Inlägg från: Anonym (123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (123)

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Instämmer helt ts.

Min som har add och han är helt annorlunda mot mig som troligan har "vanlig" adhd.

När jag gick på föräldrautbildning var det bara för föräldrar till barn med add och det gav jättemycket då våra barn var så lika i sina problem. 

Och sedan gick han på utbildning men då var det mixat med adhd/add och helt anpassat för de med vanlig adhd. Han kände inte alls igen sig i 80% av problematiken och när de började prata om styrkor man kan uppleva med adhd så var det ännu mer fel för han har ju absolut ingen extra energi alls. 

Han hade troligen fått sin diagnos mycket snabbare också om den inte hade gått under adhd, add försvinner helt som kunskapsområde eftersom så mycket av fokuset i kunskap och vad som syns gällande adhd är just de saker som de med add saknar.

Om det nu ska hållas ihop så känns det som det borde vara add som är huvudformen (för det är ju gemensamt) och adhd underformen (add + hyperaktivitet) 

• Anonym (123)
    Anonym (Eve) skrev 2025-05-31 21:56:09 följande:
    Ofta, när en person med ADHD med hyperaktivitet har ett företag behöver de ta hjälp av anställda för att få till strukturer, rutiner och få adninistrationen gjord.
    Tänk då att du behöver precis samma hjälp med strukturer och rutiner och dessutom inte har energin att ta dig upp ur sängen. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-06-01 00:25:21 följande:
    Jag startade inte denna tråd för att diskutera om diagnoser ska finnas eller ej, det finns säkert andra som gjort det om man vill diskutera det. Denna tråd handlar om vaeför ADD inte längre är en diagnos utan går under ADHD, vilket blir märkligt eftersom H i ADHD är ju Hyper och en person med ADD är knappast hyper. 
    Ja diskussion har väldigt lite handlat om det du startade tråden om

Kan tillägga att samtliga föräldrar på min föräldrautbildning för barn med add tyckte det var synd att diagnosen tagits bort och så hårt bakats in i samma.  Då var det också många där som hade andra barn med "vanlig" adhd eget att de själva hade det. 

Tycker som sagt att om det nu skulle slås ihop att add borde vara huvudformen så att kunskapsspridning och utbildning mer naturligt fokuserar på det gemensamma och att hyper är ett tillägg.
  • Anonym (123)
    Bits1975 skrev 2025-06-06 08:25:14 följande:

Min dotter och jag har ADD. Förra våren gick jag en föräldrautbildning för tonåringar med ADD, genom ADHD center. Jag är oerhört glad att det var en separat kurs och blev mållös av att alma föräldrar beskrev sina barn på precis samma sätt som jag beskriver mitt.

Somnar ofta när hon kommer hem från skolan för att hon är helt utmattad av de sociala kontakterna, imploderar istället för att explodera et.c. Hon har varit det typiska "barnet i hörnet" som är för snäll för att ens ha kommit i fråga för någon utredning, utom när lärare blev irriterade på henne för att hon inte kunde fokusera utan dagdrömde och ritade på lektionerna. Ibland gick hon i väg upp emot fyra gånger per dag för att gråta eftersom hon var så trött. Efter ungefär fyra års tjat blev hon utredd. Jag fick min diagnos vid cirka 46 års ålder.

Jag tycker också att det är synd att ADD bakas in och i mitt tycke underordnas ADHD därför att varenda gång ADHD tas upp i media så är det den hyperaktiva varianten som det talas om, precis som de hyperaktiva barnen blir mest sedda redan på förskolan. 

Ja precis. 

Allt fokus för adhd hamnar på hyperaktiviteten och add försvinner helt. 

Om de nu ska vara samma diagnos så skulle det vara bättre att ADD var huvuddiagnosen och att man fokuserade på det som faktiskt är gemensamt och att det sedan är ett tillägg att man har hyperaktivitet också. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Eve) skrev 2025-06-06 18:47:18 följande:
    Sedan kan det ju finnas syntom på autism som påminner om ADD.

En person med autism kan ibland också ha ADD eller ADHD. Man kan ha en dubbeldiagnos.

Lite försvårande i sammanhanget är att en person med autism kan ha svårt att motivera sig för något som hen inte är intresserad av. Medan en person med ADD kan ha svårt att koncentrera sig på något som hen inte är intresserad av.

Utifrån ser det precis likadant ut, men beror på lite olika saker. 
    Ja mitt barn som har add och social ångest tycker läkarna att han borde utredas för autism. Men för oss som känner honom så är det även om vi förstår det något som vi känner oss rätt säkra på att han inte har.

Han har på många sätt samma behov som de med autism, men helt andra orsaker.

Tex att han behöver förberedas om vi ska iväg någonstans så handlar det inte om att han har behov av att veta vad som ska hända, utan att det hjälper honom att avsluta det han gör innan. Tvärtom gillar han inte att veta för mycket om saker i förväg för det kan istället trigga ångesten över sociala möten. 
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?