Inlägg från: Anonym (Ardnane) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ardnane)

BF februari 2026 🌷

Anonym (Saltakatten) skrev 2025-07-17 11:53:06 följande:
    Jag har ändå känt mkt sparkar och rörelser, men det har inte känts så mkt på utsidan, exempelvis min man fick vänta länge innan han kunde känna sparkarna utanpå magen, men jag kände dom tydligt inuti. Nu då jag har två stora barn hade det varit kul om den här lilla sparkar mkt och att det går att känna tydligt utanpå så dom får känna 😍 men huvudsaken liten är frisk förstås 🙏🏻💕

Jag har ju hunnit jobba många år sedan jag var föräldraledig sist, så mina kollegor fick lite av en chock över att jag gravid med en sladdis. Dom trodde jag var klar för längesedan 😂🙈 Nu gick ju det åt pipsvängen och dom har varit ett fantastiskt stöd och gråtit med mig så om jag nu får berätta för dom senare i höst att vi väntar bebis igen och att denna är frisk så kommer det bli gråtkalas 😭🥰
    Så olika det kan vara, både jag och min man kände nästan de flesta sparkarna på utsidan 🙈 Jag var inne på så många kontroller och tom när jag såg hur han for runt på ultraljudet kände jag inte det så länge han inte tryckte till ordentlig. 

Så fint med såna kollegor, jag hoppas du får komma med glada nyheter om ett tag till dem ❤️ Tänk om man kunde få vara längre än vad man var. Förra gången önskade jag att jag skulle få sövas till åtminstone andra trimastern, men nu med sonen vill jag ju såklart vara med honom. Han är så fantastisk på att göra det bästa av varje stund ❤️
  • Anonym (Ardnane)
    Siripiri skrev 2025-07-17 20:24:21 följande:
    inte långt kvar då till nipt☺️

Barnmorskan jag var hos igår tyckte inte alls jag skulle göra NIPT om vi gör KUB. Hon kändes väldigt negativ, är alla BMs så?  Har ju pratat med sambon om de och han gör gärna NIPT, vilket jag också tänkt. Mycket för att man vill veta könet också 🥰 

Gör nipt om ni vill 🥰 Det är ju bara ett blodprov till 🙈
    Min bm är positiv både till att vi gjort tidigt ultraljud och att vi väljer göra nipt och rs vaccin sen utanför deras verksamhet. 
    Förstår om det kanske inte ingår i deras uppdrag att mana folk att betala för extra, men när man själv har beslutat det så tycker jag inte de ska ha något att säga om det. Om det inte är så att de vet att det finns risker eller så, vilket det absolut inte gör med nipt.

Ja det är verkligen ett plus i kanten att man får reda på könet 🙈 🥰

• Anonym (Ardnane)
    Siripiri skrev 2025-07-17 20:45:26 följande:

Ja precis?! Klarar vi oss dit blir det definitivt de 🥰♥️ 

åh RS-vaccin låter som något bra att göra med!  Nä såklart! Precis, NIPT är ju pålitligt och säkert☺️ 

Min bm sa att vi skulle avvakta lite med rs för det är på gång att ingå i det offentliga skyddet och om man inte vaccinerat sig så kommer man erbjudas antikroppar till bebis vid födsel i Skåne från i höst. Vaccinet kostar 2000 så vi avvaktar och ser om det hinner bli gratis 🤗 men annars tar vi det ändå, känns ju orättvist och ha gjort med ena men inte andra barnet annars 😅
  • Anonym (Ardnane)
    Anonym (Mama) skrev 2025-07-18 02:24:34 följande:

Var på mitt första besök hos MVC häromdagen och vi gick igenom bokningar för kommande besök och ultraljud. Jag fick lämna blodprover, sex stycken rör, varav tre till KUB. KUB ul blir i vecka 13 och jag kommer få svar på resultat där och då. Min BM tyckte att jag utifrån det svaret ska gå vidare med NIPT och att det finns tillräckligt med tid att fatta beslut om det visar sig att barnet är skadat. Min IVF-läkare sa ungefär samma sak. 

Å ena sidan vill jag ju försäkra mig om barnets mående, så gott det går! Å andra sidan känns det sådär att betala mycket pengar för ett test som kanske är onödigt. Jag är inte intresserad av att veta kön. Dessutom ska jag resa bort om någon dag och tror inte det finns privata kliniker för NIPT-test dit jag ska. Så det kanske ändå är lika bra att invänta svar på KUB och gå vidare därifrån? Jag ser att ni resonerar olika kring NIPT och att vissa t o m gör det innan KUB. Varför göra KUB om man gjort NIPT? NIPT med UL ska väl visa samma saker som KUB men med högre säkerhet? Det är inte lätt att navigera i detta! 

Jag tycker att det känns som om besöksintervallerna till MVC känns längre denna gång. Nästa träff är inte förrän i slutet av september. Kanske för att det är andra barnet, eller så fick jag extra besök första gången pga mitt mående. Var i kris efter dödsfall i familjen. Hur upplever ni kontakten med MVC och besöksintervaller? 

Jag var också på inskrivning i veckan och nästa besök är först i oktober efter rul. När jag sa att det var långt mellan erbjöd min bm en tid mellan om jag velat. Men jag fick också ringa vid oro så skulle jag få komma in och lyssna innan rul. 

Vi får kub gratis och då får man ju nipt genom regionen om det skulle visa på avvikelser. Förra gången avböjde vi kub och valde att bara göra nipt privat istället, just för att det har högre säkerhet. Men min bm berättade att hon hade haft ett fall (detta är säkert inte vanligt, utan mycket mycket ovanligt) där nipt inte visat avvikelser men där kub hade visat på turners. Så denna gången kommer vi göra kub också eftersom det ändå är gratis, men kommer be om att inte få några siffror att googla på. Så gör vi ändå nipt för att känna oss mer säkra. 

Men kub är relativt säkert det också, bara inte gjort för en orolig själ att få sannolikhetssiffror 🙈 Och vid misstanke så går de ju vidare med nipt eller annat. Så absolut att ni kan avvakta er beslut. Nipt har ju ingen övre tidsgräns eller så om man ändå vill göra det sen går det ju ☺️🤗

• Anonym (Ardnane)
    Rosen3 skrev 2025-07-18 18:11:24 följande:

Intressant att höra mer om KUB och NIPT. Vi tänkte göra NIPT (om vi kommer så långt), tror att det går att göra från vecka 10+0. Vet någon här om man kan välja om man få reda på könet eller inte? Vi har inte bestämt oss om vi önskar veta eller ej 😊

Vårt går till karolinska och då får man svar utan avvikelser i en portal där det finns en knapp i svaret sen som man kan trycka på om man vill se kön, så frågar den om man är säker innan den visar. Min kompis gjorde på ett annat ställe och då kunde de också välja att få se kön eller inte. Är ganska säker att de flesta erbjuder med och utan att avslöja kön 🤗
  • Anonym (Ardnane)
    Rosen3 skrev 2025-07-18 18:11:24 följande:

Intressant att höra mer om KUB och NIPT. Vi tänkte göra NIPT (om vi kommer så långt), tror att det går att göra från vecka 10+0. Vet någon här om man kan välja om man få reda på könet eller inte? Vi har inte bestämt oss om vi önskar veta eller ej 😊

Det går att göra från 10+0 men om man är precis på gränsen är risken lite större att man får göra omprov pga för lite material att analysera. Men det ska gå de allra flesta gånger från 10+0. Vi hade två tider att välja på 10+0 och 10+5, så vi valde den senare för säkerhets skull 🤗 
  • Anonym (Ardnane)
    Rosen3 skrev 2025-07-19 17:55:45 följande:
    Okej, så bra! Tack för infon 🙏🏻😄
    Men är säker på att 10+0 funkar i de allra allra flesta fall, speciellt om man gjort ultraljud så man vet att man verkligen är så långt gången. Annars hade gränsen för när man kan ta det varit längre fram 🥰 Det är bara mitt ständiga tänk om som snurrar i huvudet och därför jag ville ha några dagar till godo. 
  • Anonym (Ardnane)

Jag tror redan jag är i spökveckorna fast jag bara är 9+5, känner mig verkligen inte alls gravid. De få symptom som olust till mat är nästan helt borta och ingen känsla alls i kroppen. Magen blir uppblåst ibland men that?s it. Bara 8 dagar till ultraljud och nipt så då får vi förhoppningsvis se att den lilla växt som den ska 🙏❤️ Är orolig trots att jag varit symptomfri en lyckad graviditet och hade mer symptom när det blev ma, men då flött allt på fram till 11+0. Så svårt att inte tänka det värsta ändå, tänk om man hade kunnat få garantier att allt skulle gå bra, hade kunnat betala bra för det 😅

• Anonym (Ardnane)
    Rosen3 skrev 2025-07-20 08:44:23 följande:
    Det är säkert ingen fara, men håller med dig! Önskar att man fick garantier att allt skulle gå bra. Så man kunde njuta lite 😅 Håller alla tummarna om 8 dagar! ❤️
    Ja verkligen! Men det är verkligen mitt stora mål med denna graviditet att få njuta och mysa lite i det till slut. Första barnet var jag ett vrak från plusset till förlossning helt i onödan, för allt gick bra 🙏 Eftersom vi inte ska ha fler än två så blir detta förhoppningsvis sista graviditeten och jag vill ta vara på den ❤️
  • Anonym (Ardnane)
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-07-20 13:55:19 följande:
    Tack 💕

Jag mår också väldigt mkt som vanligt, lite extra trött på eftermiddagarna och får ofta yrsel när jag reser mig upp men annars mår jag toppen rent fysiskt. Känner mig inte alls gravid så jag hoppas det finns nåt i magen när vi ska på ultraljud om några veckor 🙈

BF är helt otroligt nog exakt samma datum som när vi förlorade vår lilla pojke, 24/2. Helt sjukt, måste vara meningen  🙏🏻🌈💕 
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-07-20 14:02:57 följande:

Relaterar till oro och önskan om att kunna få veta garanterat att allt är bra med det lilla livet man bär 😅

Den här resan får man bara snällt åka med på, inga garantier finns och man får bara lita på kroppen och följa med. Vansinnigt jobbigt emellanåt 🙈 

Jag har då börjat drömma så vansinnigt mycket knasiga saker, och hemska saker, och det gör jag alltid när jag är gravid, så jag tänkte imorse när jag vaknade helt svettig  att nog fasiken är jag gravid fast det inte alls känns så för såhär drömmer jag aldrig annars 😂

Det känns verkligen som det är en mening med datumen ❤️ Hoppas tiden knallar på till ert ultraljud 🥰
    När du säger det så är det så har jag också haft några galna drömmar det sista, som makes no sense 🙈 
Svar på tråden BF februari 2026 🌷