Varför tog man bort diagnosen ADD?
Allt fokus för adhd hamnar på hyperaktiviteten och add försvinner helt.
Om de nu ska vara samma diagnos så skulle det vara bättre att ADD var huvuddiagnosen och att man fokuserade på det som faktiskt är gemensamt och att det sedan är ett tillägg att man har hyperaktivitet också.
ADD (som det hette i tidigare upplaga av diagnosmanualen) är inte en underkategori. Det är helt enkelt en variant av ADHD som finns som antingen:
Huvudsakligen hyperaktiv, huvudsakligen ouppmärksam eller kombinerad form.
Det hela kompliceras av en kombination av många faktorer...bland annat det stora symtom/funktionsöverlappet mellan olika diagnoser. Bland annat ADD (för att nu använda det gamla namnet) förväxlas inte sällan med autism. Företagen som utreder NPF har vuxit som svampar genom åren och alla tävlar om resurser och ur ett vinstperspektiv finns det alltför många och starka incitament till att dessa utredningar måste göras snabbt och därför ofta tolkas by the book och helt enligt statistiska gränsdragningar "Jahaaaa, du fick bara 64 T-poäng på BRIEF-2) när din lärare skattade dig. Ja då har du inte någon NPF eftersom dina svårigheter inte syns i två olika miljöer" eller "Patienten bedöms inte ha autism eftersom de inte nådde upp till cut-off på ADOS"
Däremot förstår de flesta insatta idag vad man menar om en person säger sig ha ADD. Hade någon kommit till mig och sagt det hade jag för det första inte brytt mig om att "rätta" dem utan bara tagit till mig av vad de helt enkelt förmedlar med den informationen. Om det sedan av någon anledning hade varit så att jag på något vis behövde prata om ADD så hade jag kallat det vid det namn det har idag och sedan förklarat kort själva namnbytesgrejen så att de framåt skulle veta och lättare kunna hitta information om de själva sökte det.