Inlägg från: Anonym (l) |Visa alla inlägg
  • Anonym (l)

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Jag har inget emot att vara mer under samma paraply som ADHD. Det är väldigt likt och ofta kombinerat.

Att du har övermänniskor på ditt jobb som du har koll på varje bit av livet på är väl...lite kränkande för dom kanske? För ser du verkligen hur det går utanför jobbet? Förstår du att sömnbristen inte behöver bero på att de inte vill sova mer utan att de egentligen inte kan stänga av hjärnan längre?

• Anonym (l)
    Anonym (Essay) skrev 2025-05-30 14:06:08 följande:

Det är ungefär som med autismspektrum (AST) där man tagit bort tex Asperger. För det ryms inom spektrumet. Istället för att säga att man är högfungerande eller har Asperger så finns man på spektrat och svårigheterna varierar.

Mitt ena barn utreds just nu för ADHD och AST. Tidigare hade man sagt att han hade ADD och just Asperger eftersom han tex är högfungerande, otroligt smal i sin intressesfär och inte har någon IF.
    Men jag skiter helt ärligt i vad saker kallas för vi som föräldrar kommer ha samma utmaningar kring honom de kommande 15 åren oavsett. Han är som han är.

Väldigt skönt om högfungerande skulle tas bort från folks vokabulär. Snacka om meningslöst när det inte säger något alls om ens svårigheter :)
  • Anonym (l)
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 17:16:05 följande:
    Det säger inte så mycket för att folk definierar själva och ingen vill kalla sig själv för lågfungerande men det är en himla skillnad på autism 1 och 3. 
    Likväl inte en bra formulering när den ständigt använts på ett sätt som de sk "högfungerande" for illa av. De var ju så högfungerande enligt andra... klart de kan göra ditt och datt och inte behöver hjälp. Nähä kunde dom inte? Men de är ju så högfungerande... Det begreppet tar inte hänsyn till hur varierande den ojämna begåvningsprofilen är och vilka nedsättningar som kommer med även "högfungerande". Så för mig är det lite mer logiskt med 1-3.
  • Anonym (l)
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 17:59:22 följande:
    Jag tycker att det är de så kallande högfungerande autisterna som använder ordet mest speciellt de som tidigare varit diagnostiserade med Asperger. Många är supermåna om att tala om hur högfungerande de är. 
    De använder orden som sagts om dom för att de tänkte att orden var korrekta men många har insett hur löjligt och icke-talande ordet högfungerande är.
  • Anonym (l)
    Anonym (Essay) skrev 2025-05-30 17:54:22 följande:
    Nivåerna behöver dock ofta kompletteras och säger sällan mycket om individen.
    Det finns så många aspekter av vad som faller in under AST. En del kan förstås specas men inte är det lätt. Och särskilt om man inte känner eller träffar på olika individer med dessa svårigheter så får man för sig att nivå 1 - då är man så här. Och nivå 2 - då är det så här.
    Det är mer som ett prisma där man också kan röra sig i höjdled än en linjal från1 till 3 typ.

Det är inget som är perfekt utan det är svårt att få ihop ett bra system, jag tycker dock detta är bättre.

Och ja, jag vet det där. Ställer mig emot ordet högfungerande för att den som kan skriva en avancerad rapport på uni kanske inte kan automatisera hur man tvättar i tvättstugan

• Anonym (l)
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 20:22:54 följande:
    De är alltså idioter som inte kan tänka själva medan du är upplyst och har rätt i allt? Deras motivering är att de absolut inte vill blandas ihop med lågfungerande autister. Min erfarenhet är att de som kämpar stenhårt för att bli kallade högfungerande har daglig verksamhet och bor på någon slags LSS boende eller behöver en del hjälp i egen bostad (godman, boendestöd och kontaktperson) medan de som kämpar stenhårt för att ordet högfungerande ska försvinna tror att alla autister är nivå 1 och att den enda skillnaden på nivå 1 och 3 är hur väl man maskar. Det här är alltså de med starkast åsikter. 
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 18:00:55 följande:
    Jag har tagit alla prover som går att ta i princip, oxh flera gånger under min livstid men dom hittar inga fel, jag har ju alltid varit sånhär också

Nej? Men dra på alla växlar du. Att ordet används som i din värld säger mycket om varför ordet inte bör användas.

Detta är så långt ifrån sanningen att jag inte vet var jag ska börja...Så jag slutar nog

• Anonym (l)
    Anonym (Autist javisst) skrev 2025-05-30 23:18:40 följande:
    Högfungerande och lågfungerande har med intelligensnivån att göra. Är man högfungerande har man normal (el tom hög) intelligens. Däremot kan man ha stora svårigheter ändå, med det sociala t ex.

Problemet är att okunniga missförstår vad ordet betyder.

Vilket är rent felaktigt och i annars bästa fall rejält missvisande. Det sa inget som inte diagnosen nu säger.

Inget missförstånd här inte.

• Anonym (l)
    Anonym (Eve) skrev 2025-05-31 21:56:09 följande:
    Ofta, när en person med ADHD med hyperaktivitet har ett företag behöver de ta hjälp av anställda för att få till strukturer, rutiner och få adninistrationen gjord.
    Typexempel Bianca Ingrosso, avsnitten i Wahlgrens värld efter att hon flyttat till egen lägenhet jisses vilket kaos...Med att ta in post, tvätta etc
  • Anonym (l)
    Core skrev 2025-05-31 22:54:54 följande:

Den här skiten började när det blev en superkraft. Haha. och ett handikapp. Eller vad som passade för narrativet för tillfället. 

Jag ska dela med mig av en lite hemlis. Ni är patetiska, hela bunten. Jag ser mig inte längre som någon med adhd, för det har blivit mupparnas förkläde, offerkofta och ursäkt allt i ett. Varsegod, ta över stämpeln, så kan ni sitta där och vältra er i er egen jävla skit, satans miffon,

Wow detta eskalerade fort... kanske dags att ta en paus från internet?
  • Anonym (l)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-13 16:58:27 följande:

Attention Deficit Disorder, den diagnosen fick min bonusdotter, och den stämmer perfekt. Hon har svårt att hålla ihop långa tankar och resonemang, har det rörigt hemma. Men hon har inte "H" alltså är inte hyperaktiv, så jag förstår inte heller varför man skulle ta bort ADD.

Bara för att den ligger i en underkategori under ADHD är den inte borta... Diagnoserna har mycket gemensamt.
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?