• Spucks

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Det är samma sak, bara att man antingen kan vara hyperaktivt också eller inte. Det är som att man kan ha influensa med eller utan hosta. Och i själva diagnosen så fastställs det ju även hur svår ADHDn är och om man har med hyperaktivitet.

Men jag förstår inte vad det har med ADHD (eller ADD) att göra att vara lugn och trött? Varför tror du pga det att du har ADD, de saker du listar är inga symptom på det!?

• Spucks
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 13:27:47 följande:
    Jag känner mig lugn, men visdt har jag mycket tankar men inte så mycket så jag blir trött, det är snarare omgivningen som gör mig trött, stress både i vardag och jobb, men mest jobb då jag har kollegor med ADHD som har höjt ribban väldigt mycket tack vare sin extrema snabbhet både i kropp och hjärna, dom är hela tiden långt före och chefen tycker dom är toppen just pga det. Jag som jobbar sakta men noggrannt får inte alls samma kredd tyvär, synt tom på lönekningarna. Det ÄR stor skillnad på en person med ADHD och ADD, inte bara i mängd energi utan andra saker också som sömnbehov, jag skulle lätt kunna sova 12 timmar om jag fick, men flera med ADHD på jobbet klarar sig med 4 timmar, sover dom längre får dom huvudvärk. Trist eftersom det är bara de med ADHD som får uppmärksamhet i mefia och massa råd och tips. Men jag då? Hur ska jag göra när stressen på jobbet äter upp mig fullständigt?
    Igen: inget av det du beskriver är ett tecken på ADD. Hur får du den tanken? Är även dina kollegor självdiagnosticerade?

Mitt barn har ADHD, han behöver mycket mer sömn än de flesta av sina kompisar - drygt 12 timmar per natt.
    En bra kompis till mitt barn har ADD, hon klarar sig med mycket mindre sömn. Symptom som inte har med hyperaktivitet att göra är i många delar lika hos de båda. Vissa uttrycker sig mindre, tex. kompisens brist på impluskontroll leder oftast till att hon ljuger eller knuffar kompisar, men hos mitt barn är det mer svordomar och våld mot vuxna.
  • Spucks
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-06-01 00:25:21 följande:
    Jag startade inte denna tråd för att diskutera om diagnoser ska finnas eller ej, det finns säkert andra som gjort det om man vill diskutera det. Denna tråd handlar om vaeför ADD inte längre är en diagnos utan går under ADHD, vilket blir märkligt eftersom H i ADHD är ju Hyper och en person med ADD är knappast hyper. 
    Du har börjart tråden med att undra varför det nu är samma diagnos, när ADD är motsatsen till ADHD. Du har fått förklarat för dig flera gånger att du har fel i ditt antagande att de är motsatsen till varandra. Du har även fått förklarat för dig flera gånger att de symtom du listar är inte symtom på ADD. Men du vägrar att acceptera detta, utan envisas att du har ADD. Därför kan jag absolut förstår "Core"s utbrott, för det har pågått i många år att folk verkar tycker det är kul att få en bokstavsdiagnos, att utmärker de som speciellt om de kan påstå att de är autister eller har ADHD. Så pass så att folk diagnosticerar sig själva, som du gör. Samtidigt är det för det flesta som verkligen är autister eller har ADHD inte alls kul, utan försvårar livet.

Resten av din tråd har handlat om att du gnäller att folk på ditt jobb som presterar mer får högre löneökning.
  • Spucks
    Anonym (Trio) skrev 2025-06-01 09:52:04 följande:
    ADD är inte motsatsen till ADHD.

De är nära besläktade. Relativt ofta som någon får diagnosen ADHD när den borde fått ADD.
    Jaha, och varför skriver du det till mig?
  • Spucks
    Anonym (Eve) skrev 2025-06-01 11:21:44 följande:
    Huvudsymtomet vid ADHD, huvudsaklingen  bristande uppmärksamhet, handla om just det. Att man lätt tappar tråden i sina tankar, blitmr distraherad, börjar dagdrönna osv. Ofta är de personerna också mycket trötta, har svårt att komma igång och har svårt att lägga upp en hsndlingsplan för hur något ska genomföras.

Om TS känner igen sig i detta, så kan hon ha den typen av ADHD eller åtminstone drag av detta. Det är nämligen inte svart/vitt, man kan ha drag av något utan att uppfylla alla diagnoskriterier.

TS har gjort medicinska utredningar föratt kolla upp tröttheten, utan resultat. Hennes msmma har en ADD-diagnos.
    .Det kan vara läge för TS att själv glra en utredning.

Det är lika illa att säga att någon absolut INTE har en diagnos som att säga att någon har en diagnos, om det inte är utrett.
    Jag säger inte att TS inte kan ha ADD, jag säger att det hon listar inte är symptom på ADD, även om det såklart kan vara en biverkning. Men det är just de saker som gör att hon är övertygad att hon har det. 
    Och med tanke på att hon har haft så många undersökningar kan man ju undra varför ingen läkare hittills har skickad henne vidare till en ADD utredning, om det nu enligt henne är så uppenbart att hon har det.
  • Spucks
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-06-01 12:23:51 följande:

Och samtidigt har vi i tråden föräldrar till barn med ADD som gått föräldrautbildning om ADHD där dom instämmer med mig att det är stor skillnad på att ha ADD eller ADHD så så himla mycket ute och cyklar är jag inte. Har har ju folk runt mig som har ADD och ADHD så jag har många års erfarenhet av hur stor skillnaden faktiskt är, sedan får du gärna tycka att det inte är någon skillnad, jag säger inte av princip att du har fel, och rent teoretiskt är det nog inte mycket som skiljer, men tittar man på den lilla detalj som skiljer dom åt så ser man att den är inte så liten, inte för mig iallafall. Och jag klagar verkligen inte på de som har ADHD för att de presterar så mycket mer, det jag motsätter mig är att vissa chefer inte är inkluderande och ser att alla är vi olika och jobbar på olika sätt, jag är inte emot löneskillnader heller men när bara hög prestation är det som räknas blir det lite skevt, särskilt eftersom folk blir utbrända och säger upp sig. 
    Då har du nog misförstått. Personen som skrev om föräldrarutbildning skrev att i de utbildningar där ADD och ADHD är sammanlagt handlar, enligt hennes erfarenhet, för mycket om hyperaktiviteten, vilket de med ADD inte har, och att det borde handlar mer om det som alla har gemensamt. Ingenstans har personen skrivit att ADD är motsatsen till ADHD.

Och jo, du har gnällt en del över att de med ADHD får högre löneförhöjningar.
    Att det är dålig ledarskap när man behandlar sina anställda så att flera säger upp sig och/eller blir utbrända, är ingen som säger emot. Men vad har det med eventuell npf att göra?
    Att man anser de som presterar mer som mer värdefulla medarbetare är bara logisk, i alla fall om det handlar om ett vinstdrivande företag och inte en statlig myndighet.

Sedan låter det väldigt konstigt att de av dina kollegor som har ADHD presterar så mycket bättre än alla andra. Är det ett yrke som drar till sig just personer med ADHD och som är inom ett oområde där många har lätt att hyperfokusera? För annars skulle de inte prestera så mycket bättre bara för att de har mer energi. De skulle ju, precis som du, har svårt att koncentrera sig på sina uppgifter, svårt att hålla fokus, agera impulsiv och däremed slarva en del och/eller inte bli klart med sina uppgifter. Gentemot de flesta neurotypiska skulle de alltså ha en nackdel.
    Vad är det för bransch du jobbar i?
  • Spucks
    Anonym (Eve) skrev 2025-06-01 12:43:25 följande:
    Det är inte så vanligt att läkarna på vårdcentralen skickar remiss till en ADHD-utredning för vuxna, speciellt inte om det gäller den lugnare varianten. Vanligare om patienten inte kan vara stilla med kroppen t.ex.  Det händer mer om patienten själv vill det. 

Många med ADHD hamnar i öppenvårdspsykiatrin, för att de har det jobbigt pga sin ADHD. Där är det vanligare att kontakten utmynnar i en ADHD-diagnos. 
    Det måste ju inte vara en remiss, med de skulle ju kunna rekommendera till TS att hon söker sig till psykiatrin för att göra en utredning. Känns lite konstigt att ingen genom alla år av utredningar har gjort det.
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?