• Anonym (Sambo)

Helt olika syn på hushållet

Efter 5 månader tillsammans flyttade vi ihop, min pojkvän flyttade in till mig. Bara 2 veckor senare hittade vi ett drömhus som vi köpte och ska flytta till om 2 månader. Jag visste redan lite innan att han var stökig medans jag gillar ordning, men att det var såhär kunde jag inte tro?trots han bott här 2 månader är det inte uppplockat än. Men största problemet är att vi har så olika syner på hushållet men att han inte låter mig göra det jag vill. Tex vill jag ta disken efter en måltid, medans han tycker man kan ta det dagen efter. Om jag då börjar diska blir han sur. han tycker att på helgen ska man inte göra något alls , bara vila. Medans jag ser tillfälle att städa då då man på vardagen jobbar. Även där blir han små sur. 

är detga helt kört eller finns det hopp om att vi kan hålla ihop? Jag älskar honom men blir lite besviken

• Svar på tråden Helt olika syn på hushållet
  • Anonym (Ski)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-05-31 08:43:48 följande:

Efter 5 månader tillsammans flyttade vi ihop, min pojkvän flyttade in till mig. Bara 2 veckor senare hittade vi ett drömhus som vi köpte och ska flytta till om 2 månader. Jag visste redan lite innan att han var stökig medans jag gillar ordning, men att det var såhär kunde jag inte tro?trots han bott här 2 månader är det inte uppplockat än. Men största problemet är att vi har så olika syner på hushållet men att han inte låter mig göra det jag vill. Tex vill jag ta disken efter en måltid, medans han tycker man kan ta det dagen efter. Om jag då börjar diska blir han sur. han tycker att på helgen ska man inte göra något alls , bara vila. Medans jag ser tillfälle att städa då då man på vardagen jobbar. Även där blir han små sur. 

är detga helt kört eller finns det hopp om att vi kan hålla ihop? Jag älskar honom men blir lite besviken

Så har jag haft det i många år. 

Bästa tipset jag kan ge är att delegera och sätta partnern på andra ansvarsområden. Jag har t.e.x. delegerat all kontakt med skola, tandläkare och läkare rörande barnen. 

Ni behöver även båda kompromissa och du kommer att behöva sänka kraven för vad ett städat hem är. 

Sätt även städning, tvätt och matlagning på rutin. Det är enklare att städa om man vet att man alltid gör det kl 18-18:30 varje dag och/eller 10-12 på lördag.

Sedan är allt möjligt. Fast om ni inte har barn och det ändå går tungt bör du verkligen fundera. Men gör ett försök att styra upp det. Om han är en bra person i övrigt kan det vara värt det.
  • Anonym (Liten Anna)

Sätt er ner och prata allvar om ansvar i ett förhållande.  Som ensam i sitt eget hem kunde han göra vad han ville men bor man ihop måste man dela på ansvaret och skapa ett hem som fungerar.
    Dra upp riktlinjer för hur ni vill ha det med disk och städ och ni båda två ansvarar lika mycket för att det blir städat och ordning. Samt klara besked om vad konsekvenserna blir av att inte göra sin del. Dvs att skiten kommer ligga kvar på golvet, tvätten inte tvättad och förmodligen en asförbannad sambo som inte vill ligga....

(Dvs akta dig för att göra hans jobb för att du lessnar) 

• Anonym (Ski)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-05-31 08:43:48 följande:

I slutändan kommer det att avgöras om han är beredd att förändra sig för dig och du beredd att förändra dig för honom. Om båda är beredda att kompromissa och förändra sig har ni goda utsikter.

Fast om en av er inte är beredd att förändra sig är det mer eller mindre kört.
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (Ski) skrev 2025-05-31 08:52:35 följande:
    Så har jag haft det i många år. 

Bästa tipset jag kan ge är att delegera och sätta partnern på andra ansvarsområden. Jag har t.e.x. delegerat all kontakt med skola, tandläkare och läkare rörande barnen. 

Ni behöver även båda kompromissa och du kommer att behöva sänka kraven för vad ett städat hem är. 

Sätt även städning, tvätt och matlagning på rutin. Det är enklare att städa om man vet att man alltid gör det kl 18-18:30 varje dag och/eller 10-12 på lördag.

Sedan är allt möjligt. Fast om ni inte har barn och det ändå går tungt bör du verkligen fundera. Men gör ett försök att styra upp det. Om han är en bra person i övrigt kan det vara värt det.
    Jag är inte extrem gällande städning. peoblemet är inte att jag får göra allt, jag har t.o.m. sagt att jag tar på mig städningen. problemet är att jag märker han blir små sur när jag börjar städa tex en helg för enligt honom ska man. Inte göra sånt på helgen, eller att jag tar disken efter maten för enligt honom kan man låta den vara till dagen efter. Jag måste väl få städa när jag vill?
  • Anonym (Ski)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-05-31 08:55:40 följande:
    Jag är inte extrem gällande städning. peoblemet är inte att jag får göra allt, jag har t.o.m. sagt att jag tar på mig städningen. problemet är att jag märker han blir små sur när jag börjar städa tex en helg för enligt honom ska man. Inte göra sånt på helgen, eller att jag tar disken efter maten för enligt honom kan man låta den vara till dagen efter. Jag måste väl få städa när jag vill?
    Ja, då behöver han förstå att man behöver städa lite varje helg. 

För egen del med familj är det framförallt på helgerna man städar. På vardagarna finns inte samma tid.

Så sätt en tid på helgen då ni städar men håll dig till den.
  • Anonym (Ski)
    Jag kan förstå honom i det faktiskt. Säg att man sitter ner en lördagkväll och slappnar av så är det inte särskilt trevligt om partnern springer runt och städar 

Och när han nu påtalar det så lyssna på honom i det. 
  • Anonym (Ski)
    Det du skriver låter förhoppningsfulla förövrigt.

Tycker mest det låter som ni behöver sätta er ner och prata om hur ni vill ha det och där båda ger och tar.
  • Anonym (Qwerty)

Som man bäddar får man ligga. Varför köpa hus med någon du inte känner tillräckligt väl?

När är det tänkt att renovering och underhåll ska göras? 

Risken är stor att detta blir en förlustaffär samtidigt som relationen tar slut. 

Men lycka till. 

• Fjäril kär

En sak som slår mig när jag hör om stökiga människor är att har dom från början fått lära sig basic kunskaper i städning, disk och hålla allmän ordning?   Har man aldrig behövt göra det när man bodde hemma så blir ens egna hem en katastrof oftast för att man inte har några egna rutiner kring hur det ska vara. 

Så frågan är om din sambo faktiskt KAN?  

Sen flytta till hus så här snabbt när ni knappt känner varandra  känns ogenomtänkt och ganska naivt för det kräver ju att man fattar vad som krävs av en vad gäller skötsel av ett hus rent praktiskt.  Är han verkligen redo för att bo i hus?  

Ni behöver en plan för hur ni ska ta hand om er hem och ni kommer båda två få lära er att kompromissa och fördela ansvaret för sysslor. I ett hus ska det inte bara diskas utan det ska krattas och klippas gräs , skottas snö , rensas avlopp, och hålla huset fräscht etc.  Hur hade han  tänkt sig det om han vill skjuta upp allt till en annan dag? 

• Anonym (Stina)

Men har du testat att lämna det till dagen efter? Tar han hand om disken självmant då? 

Gör han det finns det hopp men lämnar han den till dig då med så tycker jag att du ska springa så fort du kan. 

Svar på tråden Helt olika syn på hushållet