BF februari 2026 🌷

SÅ lättad! Ultraljudet idag gick bra och fostret är exakt i rätt vecka med pickande hjärta, 9+4! ❤️

SÅ lättad! Ultraljudet idag gick bra och fostret är exakt i rätt vecka med pickande hjärta, 9+4! ❤️
Nu har jag fått tid för första ultrat, 13.8 blir det 😍
Härligt att många fått fina, lugnande besked på sina ultraljud. Håller tummarna att vi som fortfarande väntar på våra tider har samma tur 🙏🏻💕
Klev in i v 11 idag, liten stor en jordgubbe enligt appen 😍 Svullen och rund om magen nu, inte sådär tydligt gravid men känner tydligt att nånting växer och trycker betydligt mer på urinblåsan så jag får kissa ofta 😆 Är på semester och det är inte lätt att ducka undan alla glas bubbel och vin som bjuds på, och vissa dagar är jag så vansinnigt trött, hinner ju inte vila som jag normalt hade gjort hemma så det blir skönt att åka hem snart så jag får sova mer 😂
Nu är det bara två veckor kvar till NIPT och ultraljud, hoppas verkligen det ser bra ut den här gången så vi kan pusta ut och berätta för våra nära och kära ❤️ Såg att fler har ultraljud ungefär samtidigt som jag, håller tummarna för oss 🙏🏻😍
Jag började med järn i måndags, hb på 117 och ferritin på 10 och det är många månader kvar så det är väl bara att knapra sig uppåt. ☺️
Har tagit Xonvea sen midsommar för illamående men aldrig behövt spy. Tycker att jag börjat må bättre senaste veckan överlag, vilket är skönt. Börjar jobba på måndag och ska berätta för mig chef då. Behöver nog byta byxor och att dom vet att jag kanske behöver ta det lite lugnare med alla lyft framöver. 😆🤪🤪
Fick veta att jag behöver göra glukosbelastning i v24 pga åldersdiabetes hos min pappa.
Glukosbelastning är det tråkigaste någonsin! I Skåne gör alla det och jag kan bara komma ihåg att det var en lång tråkig väntan 🙈
Jag ska berätta för mitt jobb så fort vi får svar på nipt/kub, eftersom jag bara blir tillbaka några månader innan jag går igen.
Jag är på väg att sluta med mitt progesteron, har tagit halva dosen i tio dagar och hade tänkt att ta halva bara på kvällen någon vecka till.
Men kanske är det dumt att bara ta en gång om dagen? Det kanske blir dumt om tillförseln av progesteron flukturerar över dygnet? Kanske är bättre att bara sluta helt? Moderkakan är på plats och bör ha tagit över produktionen nu. Min läkare tyckte ju att jag kunde sluta tvärt vid 10+0 så det borde ju funka att sluta från halvdos nu 12+0 🙏
Någon som har tips på bra omega 3? Min burk börjar gå mot sitt slut.
Ja det har blivit mycket bättre redan på halva dosen så det så fram emot att inte ha ta något. Jag tror inte jag kommer ta fler nu. På ultraljudet i början på veckan så var moderkakan där och hon sa allt såg bra ut. Så tänker nog att jag slutar från halv dos som jag tagit två gånger om dagen nu. Tror egentligen största nyttan med progesteronet för min del var för slemhinnan innan implantation. Förra graviditet skött mitt progesteron upp efter att jag fick hcg i kroppen och hade inget tillskott då ☺️
Läkaren som skrev ut till mig är ingen idé att försöka kontakta, hade tänkt att byta just för att det inte gick att få tag på henne 🙈 Men hon är väldigt erfaren så eftersom hon ändå tyckte jag kunde sluta tvärt från full dos redan för två veckor sen så vågar jag nog sluta från halv dos nu 🙏
Ska se om jag hittar de på apoteket, tycker det är en djungel och vill inte ta för mycket omega 3 eftersom det kan vara blodförtunnande och mitt blodtryck redan är lågt 🙈
Är det Crinone som ni tar också? Jag har tagit en gång per dag (på morgonen) pga tidigare missfall där embryot dött efter en kortvarig febertopp utan andra symptom. Jag tror det är det som gjort susen för min del att det gått bra denna gång *peppar peppar*. Första läkaren sa lite löst att jag kunde sluta i vecka 8-9 utan ytterligare anvisningar så bokade tid med en annan läkare när det närmade sig. Hon sa att ny forskning råder en att fortsätta till och med vecka 15 och tyckte jag skulle göra det. Det är förstås skillnad om man använder det pga tidigare missfall. Det längsta jag sett när jag googlat är vecka 20, annars rekommenderas även 16 veckor. Vanligast verkar 12 veckor vara. Vet inte riktigt varför det är så olika men fortsätter alltså till och med vecka 15-16 tänkte jag. Har inte hört något om att trappa ner så vet inte hur, men funderar på att göra det om jag har några kvar. Vilka anvisningar har ni fått för att trappa ner?
Angående Omega3 äter jag MINAMI MorDHA för att den ska vara doserad och anpassad för gravida. Tyckte det verkade smidigt. Finns en annan också som jag sett som är särskilt för graviditet men den har folsyra och det blir ju dubbel dos om man även tar multivitamin för gravida så den kunde jag inte ta.
Jag hade lutinus vaginaltabletter, så de gick ju bryta på hälften. Så jag tog halva såna två veckor mer än min läkare sa. Hon tyckte jag kunde sluta tvärt från full dos 10+0. Vi har bara haft ett ma v12 innan vårt första barn så vi har ingen upprepad problematik utan behövde det mest för att lättare bli gravid pga låga värden efter ägglossning.
Jag äter en prenetal, så är bara ren omega 3 för min del också ☺️