Inlägg från: Anonym (Ardnane) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ardnane)

BF februari 2026 🌷

Anonym (Babs) skrev 2025-07-20 13:58:25 följande:

Jag tror att jag också är i spökveckorna. Enda symptomen jag har är att jag behöver gå upp och kissa på natten samt att jag är gasig och har halsbränna. Halsbrännan är för övrigt nytillkommen typ de senaste 2 veckorna. Hallå det känns liksom för tidigt för det?! Finns ju inte en chans att livmodern trycker på magsäcken ännu. 😅

12+3 idag och räknar också ner dagarna till UL! 🥰

halsbränna tror jag man kan få ändå. En del kan ju ha det från mycket tidigt. Kanske kan hormoner ställa till syra eller något också 🙈
    Skönt att ha ultraljud snart 🥰
  • Anonym (Ardnane)

Vi tror att min sambos föräldrar försöker lista ut om jag är gravid eller inte. Nu är det ANDRA gången på två veckor som de bjuder på varmrökt lax. Återigen fick min sambo sno det från min tallrik när vi tror ingen såg. 

Det är liksom bara maten som kan avslöja oss, jag dricker inte för vi har en liten och även om min mage svullnar så antar alla mer att min mage inte gått tillbaka från förra gången än att det finns en ny anledning till att den svullnar. Förstår verkligen inte hur den kan bli så uppblåst! Ibland ser det liksom ut som jag är i v 30 😂 

• Anonym (Ardnane)
    Siripiri skrev 2025-07-20 22:08:29 följande:
    Gud va jobbigt 😂😂 
    Ja vi hoppas bara att de har den goda smaken att låta bli att säga något och acceptera att vi berättar när vi vill sen. Förra gången fick de veta efter första ultraljudet för att de skulle ha förståelse om det hände något igen. Men nu vill vi vänta åtminstone till efter kub och nipt innan vi berättar. Det är liksom sista gången vi får ha en sån här hemlighet och vi vill hålla på den ett tag till 🥰
  • Anonym (Ardnane)
    Siripiri skrev 2025-07-21 12:59:50 följande:
    Ja det får vi hoppas 🙏🏼Jag väntar fortfarande på att mamma ska fråga mig igen som hon gjorde i våras.. Tänker att ser allt bra ut på torsdag kanske jag faktiskt berättar då ♥️ 
    Min kusin är på besök på då med så tänker delad glädje är alltid roligare ☺️ 
    Såklart 🥰  Det är också skönt när någon mer vet och man kan prata om det och all väntan med nära. Förra gången visste min bästa vän från dagen jag plussade, men det var för hon stöttade mig så mycket genom missfallet och när vi försökte och hon skulle få ta del av det positiva också + att jag behövde mer stöd och få ventilera oron då. Men vi längtar också till vi får dela med oss nu också. Samtidigt som det är lite speciellt att ha en sån här hemlighet bara jag och sambon 🥰
  • Anonym (Ardnane)
    Anonym (Sila) skrev 2025-07-21 17:19:30 följande:

Hej igen!

Ledsen att jag gått under jorden efter att jag presenterade mig, fick en massa att ta tag i på jobbet som jag inte räknat med och hade ingen tid eller ork för något annat. Fick äntligen semester i fredags, så välbehövligt.

Jag är 11+3 idag och mår bra nu, illamåendet har släppt (känner bara av när jag dricker vatten på tom mage på morgonen). Men jag är så nojig för att bli för varm. Vårt hus blir så varmt på dagarna. Är det någon annan som oroar sig för värmen? Men det kan väl knappast vara någon fara, hur skulle något barn ens överlevt på sydligare breddgrader annars?

Jag gjorde NIPT för en vecka sedan 10+3, allt såg bra ut. Så skönt! Men jag är trots det nervös inför KUB-ultraljudet som jag ska göra om en vecka. Och jag nojar mig litet (även om jag försöker intala mig att det är osannolikt) för om mina NIPT-resultat kanske blandats ihop med någon annans Skrattande alltså tänk om man åter kunnat oroa sig lika lite som när man var 22 år och gravid..

Vi har berättat för barnen. De blev glada, särskilt yngste som drömt om att bli storebror i åratal. Vi har inte avslöjat könet för dem, jag tror de kanske tycker det är kul att tänka litet på möjligheterna själva först. Yngste har skrivit en lista med pojknamn och en med flicknamn Skäms Plus jag själv har supersvårt att förstå att det är en tjej efter tre killar.. att ens få in det i mitt eget huvud!

Vi ska träffa svärföräldrarna nästa vecka (svårare att ruva på hemligheten på sommaren när man träffas mer intensivt), vi kommer berätta då. Kommer även berätta kön då, för det kommer göra dem ännu gladare (de har en son och vi har tre söner så svärmor kommer ju bli överlycklig). Jag har berättat för min mamma att jag är gravid, men hon vet också om missfallen så det är en annan sak. Svärföräldrarna vet inte ens om att vi försökt eller vad vi kämpat med. Jag kommer nog inte berätta kön för mina föräldrar om barnen inte råkar försäga sig, mamma är gammaldags och gillar nog bäst att bli överraskad. Men får se som sagt om det går att säga till vissa och andra inte, det är kanske en naiv tanke Drömmer

Gratttis till bra nipt och flicka 🥰 
    Tror du kan vara helt lugn att det inte är ihopblandat men skönt att göra kub också så är det hångsel och livrem 😅

Vart gick ert nipt? Och hur lång tid mellan blodprov till svar? 🤗

• Anonym (Ardnane)
    Anonym (Sila) skrev 2025-07-22 09:22:06 följande:
    Tack ❤️ svårt att fatta! Blir skönt att få se den efter vecka 12 också när risken för missfall minskar. Barnmorskan sa det är bra att göra KUB ändå eftersom de ser över alla organ, inte bara letar efter kromosomavvikelser. Efter det känns det som på riktigt så man kanske kan berätta för alla och ta fram mammakläderna ☺️

Labbet är i Barcelona ser jag nu men förhoppningsvis stämmer allt även om det skickats så långt.. Det var de jag hittade som testade alla kromosomer och där man kunde göra viabilitetsultraljud samtidigt, hade även positiv erfarenhet av dem sedan tidigare och blev rekommenderad dem. Men det kan vara så att de bytt leverantör så hoppas allt är ok, det är ju inte billigt precis och de pengarna lägger man ju för att man räknar med att resultatet stämmer, det är ju hela syftet.. Jag lämnade provet måndag eftermiddag och fick svaret fredag lunch.
    Anonym (Mama) skrev 2025-07-22 07:02:28 följande:

Vilken lättnad att NIPT ser bra ut och härligt med semester! Kul med en flicka efter alla pojkar. Jag har en pojke och det skulle vara fint med en flicka också, men blir det en till pojke så är det ingen katastrof. 

Der är så roligt att berätta den glada nyheten för familj och vänner. Jag längtar!! Jag har berättat för min son på snart 3 år men han förstår ju inte riktigt. 😅

Jag går in i vecka 12 denna vecka och tänkte berätta för min bror och svägerska. Är lite nervös inför att berätta! När KUB/ NIPT är gjort tänker jag berätta för fler. 

Igår fick jag mig en ?jump scare?. De ringde från MVC och sa att proven jag lämnat inte var fullständiga, att tre provrör med blod tydligen försvunnit eller inte gått att analysera. Då vi reser bort idag kändes det jäkligt stressigt att behöva åka till LAB eller MVC. Jag frågade vilka som saknades då jag fått återkoppling av min ordinarie BM och då sa den som ringde att hon sett fel och missat att det låg som två beställningar. Jag tror hon skämdes att hon ringt mig i onödan och stressat mig 😅. Hon bad om ursäkt! 

Jag är inte så orolig för att bli för varm, däremot mer nojig att äta något dåligt/ mindre bra! Det har varit så lätt att glömma bort vad jag ska vara försiktig med. T ex rökt lax och skinka. 😫 

Tack! Vad skönt att det var ?falskt alarm? 😅 känner också allt blir så mycket mer viktigt det går rätt när man ska resa bort. Exempelvis reser vi bort dagen efter KUB så allt måste ju klaffa.

Förstår det där med längta efter att få en av varje (minst). Jag ville så gärna ha en tjej både med andra och tredje. Sedan har jag haft så mysigt med dem och det är verkligen inte ?samma grej? för att man får en till av samma kön, mina tre är så olika de kan bli 😂 men de har haft väldigt roligt tillsammans ändå. Och för att jag är familjens enda tjej har de alltid skämt bort mig, så jag har själv fått vara familjens prinsessa vilket inte är så illa. Det tänkte jag denna gång att jag visste jag skulle njuta lika mycket med denna även om det skulle inneburit att jag aldrig skulle fått en dotter som jag drömt om, för fler än fyra är inte planen. Jag var faktiskt helt inställd på en kille till för på min sida släkten finns numera 12 barnbarnsbarn till morföräldrarna och alla är killar. Tänkte något gör att det blir så, kan ju knappast vara slumpen. Jag hoppas du får det du vill, men oavsett blir det supermysigt och spännande!

Samma här med maten.. Inte det lättaste alltid när man äter med andra. Jag trodde exv man fick äta varmrökt lax så det har jag gjort en massa runt midsommar.
    Det var snabbt resultat! Vi gör på mama Mia och där gör de ultraljud innan blodet dras, trodde det var standard till min kompis berättade att de bara fått komma på blodprov. Det är så olika mellan regioner. Sist gjorde vi bara nipt privat och fick ändå ultraljud vid 13 veckor av regionen fast vi sa nej till kub.
    Vårt nipt kan ta ända upp till 16 dagar men sist tog det sju så vi hoppas på snabbt svar denna gången igen. 
  • Anonym (Ardnane)

Idag är vi 10+1 enligt första ultraljudet och fem dagar till nipt och nästa ultraljud ❤️ Från idag tar jag bara halva dosen progesteron och hoppas våga sluta helt snart. 

Haft världen magknip några dagar, knappt kunnat stå upp och fått lägga värmekudde. 

Är vi fler som snart drar blod för Nipt? Vi kan väl uppdatera varann med hur lång svarstid som det är och vart provet går? 

Vårt går till karolinska och när vi gjorde det i april 24 så tog det en vecka från blodprov till svar. Men tänker att det är olika belastning på labbet i olika tider, så ändå roligt och veta aktuella svarstider. 

Hoppas alla mår bra 🌸❤️🤗

• Anonym (Ardnane)
    Anonym (Mama) skrev 2025-07-23 23:21:07 följande:

Går också på Mama Mia i region Stockholm. De tog prov för KUB vid första besöket. Jag minns faktiskt inte när jag lämnade blod till KUB förra gången. Jag har ett vagt minne om att UL sköterskan gick igenom sannolikhet för olika saker. Min BM nu sa att KUB kan visa saker som inte NIPT visar, minns dock inte vad. Och NIPT har fördelar jämfört med KUB. Jag får börja göra anteckningar vid besöken 😅. 

Nu har mina graviditetssymtom minskat och är endast lite öm i bysten. Längtar så till UL och få bekräftelse igen på att det är en liten därinne! Nu börjar det också bli svårt att inte försäga mig om att jag är gravid ????

Jag har på grund av låga järndepåer blivit ordinerad 100 mg järntillskott dagligen. Köpte n i f e r e x kapslar. Men de är vidriga och den enda gången jag kräkts denna graviditet var när jag tog en sådan kapsel. Jag kräktes endast upp kapseln, inte de andra medicinerna jag svalt samtidigt 😆. Så jag letar alternativ. Är Duroferon bättre? Något annat tillskott? Ska självklart försöka äta järnrik mat också. 

Jag fick också höra att kub kan se sånt Nipt inte gör, så nu gör vi båda trots allt. Men nipt ska väl vara säkrast på de vanligaste kromosomavvikelserna. Vi har en annan bm till de vanliga besöken men mama Mia för privat ultraljud och nipt. 

Jag har inga symptom alls, bara varit trött och haft olust till mat men även det har lättat. Jag hade likadant med första barnet men då ömma brösten när man tryckte på dem åtminstone 😅

Jag har också fått börja på järn tidigt denna gången. Jag fick höra att niferex var de som var effektivast att öka blodvärdet men kunde vara tuffa för magen och var tvungna att ätas mellan måltider. Jag hade sideral förra gången och de funkar toppen för mig och de kan tas med mat. Så kanske tar jag sideral de flesta gånger och sen köper niferex och tar de gånger jag lyckas komma ihåg det mellan måltider.

• Anonym (Ardnane)
    Siripiri skrev 2025-07-24 13:11:58 följande:
    Vad för ferritinvärde hade du? ☺️ Jag hade 84 och blev lite förvånad när fick meddelande igår om att börja ta järn (inte vart taggad på de pga har redan mina problem till å från med hård mage). Kommer såklart börja med järntabletter och sen börja äta blodpudding regelbundet. Hade över 100 i höstas och då vad jag duktigare på att blodpudding 😄 
    Ingen aning, men skulle börja med järn varannan dag redan nu. Sist var jag långt över halvvägs innan det var dags för järn. Då ska ska du packa med movicol i bb väskan sen, det kommer jag (efter erfarenhet efter förra förlossningen) 🙈 
    Hoppas du hittar några tabletter som funkar. Annars ska kiwi kunna vara bra för att hålla igång magen 🤗
  • Anonym (Ardnane)
    Siripiri skrev 2025-07-24 17:42:12 följande:
    Sedärja! Ja min kompis klarade inte sin graviditet utan movicol🙈 jag köpte hem någon variant med banan och jordgubbssmak efter mitt X då magen var ur funktion då, DET VIDRigaste slemmet jag tvingat i mig 😂😂 Min kompis sade att det fanns annat så ska leta efter de 😄 
    Ja jag kommer nog få testa runt! Hålla mig borta från pasta på vardagarna iallafall 😌
    Ja äckligt är det, men ändå det bästa av två onda 😅 
Svar på tråden BF februari 2026 🌷