• Anonym (Städa som student)

Vad är vettigt att betala till en universitetsstudent för städning? Vitt!

Jag tänkte sätta upp annonser om att städa hos folk och fakturera via ett faktureringsföretag, de tar 6% för att sköta pappersarbetet. Vad är vettigt att ta betalt efter RUT i timmen? Jag tycker det är svårt att hitta en balansgång mellan ett vettigt pris och en vettig lön. 

Fakturaföretaget tar 6%
    De drar av 4,5% som de lägger i pensionssparande 
    Sen är det din egen vanliga skatt. 

Jag har kommit fram till att 165 kronor/timme är precis på gränsen för vad som är ekonomiskt försvarbart för mig, då får jag ut en bruttolön på 147 kronor/timme inklusive semesterersättning. Tror ni folk är villiga att betala det? 

Jag har 1 års erfarenhet av städning (som anställd) och jag har referenser kunderna kan få. Och jag är 28 år gammal om det spelar roll. Får jag massor med kunder är det bättre att starta eget men jag vill inte sätta mig in i alla regler om det bara blir några få kunder under en kortare period. 

• Svar på tråden Vad är vettigt att betala till en universitetsstudent för städning? Vitt!

För referens så tar de stora företagen runt 400 kronor/timme efter RUT där jag bor och mindre etablerade företag tar runt 250 kronor. Jag lägger mig medvetet lågt för att få jobb. 

• Alessia

Jag skulle verkligen  anlita dig till den oförskämt fördelaktiga timkostnaden. Tycker att du säljer dig väl billigt. Har du goda referenser och gör ett gott jobb är det rimligare att starta med 200 per timme för att komma in på marknaden. 
    Jag betalar 325 vitt till städerska med egen firma. Det hon åtar sig är dammsugning våttorkning badrumsstädning köksstädning och fönsterputs två ytor ute och inne ej mellan. Hon åtar sig inte fläktrengöring eller ugnsrengöring, inte heller förråd eller garage. Jag tillhandahåller redskap och rengöringsmedel, men fönsterputsgrejer har hon själv med sig.Är det fråga om storstädning dvs mattor ut rengöring mattor, möbler flyttas och rengörs etc får man förhandla om priset.

• Anonym (Stress)

Jag förstår att det kanske är helt ointressant, men det som alltid gör att jag inte betalar för att andra ska städa hos min family av 4 plus hund är stressen att plocka undan innan. Det är det jag verkligen vill ha hjälp med, med tre barn och 100% jobb. Dammsuga och damma går fort, men stressen inför städfirmors anländning hemma hos mig är för mycket och gör det hela ovärt. Erbjuds en sån tjänst skulle Jag ta det direkt

• Anonym (finance-bitch)

Du måste räkna bort de sociala avgifterna också. Och momsen. Då kan du inte ta 165 kronor i timmen ut till kund!
    Läs mer på www.skatteverket.se
    Och fundera på att starta eget på riktigt. Beroende på vad du ska jobba med efter examen kan det ses som en fördel att ha drivit enskild firma!

Anonym (finance-bitch) skrev 2025-05-31 21:19:22 följande:

Du måste räkna bort de sociala avgifterna också. Och momsen. Då kan du inte ta 165 kronor i timmen ut till kund!
    Läs mer på www.skatteverket.se
    Och fundera på att starta eget på riktigt. Beroende på vad du ska jobba med efter examen kan det ses som en fördel att ha drivit enskild firma!

Vid städning kan kunden ansöka om RUT avdrag det motsvarar arbetsgivaravgift och moms (sociala avgifter) De priser jag pratar om är efter RUT alltså efter de social avgifterna räknats bort. 

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotarbeteochrutarbete/safungerarrutavdraget.4.d5e04db14b6fef2c866097.html

Alessia skrev 2025-05-31 17:49:57 följande:

Jag skulle verkligen  anlita dig till den oförskämt fördelaktiga timkostnaden. Tycker att du säljer dig väl billigt. Har du goda referenser och gör ett gott jobb är det rimligare att starta med 200 per timme för att komma in på marknaden. 
    Jag betalar 325 vitt till städerska med egen firma. Det hon åtar sig är dammsugning våttorkning badrumsstädning köksstädning och fönsterputs två ytor ute och inne ej mellan. Hon åtar sig inte fläktrengöring eller ugnsrengöring, inte heller förråd eller garage. Jag tillhandahåller redskap och rengöringsmedel, men fönsterputsgrejer har hon själv med sig.Är det fråga om storstädning dvs mattor ut rengöring mattor, möbler flyttas och rengörs etc får man förhandla om priset.

Tack så jättemycket för att du delar med dig. Jag tänkte erbjuda allt utom fönsterputs (förutom vid flyttstädning) Jag känner att jag är för långsam för att ta betalt för det. Jag har skrivit en lista på vad som ingår vid veckostädning och storstädning och en på extra tjänster som exempelvis ugnsrengöring och rengöring inuti kylskåp. 
    Queen81 skrev 2025-05-31 18:48:35 följande:

Det är för lite. Minst 200 skulle jag säga.

Tack! 
    Anonym (Stress) skrev 2025-05-31 21:01:43 följande:

Jag förstår att det kanske är helt ointressant, men det som alltid gör att jag inte betalar för att andra ska städa hos min family av 4 plus hund är stressen att plocka undan innan. Det är det jag verkligen vill ha hjälp med, med tre barn och 100% jobb. Dammsuga och damma går fort, men stressen inför städfirmors anländning hemma hos mig är för mycket och gör det hela ovärt. Erbjuds en sån tjänst skulle Jag ta det direkt

Jag har inget emot att plocka undan men då kommer det ta mer tid dvs kosta extra. 
    Jemp skrev 2025-05-31 20:53:45 följande:

Varför räknar du på efter Rut?

För att det är det kunden ska betala. Alla städfirmor skriver ut priser efter RUT. 
  • Anonym (Bodil)

Har ingen aning om lämpligt pris.
    Men, någon ovan skulle tänka sig att få hjälp med att plocka undan.
    Varför inte sätta ett pris per timme och erbjuda dig att hjälp med sortera och organisera diverse om du är bra på det. Eller packa, packa upp. 

Folk kan behöva hjälp vid inflyttning, utflyttning. Hjälp med att sortera barnrum, skafferi, garderober, vindar, källare, garage. Gå igenom dödsbon. 

Anonym (Bodil) skrev 2025-05-31 22:31:25 följande:

Har ingen aning om lämpligt pris.
    Men, någon ovan skulle tänka sig att få hjälp med att plocka undan.
    Varför inte sätta ett pris per timme och erbjuda dig att hjälp med sortera och organisera diverse om du är bra på det. Eller packa, packa upp. 

Folk kan behöva hjälp vid inflyttning, utflyttning. Hjälp med att sortera barnrum, skafferi, garderober, vindar, källare, garage. Gå igenom dödsbon. 

Alltså jag tänker sätta ett pris per timme det är det hela tråden handlar om. Folk kommer få boka en tid för städning och då kommer de få berätta vad de vill ha gjort. Det du pratar om låter som något annat, jag har ingen möjlighet att starta en flyttfirma eller köra iväg till tippen med grejer. 
Svar på tråden Vad är vettigt att betala till en universitetsstudent för städning? Vitt!