• Anonym (Lill)

Helt olika syn på hushållet

Anonym (Sambo) skrev 2025-05-31 08:43:48 följande:
    Helt olika syn på hushållet

Efter 5 månader tillsammans flyttade vi ihop, min pojkvän flyttade in till mig. Bara 2 veckor senare hittade vi ett drömhus som vi köpte och ska flytta till om 2 månader. Jag visste redan lite innan att han var stökig medans jag gillar ordning, men att det var såhär kunde jag inte tro?trots han bott här 2 månader är det inte uppplockat än. Men största problemet är att vi har så olika syner på hushållet men att han inte låter mig göra det jag vill. Tex vill jag ta disken efter en måltid, medans han tycker man kan ta det dagen efter. Om jag då börjar diska blir han sur. han tycker att på helgen ska man inte göra något alls , bara vila. Medans jag ser tillfälle att städa då då man på vardagen jobbar. Även där blir han små sur. 

är detga helt kört eller finns det hopp om att vi kan hålla ihop? Jag älskar honom men blir lite besviken

Lördag förniddag har för många familjer blivit städtiden, om man jobbar heltid och inte orkar städa i veckan. Sedan är man ledig resten av helgen.

Säg till honom att många familjer har det så, du är inte konstig på något sätt i att du vill göra det.

Om det är omöjligt att kompromissa sig fram till något så kan det bli jobbigt på sikt.

Det är vanligt att killen i förhållanden har en mer avslappad inställning till hushållssysslor. Men menar han att ni inte ska diska från fredag kväll till måndag morgon? Det blir lite jobbigt tycker jag.
  • Anonym (Lill)

Blir din partner lätt sur över annat än just städning eller disken? Det är en mycket stark varningssignal på ett kontrollerande beteende! Kan bli mycket värre, där han tilll slut styr över allt som du gör.

Var det han som hade bråttom och pushade för att ni skulle flytta ihop? Det är ytterligare ett starkt varningstecken!

Att han inte packade upp kartongerna kan däremot bero på att han inte tycker att det är lönt, för ni ska ju ändå snart flytta igen?

• Anonym (Lill)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-06-11 08:46:16 följande:

Nej han har aldrig bott i hus tidigare. Jag oroar mig med hur det ska bli med hus när han tycker man inte ska göra något allt på helgen mer än vila. Hans mamma har t.o.m. påtalat för mig hur han haft det hemma hos sig så det är inte bara jag som reagerat. 

sen angående disk, vi har diskmaskin! Men bara för man har diskmaskin så plockar ju den inte in i ut sig självt, samt att stekpannor diskar vi för hand o stora grytor. Tex sätter han disken i diskhon ist för i diskmaskinen. Så alla ni som påpekar att vi ska skaffa diskmaskin 

Ja det är ju varningsflagg! Vad ni än gör, skaffa inga barn förrän du ser att han klarar att göra det som behövs för att ett hem ska fungera! 

Säg till honom att du tycker att det känns jobbigt att flytta till hus, med det arbete som kräva där, om han har svårt att klara att hålla fint i en vanlig lägenhet. Han behöver raka besked.
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Liten Anna) skrev 2025-06-11 10:01:35 följande:
    Men man måste inte tappa omdömet och bli desperat bara för det.... vilket du tycks ha gjort big time....
    Det finns ju andra aspekter med ett förhållande än just städning. Det kanske stämde med annat!
Svar på tråden Helt olika syn på hushållet