• Core

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Om du är en motsats till ADHD har du inte ADD.

När jag diagnostiserades var det svårt att placera diagnosen i ett av facken, på grund av att de strukturella och grundläggande bekymren är  identiska, och stämningsläget kan peka åt det ena, eller andra. Utifrån är skillnaden extroversion eller dess motsats. 

Ska MS, eller cancer, eller vad som helst, heta olika beroende på symptombild och lokalisering?

Ta bort hela skiten istället. Från det att man sökte verktyg i en diagnos, söker man nu mer en identitet. Alla som inte mår fantastiskt ska ha en diagnos att visa upp, som någon form av ursäkt Inför sig själv och andra.

Newsflash era jävla bokstavsjägare, ingen av oss flexar öppet med en diagnos, men ni, ni proklamerar högt om en diagnos som inte ens är utredd😂

Ni har svärtat ned en diagnosering  till någonting smutsigt, något man ännu mer vill dölja, och då var det illa redan tidigare. De som var hippies på 70 talet, vart new age spirituella i slutet på 90-talet ska nu mer ha en diagnos. Det har tydligen blivit en IDENTITET, och det i sin tur har raderat syftet från jordens yta. 

• Meddelande borttaget
  • Core
    Anonym (l) skrev 2025-05-31 22:59:00 följande:
    Wow detta eskalerade fort... kanske dags att ta en paus från internet?
    Förlåt om lille tån blev klämd.

Jag är öppen för andra åsikter, och att ta diskussionen. Men klarar man inta av att möta ett inlägg, eller en åsikt, med argumentation istället för en intetsägande oneliner ska man kanske fundera på en paus från internet för egen del, inte för den andres
  • Core
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-06-01 00:25:21 följande:
    Jag startade inte denna tråd för att diskutera om diagnoser ska finnas eller ej, det finns säkert andra som gjort det om man vill diskutera det. Denna tråd handlar om vaeför ADD inte längre är en diagnos utan går under ADHD, vilket blir märkligt eftersom H i ADHD är ju Hyper och en person med ADD är knappast hyper. 
    well, mitt första inlägg var ett direkt bemötande på din trådstart, varför citerar och besvarar du då inte det inlägget istället för ett du anser vara offtopic?
    Då är det ju du som håller den diskussionen vid liv.

Som sagt, samma diagnos och behandling i grunden, det finns ingen klinisk orsak att hålla dom separerade. Min poäng var att endast dom som vill låta diagnosen vara en del av en identitet bryr sig, för varför annars?
  • Core
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-06-01 12:23:51 följande:

Och samtidigt har vi i tråden föräldrar till barn med ADD som gått föräldrautbildning om ADHD där dom instämmer med mig att det är stor skillnad på att ha ADD eller ADHD så så himla mycket ute och cyklar är jag inte. Har har ju folk runt mig som har ADD och ADHD så jag har många års erfarenhet av hur stor skillnaden faktiskt är, sedan får du gärna tycka att det inte är någon skillnad, jag säger inte av princip att du har fel, och rent teoretiskt är det nog inte mycket som skiljer, men tittar man på den lilla detalj som skiljer dom åt så ser man att den är inte så liten, inte för mig iallafall. Och jag klagar verkligen inte på de som har ADHD för att de presterar så mycket mer, det jag motsätter mig är att vissa chefer inte är inkluderande och ser att alla är vi olika och jobbar på olika sätt, jag är inte emot löneskillnader heller men när bara hög prestation är det som räknas blir det lite skevt, särskilt eftersom folk blir utbrända och säger upp sig. 
    Ingen berättar väl om eventuella diagnoser för sin chef, eller va? 

Det här är pudels kärna. Många verkar tro att man på något sätt blir särbehandlad med diagnos, men saken är att en arbetsgivare har samma förväntningar på alla, hur många diagnoser du än kan visa upp.

Vida skillnader är lika utbredd bland de utan diagnos, och det blir ingen skillnad för arbetsgivaren om du kommer med ett papper. 
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?