Varför tog man bort diagnosen ADD?
Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 13:52:26 följande:
Mina kollegor är utredda och diagnostiserade med ADHD sedan länge tillbaka och ingen av dom sover länge, dom är oftast först på jobbet, kör järnet men har vi möte märks det tydligt att dom är trötta för då somnar dom nästan så oftast skriver dom samtidigt för att hålla fokus på mötet. Jag har flera i släkten som är utredda och har ADD, inklusive min egen mamma.
Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 13:52:26 följande:
Mina kollegor är utredda och diagnostiserade med ADHD sedan länge tillbaka och ingen av dom sover länge, dom är oftast först på jobbet, kör järnet men har vi möte märks det tydligt att dom är trötta för då somnar dom nästan så oftast skriver dom samtidigt för att hålla fokus på mötet. Jag har flera i släkten som är utredda och har ADD, inklusive min egen mamma.
De som har ADHD, kombinerad form (dvs hyperaktiva och lättdistraherade), och blir trötta på möten är understimulerade just då. Deras hjärna behöver mer stimulans för att hålla sig alert. De behöver därför röra på sig på något sätt eller själva vara inne i en direkt diskussion med andra, för att känna sig pigga.
Personer som enbart är lättdistraherade men fysiskt lugna, fick tidigare diagnosen ADD. Idag får de en ADHD-diagnos, men då tillhör de undergruppen " med huvudsakligen bristande uppmärksamhet".
På engelska tror jag att det ibland benämns som ADHD sluggish type . Men sjäva diagnosen heter samma som på svenska. Har man det är man helt enkelt lite tröttare och har svårare att upprätthålla uppmärksamheten.
På Gillberg-center i Göteborg forskade man på om fiskolja kunde hjälpa perspoer med ADHD. På det stora hela hittade man ingen effekt, utom för ca 30% av de i undergruppen som hade ADD.
Det man vet hjälper mot koncentrationssvårigheterna till en del är lite motion en gång varje dygn. Det behöver inte vara några maratonlopp, men pulsen behöver gå upp lite och man behöver bli lite svettig för att få effekt.
Medicin som ges mot ADHD kombinerad form kan ibland också hjälpa personer med ADD.