Inlägg från: Anonym (Eve) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eve)

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 13:52:26 följande:
    Mina kollegor är utredda och diagnostiserade med ADHD sedan länge tillbaka och ingen av dom sover länge, dom är oftast först på jobbet, kör järnet men har vi möte märks det tydligt att dom är trötta för då somnar dom nästan så oftast skriver dom samtidigt för att hålla fokus på mötet. Jag har flera i släkten som är utredda och har ADD, inklusive min egen mamma. 

Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 13:52:26 följande:
    Mina kollegor är utredda och diagnostiserade med ADHD sedan länge tillbaka och ingen av dom sover länge, dom är oftast först på jobbet, kör järnet men har vi möte märks det tydligt att dom är trötta för då somnar dom nästan så oftast skriver dom samtidigt för att hålla fokus på mötet. Jag har flera i släkten som är utredda och har ADD, inklusive min egen mamma. 
    De som har ADHD, kombinerad form (dvs hyperaktiva och lättdistraherade), och blir trötta på möten är understimulerade just då. Deras hjärna behöver mer stimulans för att hålla sig alert. De behöver därför röra på sig på något sätt eller själva vara inne i en direkt diskussion med andra, för att känna sig pigga. 

Personer som enbart är lättdistraherade men fysiskt lugna, fick tidigare diagnosen ADD. Idag får de en ADHD-diagnos, men då tillhör de undergruppen  " med huvudsakligen bristande uppmärksamhet". 

På engelska tror jag att det ibland benämns som ADHD sluggish type . Men sjäva diagnosen heter samma som på svenska. Har man det är man helt enkelt lite tröttare och har svårare att upprätthålla uppmärksamheten. 

På Gillberg-center i Göteborg forskade man på om fiskolja kunde hjälpa perspoer med ADHD. På det stora hela hittade man ingen effekt, utom för ca 30% av de i undergruppen som hade ADD. 

Det man vet hjälper mot koncentrationssvårigheterna till en del är lite motion en gång varje dygn. Det behöver inte vara några maratonlopp, men pulsen behöver gå upp lite och man behöver bli lite svettig för att få effekt.

Medicin som ges mot ADHD kombinerad form kan ibland också hjälpa personer med ADD.
  • Anonym (Eve)
    Anonym (Maja) skrev 2025-05-30 13:35:22 följande:
    Så du har inte ens gjort en utredning utan bara gissar att du har ADD? Då skulle jag gissa att du har något helt annat, t ex depression, autism eller något annat som får dig att behöva processa saker mer långsamt än andra.

Min erfarenhet är att många som fått diagnosen ADHD som ung senare i livet mer beter sig som någon med ADD, hjärnan lugnar ner sig lite eller förändrar sig ju äldre man blir. 
    För ca en tredjedel lugnar sig symtomen av ADHD när de blir äldre. För andra blir den ständiga hyperaktiviteten istället en inre rastlöshet och känsla av otålighet.
    För en del kvarstår symtomen helt och hållet och beteendet blir detsamma som tidigare, men de har ofta hittat en del strategier som hjälper till en del.
  • Anonym (Eve)
    Anonym (Tyra) skrev 2025-05-30 17:10:00 följande:

På det iofs lilla du skriver om dig själv tycker jag inte att det låter som ADD/ADHD. 

Att dina kollegor med adhd sover väldigt lite behöver inte betyda att de mår bra av det. De låter mer som att de bränner sitt ljus i båda ändar och på sikt riskerar att bli utbrända. 

Att sova 4 timmar per natt och må bra är EXTREMT ovanligt, inte alls inom det normala spannet (som ju varierar lite mellan olika personer).

Så att flera av sina kollegor skulle vara sådana och mår bra betvivlar jag, de kanske överdriver?

Däremot är det vanligt att personer med ADHD har sömnsvårigheter. Svårt att koppla av och somna.
  • Anonym (Eve)
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 18:07:04 följande:
    En chef ska ju naturligtsvis se till att arbetsplatsen fungerar för alla. Jag har fungerat riktigt bra, men med den nya chefen så fick vi oerhört mycket mer att göra, hälften av personalen sa upp sig för att de orkade inte med det höga tempot, jag stannade kvar dum som jag var för nu fungerar jag knappt alls, har en svår utmattningssyndrom. 
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 18:47:35 följande:
    Tack för ett informativt svar, det där med fiskolja trodde jag hjälpte på de med ADHD men då var det de med ADD så tack för den informationen då ska jag börja ta fiskolja.
    Hoppas att det fingerar, det var bara för ca 30 % av de med ADD som de kunde se en tydlig skillnad på. Håller tummarna!

• Anonym (Eve)
    Anonym (Maja) skrev 2025-05-30 20:09:09 följande:
    Om flera har slutat pga stressen så kan det väl vara så för dig med, dvs ditt mående har inget att göra med en ev diagnos utan för att du jobbar i en dålig arbetsmiljö.

När började du tänka att du kunde ha ADD? Och du har fortfarande inte svarat på varför du inte har kollat upp det ordentligt, medicineringen som används av de flesta med ADHD brukar ge god effekt.
    Medicineringen som ska hjälpa vid ADHD/ADD brukar hjälpa ca 70 % av de som prövar. Man kan behöva prova flera mediciner innan man träffar rätt. 

TS har känt sina symtom sedan hon var barn och har genomgått medicinska utredningar, så det verkar inte vara något tillfälligt tillstånd.

Ja, en riktigt dålig chef kan förstöra en arbetspkats! 

Fungerade arbetet bra för dig för tidigare chefer, trots dina svårigheter i övrigt? Ja i så fall har du nog rätt i att det hade varit bättre att byta arbete. Men det är lätt att vara efterklok, man gör ju så gott man kan och kan inte se in i framtiden alla gånger.
  • Anonym (Eve)
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 22:00:13 följande:

I verkliga världen så var diagnoskriterierna väldigt lika, skillnaden är princip om hyperaktiviteten sitter på insidan eller utsidan, ADD är också betydligt vanligare hos tjejer. Det är samma behandling för båda diagnoserna.

Du blandar ihop personlighetsdrag med ADHD. ADHD är ingen superkraft som gör att man får massor med energi och kan åstadkomma mer än en vanlig människa, av det du berättar här har dina kollegor fått fel diagnos eller så berättar de inte hela sanningen för dig. 

ADHD med hyperaktivitet innebär att personen behöver mer stimulans än andra för att känna sig pigg. Stimulansen kan komma från att personen rör sig eller på att personen är engagerad i något mycket intressant. I annat fall känner sig personen, låg, rastlös och på dåligt humör. 

Det är ingen superkraft att de gör saker snabbt, det är för att hålla sig pigga och hålla en bra vakenhetsgrad. Det tar på krafterna att vara så aktiv, så sedan blir de trötta, men är då uppvarvade. Då kan det ta lång tid att få ro att somna.

TS kollegor är utredda, så sannorlikheten att åtminstonde några av dem verkligen har ADHD är ändå rätt stor. Om de inte utreddes på en privat klinik och betalade utredningen själva. De utredningarna görs ibland väldigt snabbt och oseriöst.

A propå medicin för ADHD. Ibland kan man behöva byta medicin, om den som man tar fungerar sämre efter ett tag.
  • Anonym (Eve)

Det kan vara klokt att utreda sig om man misstänker att man har någon svårighet. 

• Anonym (Eve)
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-31 14:55:44 följande:
    Äntligen någon som känner igen sig, just det där med energin, det är ju just det som skiljer sig åt, och ja, det påverkar en om man inte ens har energi att kliva ur sängen på morgonen och mår fysiskt illa av att gå upp klockan 6. Jag förminskar absolut inte problematiken med ADHD, för dom har ju givetsvis utmaningar, men just energinivån, där är det stor skillnad. Många med ADHD driver egna företag och är framgångsrika, dom har ju helt klart ett driv som knappt finns hos ADD. 
    Ofta, när en person med ADHD med hyperaktivitet har ett företag behöver de ta hjälp av anställda för att få till strukturer, rutiner och få adninistrationen gjord.
  • Anonym (Eve)
    Spucks skrev 2025-06-01 08:19:39 följande:
    Du har börjart tråden med att undra varför det nu är samma diagnos, när ADD är motsatsen till ADHD. Du har fått förklarat för dig flera gånger att du har fel i ditt antagande att de är motsatsen till varandra. Du har även fått förklarat för dig flera gånger att de symtom du listar är inte symtom på ADD. Men du vägrar att acceptera detta, utan envisas att du har ADD. Därför kan jag absolut förstår "Core"s utbrott, för det har pågått i många år att folk verkar tycker det är kul att få en bokstavsdiagnos, att utmärker de som speciellt om de kan påstå att de är autister eller har ADHD. Så pass så att folk diagnosticerar sig själva, som du gör. Samtidigt är det för det flesta som verkligen är autister eller har ADHD inte alls kul, utan försvårar livet.

Resten av din tråd har handlat om att du gnäller att folk på ditt jobb som presterar mer får högre löneökning.
    Huvudsymtomet vid ADHD, huvudsaklingen  bristande uppmärksamhet, handla om just det. Att man lätt tappar tråden i sina tankar, blitmr distraherad, börjar dagdrönna osv. Ofta är de personerna också mycket trötta, har svårt att komma igång och har svårt att lägga upp en hsndlingsplan för hur något ska genomföras.

Om TS känner igen sig i detta, så kan hon ha den typen av ADHD eller åtminstone drag av detta. Det är nämligen inte svart/vitt, man kan ha drag av något utan att uppfylla alla diagnoskriterier.

TS har gjort medicinska utredningar föratt kolla upp tröttheten, utan resultat. Hennes msmma har en ADD-diagnos.
    .Det kan vara läge för TS att själv glra en utredning.

Det är lika illa att säga att någon absolut INTE har en diagnos som att säga att någon har en diagnos, om det inte är utrett.
  • Anonym (Eve)
    Spucks skrev 2025-06-01 12:31:57 följande:
    Jag säger inte att TS inte kan ha ADD, jag säger att det hon listar inte är symptom på ADD, även om det såklart kan vara en biverkning. Men det är just de saker som gör att hon är övertygad att hon har det. 
    Och med tanke på att hon har haft så många undersökningar kan man ju undra varför ingen läkare hittills har skickad henne vidare till en ADD utredning, om det nu enligt henne är så uppenbart att hon har det.
    Det är inte så vanligt att läkarna på vårdcentralen skickar remiss till en ADHD-utredning för vuxna, speciellt inte om det gäller den lugnare varianten. Vanligare om patienten inte kan vara stilla med kroppen t.ex.  Det händer mer om patienten själv vill det. 

Många med ADHD hamnar i öppenvårdspsykiatrin, för att de har det jobbigt pga sin ADHD. Där är det vanligare att kontakten utmynnar i en ADHD-diagnos. 
  • Anonym (Eve)
    Spucks skrev 2025-06-01 12:49:03 följande:
    Det måste ju inte vara en remiss, med de skulle ju kunna rekommendera till TS att hon söker sig till psykiatrin för att göra en utredning. Känns lite konstigt att ingen genom alla år av utredningar har gjort det.
    TS själv verkar inte har varit angelägen om att få en utredning.
  • Anonym (Eve)
    Spucks skrev 2025-06-01 12:46:36 följande:
    Då har du nog misförstått. Personen som skrev om föräldrarutbildning skrev att i de utbildningar där ADD och ADHD är sammanlagt handlar, enligt hennes erfarenhet, för mycket om hyperaktiviteten, vilket de med ADD inte har, och att det borde handlar mer om det som alla har gemensamt. Ingenstans har personen skrivit att ADD är motsatsen till ADHD.

Och jo, du har gnällt en del över att de med ADHD får högre löneförhöjningar.
    Att det är dålig ledarskap när man behandlar sina anställda så att flera säger upp sig och/eller blir utbrända, är ingen som säger emot. Men vad har det med eventuell npf att göra?
    Att man anser de som presterar mer som mer värdefulla medarbetare är bara logisk, i alla fall om det handlar om ett vinstdrivande företag och inte en statlig myndighet.

Sedan låter det väldigt konstigt att de av dina kollegor som har ADHD presterar så mycket bättre än alla andra. Är det ett yrke som drar till sig just personer med ADHD och som är inom ett oområde där många har lätt att hyperfokusera? För annars skulle de inte prestera så mycket bättre bara för att de har mer energi. De skulle ju, precis som du, har svårt att koncentrera sig på sina uppgifter, svårt att hålla fokus, agera impulsiv och däremed slarva en del och/eller inte bli klart med sina uppgifter. Gentemot de flesta neurotypiska skulle de alltså ha en nackdel.
    Vad är det för bransch du jobbar i?
    I det man ser utanpå en människa skiljer sig ADHD och ADD mycket.

Inre svårigheter med att bibehålla uppmärksamheten  är densamma. Om en uppgift är stimulerande kan det gå bättre att upprätthålla uppmärksamheten. 

Klassiska arbetsområden är brevbärare, tidigare även aktiemäklare i direkt handel (numera tror jag att digitala algoritmer sköter en del av det), restauranganställd ( både i köket och serveringen), alla jobb som kräver att kroppen är igång utan att det blir jättemonotont (dvs inte löpande band), lärare , speciellt idrottslärare (eftersom de är aktiva under hela lektionen), försäljare o. s. v. 
  • Anonym (Eve)
    Jimmy75 skrev 2025-06-06 17:07:05 följande:
    Lite så ja
    Sedan kan det ju finnas syntom på autism som påminner om ADD.

En person med autism kan ibland också ha ADD eller ADHD. Man kan ha en dubbeldiagnos.

Lite försvårande i sammanhanget är att en person med autism kan ha svårt att motivera sig för något som hen inte är intresserad av. Medan en person med ADD kan ha svårt att koncentrera sig på något som hen inte är intresserad av.

Utifrån ser det precis likadant ut, men beror på lite olika saker. 
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?