Inlägg från: Bits1975 |Visa alla inlägg
  • Bits1975

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Anonym (Frida) skrev 2025-05-30 13:25:58 följande:

Jag funderar också om det verkligen är så att du har Add. Jag har själv adhd och hade liksom outtömlig energi som barn och klarade inte av att vara stilla, i kombination med dåligt korttidsminne och svårt att fokusera. En virvelvind beskrevs jag som. Min vän som fick diagnosen add hade också dåligt korttidsminne och svårt att fokusera, men var istället passiv och hade svårt att komma igång. Lugn var hon dock inte, hon hade ofta ångest så fort hon höll på med ett projekt och hade väldigt svårt att avsluta sina projekt och så blev det kaos i hennes huvud. Hon beskrev det som om hon blev som ett rådjur i strålkastarljuset, hon liksom blev bara sittande och visste att hon borde göra något men kunde inte komma sig för det, sen blev det för sent för att börja och hon blev lidande av det.

Hon var dock också konstant trött och det kan hon fortfarande vara, hur mycket hon än sover. Hon har numera medicin för detta och klarar sig bättre idag.

Jag har ADD, det är precis så  :(  ett konstant pirr i kroppen, men man är som paralyserad, tappar tråden. Jag känner med din vän, det är tufft
  • Bits1975

Min dotter och jag har ADD. Förra våren gick jag en föräldrautbildning för tonåringar med ADD, genom ADHD center. Jag är oerhört glad att det var en separat kurs och blev mållös av att alma föräldrar beskrev sina barn på precis samma sätt som jag beskriver mitt.

Somnar ofta när hon kommer hem från skolan för att hon är helt utmattad av de sociala kontakterna, imploderar istället för att explodera et.c. Hon har varit det typiska "barnet i hörnet" som är för snäll för att ens ha kommit i fråga för någon utredning, utom när lärare blev irriterade på henne för att hon inte kunde fokusera utan dagdrömde och ritade på lektionerna. Ibland gick hon i väg upp emot fyra gånger per dag för att gråta eftersom hon var så trött. Efter ungefär fyra års tjat blev hon utredd. Jag fick min diagnos vid cirka 46 års ålder.

Jag tycker också att det är synd att ADD bakas in och i mitt tycke underordnas ADHD därför att varenda gång ADHD tas upp i media så är det den hyperaktiva varianten som det talas om, precis som de hyperaktiva barnen blir mest sedda redan på förskolan. 

Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?