• Anonym (Emelie)

Flytta från barnets pappa

Jag och min sons pappa är separerade, sonen är 6 år. jag har träffat en ny som bor 1,5 timme från där pappan bor. Jag kommer med största sannolikhet vilja flytta dit tillsammans med sonen. Någon som gjort samma sak och har tips å råd? 

• Svar på tråden Flytta från barnets pappa
  • Anonym (Emelie)
    Tow2Mater skrev 2025-05-30 20:09:43 följande:

Tips: Prata med pappan. Vad anser han om det hela?

Han är la inte jätte förtjust i tanken utav de?
  • Aliona

Har du ensam vårdnad? Annars lär du behöva pappans tillstånd för att ta med dig barnet. 

Hur är boendet/umgänget idag? Kan det fortsätta på samma sätt efter flytten? 

• Anonym

Om ni har gemensam vårdnad måste pappan skriva på flytt och byte av skola

• Lynx123

Er son har ju umgängesrätt med sin pappa och jag tänker att det vore jättesynd om deras kontakt försvårades.

• Anonym (Separerad)

Har ni gemensam vårdnad? I så fall kan du inte bara flytta med sonen utan pappans ok. Du kan flytta bäst du vill men lämna sonen med pappa och sen får du ha varannan helg och lov. 

Hur länge har du och din nya varit tillsammans?

• EnAnonumius

Din son då? Varför vill du köra över din sons rättigheter till att ha smidigt umgänge med sin pappa?

Sedan om du har gemensam vårdnad med sonens pappa så kan du inte flytta hur som helst.  Fast iofs vid gemensam vårdnad så kan ju pappa neka dig att flytta på sonen faktiskt.

En fråga varför skulle inte din nya kunna flytta till dig? Vad exakt är det som hindra att din nya flyttar till dig istället.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Vic)

Jag tycker absolut att du ska flytta! Är man kär så är man!

Självklart lämnar du sonen hos sin pappa, så kan ni ses varannan helg och på loven. Vi får hoppas att pappan har en hjärna att tänka med och agera efter, och inte enbart ett könsorgan och en ?magkänsla?. 

• MsM84

Har ni barnet växelvis så är det för egoistiskt för att vara ok. Barnets rätt till båda föräldrar går före.

• Anonym (mR)

Är pappn en så dålig pappa att du vill förstöra relationen med barnet?
    Har du ensam vårdnad så du kan göra det?

• Jemp

Är pappan villig att flytta efter då? Eller vilken av er föräldrar tänker du att barnet ska förlora en vardag med?

Svar på tråden Flytta från barnets pappa