• Anonym (Anonym och utmattad)

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Ja, varför i hela friden tog man bort diagnosen ADD för att istället nu heta ADHD? I min värld så är det ju extrem skillnad på att ha ADD eller ADHD. Själv har jag troligen ADD och detta baserar jag på min extrema brist på energi, gör allting väldigt lugn, känner mig lugn, pratar lugnt, är alltid trött mer eller mindre och sådan har jag varit i hela mitt 50 åriga liv. Jag har kollegor med ADHD och vi är varandras motsats, dem har ett tempo som ligger långt över oss andras och inte minst mitt tempo, när jag kommit halvvägs är de med ADHD redan klara sedan länge. Min chef sa till mig att jag borde vara lite mer som den och den, attså de med ADHD. Men jag funkar inte så, jag har min takt och ökar jag den så blir jag stressad istället. 
    Så, varför heter det nu att ALLA har ADHD när man tidigare särade på ADD och ADHD? Finnd väldigt lite information att läsa om ADD tack vare detta då rubriken i alla texter har rubriken ADHD och handlar därmed också nästan uteslutande om den varianten med överenergi vilket jag definitivt inte har.

• Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?
  • Anonym (Lisen)

Om du känner dig lugn inombords så undrar jag om du inte är feldiagnosticerad.

Som jag förstått det så slog man ihop add med adhd just för att båda är hyper, och det som skiljer är bara hur mycket det syns utåt. Det behöver ju inte vara att man far fram och tillbaka som en studsboll, utan man kan ha sinnena på helspänn och ta in allt som syns och hörs runt om en, eller ha tankar som studsar hit och dit med full fart.

Men någon får gärna rätta mig om jag fattat fel.

• FtS70

Varför man tog bort diagnosen ADD? Främst för att forskning visade att det rör sig om samma underliggande tillstånd, men med olika uttryck. Att samla allt under ADHD med olika presentationsformer anses ge en mer enhetlig och flexibel diagnosmodell.
  • Spucks

Det är samma sak, bara att man antingen kan vara hyperaktivt också eller inte. Det är som att man kan ha influensa med eller utan hosta. Och i själva diagnosen så fastställs det ju även hur svår ADHDn är och om man har med hyperaktivitet.

Men jag förstår inte vad det har med ADHD (eller ADD) att göra att vara lugn och trött? Varför tror du pga det att du har ADD, de saker du listar är inga symptom på det!?

• Anonym (Frida)

Jag funderar också om det verkligen är så att du har Add. Jag har själv adhd och hade liksom outtömlig energi som barn och klarade inte av att vara stilla, i kombination med dåligt korttidsminne och svårt att fokusera. En virvelvind beskrevs jag som. Min vän som fick diagnosen add hade också dåligt korttidsminne och svårt att fokusera, men var istället passiv och hade svårt att komma igång. Lugn var hon dock inte, hon hade ofta ångest så fort hon höll på med ett projekt och hade väldigt svårt att avsluta sina projekt och så blev det kaos i hennes huvud. Hon beskrev det som om hon blev som ett rådjur i strålkastarljuset, hon liksom blev bara sittande och visste att hon borde göra något men kunde inte komma sig för det, sen blev det för sent för att börja och hon blev lidande av det.

Hon var dock också konstant trött och det kan hon fortfarande vara, hur mycket hon än sover. Hon har numera medicin för detta och klarar sig bättre idag.

Anonym (Lisen) skrev 2025-05-30 12:43:12 följande:

Om du känner dig lugn inombords så undrar jag om du inte är feldiagnosticerad.

Som jag förstått det så slog man ihop add med adhd just för att båda är hyper, och det som skiljer är bara hur mycket det syns utåt. Det behöver ju inte vara att man far fram och tillbaka som en studsboll, utan man kan ha sinnena på helspänn och ta in allt som syns och hörs runt om en, eller ha tankar som studsar hit och dit med full fart.

Men någon får gärna rätta mig om jag fattat fel.

Jag känner mig lugn, men visdt har jag mycket tankar men inte så mycket så jag blir trött, det är snarare omgivningen som gör mig trött, stress både i vardag och jobb, men mest jobb då jag har kollegor med ADHD som har höjt ribban väldigt mycket tack vare sin extrema snabbhet både i kropp och hjärna, dom är hela tiden långt före och chefen tycker dom är toppen just pga det. Jag som jobbar sakta men noggrannt får inte alls samma kredd tyvär, synt tom på lönekningarna. Det ÄR stor skillnad på en person med ADHD och ADD, inte bara i mängd energi utan andra saker också som sömnbehov, jag skulle lätt kunna sova 12 timmar om jag fick, men flera med ADHD på jobbet klarar sig med 4 timmar, sover dom längre får dom huvudvärk. Trist eftersom det är bara de med ADHD som får uppmärksamhet i mefia och massa råd och tips. Men jag då? Hur ska jag göra när stressen på jobbet äter upp mig fullständigt?
    Lynx123 skrev 2025-05-30 13:26:17 följande:

Har du ens gjort en utredning?

Nej men enligt manualen så har jag det
    VandrandeRiddaren skrev 2025-05-30 13:27:29 följande:

Jag har ADD också! 

Känner du igen dig i det jag skriver, att du inte kan förstå varför du står under en och samma diagnos som ADHD? Eller känner du igen allt som en person med ADHD har och kan relatera till den diagnosen? Själv känner jag mig som ett UFO jämfört med en med ADHD
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 13:28:59 följande:
    Nej men enligt manualen så har jag det
    Så du har inte ens gjort en utredning utan bara gissar att du har ADD? Då skulle jag gissa att du har något helt annat, t ex depression, autism eller något annat som får dig att behöva processa saker mer långsamt än andra.

Min erfarenhet är att många som fått diagnosen ADHD som ung senare i livet mer beter sig som någon med ADD, hjärnan lugnar ner sig lite eller förändrar sig ju äldre man blir. 
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?