06-10 20:34:42 följande:Hur dåliga Trumps tullar är för de som bor i usa har ingenting att göra med vad Europa satsar på Ukrainas försvar mot Ryssland.
Blanda inte bort korten nu..
Vad säger svensk PS media om dessa 500% tullar? är det negativ eller positiv bevakning? eller ingen alls? Jag gissar det sista eftersom de inte kan säga nagot ens i närheten positivt om Trump. -
Addressera ur PS vinkel. Det är vad tråden handlar om. Har de skrivit positivt? eller alls?Tecum skrev 2025-06-10 21:03:50 följande:Nej Europa kan inte göra det som USA kan och det vet du egentligen. Europa kan ge mer till Ukraina men inte påverka Rysslands livlina till Kina och Indien. De som röstat på Trump gillar ju tullar och han anser ju att höga tullar är positivt för landet. Om en period med höga tullar kan få slut på kriget, är det inte värt det även om det kostar lite? Som världens rikaste land har man ett ansvar och tänk på vilken fjäder i hatten det vore för Trump om han fick stopp på kriget.
Eller är Putin viktigare än Trump för dig? -
Det var inte det jag pratade om och efterfrågade. Det vet du nog.Padirac skrev 2025-06-10 21:21:58 följande:Vilken positiv vinkel vill du att PS ska ha på skolskjutningar, pyromandåd eller en megaloman som sätter världens ekonomier i brand ... -
Nej det skriver jag inte. Jag frågar Vad säger Public Service media (om detta amerikanska sanktionspaket om 500% tullar), och linkar till en artikel i expressen och citerar några rader därifrån (expressen - vilka inte är PS).Padirac skrev 2025-06-10 22:32:58 följande:Du skriver att PS ord är att sanktioner och tullar är förlamande för Ryssland och deras förmåga att föra krig.
är det en onbjektiv beskriving av effektern på ryssland hur vill du att detta ska beskrivas av PS för att du ska anse det vara det du efterfrågade?Tow2Mater skrev 2025-06-10 18:34:50 följande:Bara osäkerhet och elande. Hoppas verkligen Trump säger nej till detta sanktionspaket. Låt europa öka sitt stöd till Zelensky istället. Vad säger Public Service media?Ett sanktionspaket som beskrivs i ord som ?förlamande? och ?förkrossande?, som nästan hela senaten står bakom, ligger redo att avfyras mot Ryssland.
Frånsett USA spelar det ingen roll vilka som vill utfärda sanktioner mot Ryssland. Om det inte är USA kommer det inte få någon riktig effekt, säger Zelenskyj till ABC News.
Kina, Indien och andra länder som fortsätter köpa rysk olja och gas skulle beläggas med 500-procentiga strafftullar om handeln inte upphör, enligt sanktionspaketet.
Men Donald Trump har ännu inte tryckt på avtryckarknappen.
www.expressen.se/nyheter/varlden/zelenskyjs-nya-krav-mot-trump--har-krafterna/Tow2Mater skrev 2025-06-10 20:21:04 följande:Dumheter. Europa kan göra mycket mycket mera än de gör! Dags att börja faktist offra lite nu! Amerikanska skattebetalare ska inte behöva ta en stor smäll med ännu större tullar pga detta och samtidigt bara få höra hur dåliga Trumps tullar är och hur dåliga (insätt nedvärderande epitet som brukar spridas här) de är som röstade fram honom.Padirac skrev 2025-06-10 20:34:42 följande:Hur dåliga Trumps tullar är för de som bor i usa har ingenting att göra med vad Europa satsar på Ukrainas försvar mot Ryssland.
Blanda inte bort korten nu..
...Padirac skrev 2025-06-10 21:15:09 följande:Menar inte Trump att USA tjänar pengar på höga tullar - att det är de exporterande länderna som betalar dessa tullar....
Men visst kan Europa göra mer. Europa som helhet har väl å andra sidan gett mer än USA till Ukraina
Trumps strategier att vilja öka det eknomiska samarbetet med Ryssland samtidigt som han kritiserar Europa och resten av världen för tidigare och befintlig handel med Ryssland är dubbelst häpnadsväckande ...
Västs försök att sedan 1990-talet försöka tämja det ryska monstret med hjälp av ömsesidigt ekonomiskt nytta och beroende kritiseras av Trump och Vance och samtidigt som de kritiserar sanktioner och militärt stöd till Ukraina och vill istälet prova ömsesidig ekonomisk nytta och beroende för att de tinte testats tidigare....
Trump vill åt de ryska pengarna och de Ukrainska råvarorna som han hoppas att Ryssland ska ge honom.
Kamrat Krasnov vill ju inte ha de stora tullarna, han försöker få GOP att backa från detta. Ändå säger han att USA tjänar pengar på tullarna..
Vill inte Krasnov skada Ryssland? Vet Krasnov att de höga tullarna skadar USA? Är Krasnov dement?
Ja, nej, ja ...
...Padirac skrev 2025-06-10 21:21:58 följande:Vilken positiv vinkel vill du att PS ska ha på skolskjutningar, pyromandåd eller en megaloman som sätter världens ekonomier i brand ...
Vad har PS skrivit då.. just det du redan tagit upp, att tullarna är förödande för rysk krigsföring...
Hoppas Trump säger nej. -
De har fällts en hel del i granskningsnämnden.Anonym (Sert) skrev 2025-06-10 23:14:19 följande:Läs inlägg 178 i tråden.En tredjedel av SVT och SR:s fällningar i Granskningsnämnden som strider mot kravet på opartiskhet, rör politiska ämnen. Detta slås fast i en studie av Näringslivets medieinstitut.
Enligt studien har nästan alla fällningar varit fall där public service vinklat åt GAL på en GAL-TAN-skala ? alltså Gröna, Alternativa och Liberala värderingar.
www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svt-studie-visar-politiska-vinklingen/ -
Anonym (Sert) skrev 2025-06-11 19:07:58 följande:Alltså nyheter på ETC's hemsida ligger kvar väldigt länge, de producerar inte så många artiklar per dag, pga liten redaktion.
Publikationstyp
Vänsterorienterad nyhetstidning
sv.wikipedia.org/wiki/ETC_(tidskrift) -
Vänstervridna Reuters vill skylla smittade gays oskyddade sexande på Trump. Finns ingen hejd på vänstermedias vansinne.
Four gay men in Africa had unprotected sex, and the far-left Reuters is blaming President Trump for them testing positive for HIV.
Reuters spoke to four ? gay or bisexual men [in Africa], who have tested positive for HIV since January when they stopped being able to obtain more pills, after practicing unsafe sex.
As a taxpayer, I should not be subsidizing anyone?s stupid decisions, much less stupid people in foreign countries.
Reuters obviously believes it is still 2006 and that this pathetic emotional blackmail (Africa, AIDS) still works. Well, it doesn?t. All these stories do now is illuminate how tax dollars we desperately need at home are wasted on ridiculous programs. This story also shines a spotlight on how corrupt the regime media are.
www.breitbart.com/the-media/2025/06/20/nolte-reuters-blames-trump-for-four-gay-men-in-africa-testing-positive-for-hiv/ -
Gissar dina döttrar har ännu inte tävlat mot transpersoner. De brukar generellt ha en tendens att vinna.Snälla Killen skrev 2025-07-04 10:18:24 följande:Jag bryr mig faktiskt inte det minsta. Jag bryr mig enbart om mina barn och att de ska tycka att det är kul att röra på sig 🙂
Men tjejer går inte av för hackor! Min dotter var snabbast i sprint av alla elever nu när hon gick ut ur nian (precis som far sin) 😊
Och min främsta konkurrent då var min jämnåriga klasskamrat och som som också var tjej. Struntprat att tjejer har lägre nivå än killar! 🙂 -
Snälla Killen skrev 2025-07-04 13:50:56 följande:Döttrarna vinner fortfarande över straighta män... Vart ville du komma?vill komma till att generellt är män bättre. Att vissa tjejer slår vissa killar är inget konstigt, men på tävlingsnivå brukar även en sämre kille slå de bästa tjejerna.
Därför blir det viktigt att hålla tjejsporten för just tjejer enbart. Kanske kan medias täckning av det bidra till att uppmuntra tjejers idrott. Men damidrotten håller ju inte samma nivå som herridrotten. -
Nej inte bara elit, redan på gymnasienivå.Snälla Killen skrev 2025-07-04 14:11:47 följande:Men nu snackar du om elit idrott! Vi är inte riktigt där ännu och på den nivån är det ju underförstått att män haf helt andra fysiologiska förutsättningar än kvinnor. Självklart. -
^ skulle även säga redan på högstadienivå.
-
Tävlingar hållna på högskolenivå.... Du ser latt skillnad på vilka som är bättre och sämre av de tävlande bland herrar respektive damer.Snälla Killen skrev 2025-07-09 01:18:09 följande:Och på vilka grunder baserar du det på, förutom att du verkar ha vissa fördomar gentemot de som avviker ifrån de reguljära normerna? -
^ högstadienivå naturligtvis!!