Inlägg från: Anonym (Ardnane) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ardnane)

BF februari 2026 🌷

Doris2024 skrev 2025-08-21 22:01:36 följande:

15+4 idag. 
    Vi var till bm igår för blodprov och hon sa att vi kunde testa lyssna efter hjärtljud, vilket jag är ändå redan tänkt be henne om. 
    Hon sa att det ev kunde bli att vi inget hörde så vi var beredda på det. Men det tickade på klart och tydligt där inne 🤩🤩😍
    Så himla skönt och jag kunde slappna av. 

Denna vecka tycker jag magen exploderat, idag har den stått rakt ut och nu har blickarna och försiktiga frågor från kollegorna börjat komma på jobbet. Det går inte att dölja. Tror även att jag fick mina första sammandragningar ikväll. Blev helt spänd som en medicinboll. 
    Jag känner också att jag är helt slut efter att börjat jobba igen. Inne på tredje veckan och vet inte hur jag ska palla. 
    Går runt 10.000 steg om dagen och lyfter lika mycket. När vet man vad som är bra eller för mycket?! 

Så underbart 😍 hoppas vi ska få lyssna nästa vecka ????🏼
    Min mage börjar redan synas nu 14+4, förra gången syntes det inte förrän efter rul. 

Har också haft en del sammandragningar redan. Om du går i samma omfattning som innan graviditeten bör det inte vara någon fara 🥰 Men ring din bm för att vara säker. Min vill inte att jag lyfter mer än ett mjölkpaket för att vara på den säkra sidan 😅 Men lyfter en hel del redan innan men ökar inget under graviditet. Men vår niomånaders måste jag ju lyfta ❤️

• Anonym (Ardnane)
    Siripiri skrev 2025-08-23 14:36:13 följande:
    Varför får du inte lyfta något för BM? 🥺 

Det har nog med att göra med att rather be safe than sorry 🥰 Hon vill inte jag lyfter så att det blir tryck på magen/bäckenbotten. Men också för att jag lätt får sammandragningar, hon pratade att jag skulle sjukskrivas redan runt v 20 förra graviditeten men jag vägrade (jobbar på kontor så det är liksom ingen skillnad kroppsmässigt mot att vara hemma, snarare att man far runt mer hemma 🙈)
    Min bm är åt det försiktigare hållet med det mesta tror jag, hon vill inte att jag kör jordfräs heller pga vibrationer. 

• Anonym (Ardnane)
    Anonym (Babs) skrev 2025-08-26 09:29:29 följande:

Är det någon som börjat känna fosterrörelser än? 🥰

Jag är i vecka 18 nu, började känna rörelser i den här veckan med mitt första barn, men än så länge känner jag inget. Tror jag iaf, ibland "spritter" det till men det kan lika gärna vara en prutt som flyttar sig i tarmarna haha. Inte känt något tydligt än som jag helt säkert vetat är bebisen. Har väntat otåligt i flera veckor nu på att känna rörelser!! Var inställd på att känna tidigare den här gången eftersom det är andra barnet, men fick veta vid KUB att jag har moderkakan i framvägg, så det kan ju påverka. Ni som haft i framvägg tidigare, i vilken vecka började ni känna?

Jag kände inte förrän v23-24 förra gången när jag hade k framvägg. Men det syntes öppnade utsidan nästan direkt då när jag började känna och fortsatte så, att det var bara det rejäla jag kände och inget smått. 
    Vi var inne säkert tio gånger för att jag inte kände något och såg liksom på ultraljuden hur han for runt fast jag inte kände något. 

Har troligen den i framvägg igen enligt kub, men hon sa att den kan ligga fram på sidan osv så att man ändå känner bättre än vad jag gjorde sist. Men nästa gång kommer de se bättre 🤗

Jag är nog den enda som verkligen inte vill känna fosterrörelser tidigt då jag är traumatiserad efter den tortyr min förra graviditet var med just oro över att inte känna ❤️ Ser verkligen inte fram emot stressen och oron när man inte känner som vanligt. Men hoppas att moderkakan hamnar lite på sidan denna gången eller på något vis så att jag känner mer 🙏

• Anonym (Ardnane)
    Anonym (Babs) skrev 2025-08-26 17:05:27 följande:

Vad mysigt att ni är några som börjat känna lite små rörelser! 🥰

Ardnane, jag kommer ihåg att du skrivit om det tidigare i tråden, måste verkligen ha varit jättejobbigt! :( Jag var bara med om det en gång med mitt första barn, att jag inte kände några rörelser, och det var precis på slutet varpå jag blev igångsatt. Minns ångesten då när jag inte hade känt bebisen på typ en halv dag så kan föreställa mig oron du kände :( Håller tummarna för oss båda att moderkakan inte ligger så pass mycket i vägen den här gången. ❤️

Ja usch det är verkligen inget roligt när man inte vet läget, hoppas vårs små är livliga och moderkakan lägger sig bättre 🙏
    Hon som gjorde vårt ultraljud nu sist sa att även om den är i fram så kan den vara i fram på sidan eller liknande så att man ändå känner 🤗❤️
    Siripiri skrev 2025-08-26 18:01:32 följande:

Jag måste fråga, som aldrig riktigt vart gravid innan. När moderkakan ligger i framvägg, blir det lite som en kudde mot sparkarna så man inte känner dem? 🙈♥️ Och hur tidigt kan man se vad moderkakan fäst? För sista ultraljudet så var den en början till moderkaka men har för mig att hon sade att den kunna flytta på sig?! 

När den är i fram är det större risk att den dämpar rörelser/känseln. Men vet de som haft den i fram som ändå känt bra, men generellt så är det vanligare att känna mindre med den i fram än när den ligger i bak. Vi gjorde 13+2 och då sa hon att det lutar åt att den ligger fram men inte riktigt går att uttala sig om placering än. Moderkakans placering är en av punkterna de alltid går igenom på RUL 🤗
    De ska också se att den inte ligger för eller nära förlossningsvägen. Vår förra låg fram och lågt förra gången så vi fick återkontroll v 32. 90% av låga moderkakor flyttar sig uppåt så att det är riskfritt att föda vaginalt. Men ligger de för så gör de planerat snitt. Men antar att i och med att moderkakan i de flesta fall flyttar sig uppåt så kan den också när den är i fram flyttas så att man känner bättre 🙃
  • Anonym (Ardnane)

Jag var hos bm idag och fick lyssna på lillebror ????
    Så skönt att höra honom, fyra långa veckor till RUL. Hade ultraljud var annan/ var tredje vecka v8-13 så känns långt med sex veckor mellan sist och RUL 🙈

• Anonym (Ardnane)
    Anonym (Babs) skrev 2025-08-27 09:17:22 följande:
    Åh vet ni nu att det är en lillebror?! Minns att ni skulle ha gender reveal. Grattis!🤩 Är det storasyster eller storebror ni har där hemma? 🥰
    En storebror, så blir brorsorna 🥹 
  • Anonym (Ardnane)
    Siripiri skrev 2025-08-27 17:08:53 följande:
    Mys 🥰♥️ 

Ja det kommer bli helt perfekt 🥹 känns för bra för att vara sant hela grejen. En flicka hade varit välkommen också men jag hade en del oro över att uppfostra en flicka då jag själv haft jobbigt med ätstörningar och kroppsbild, känns som det är lättare att det smittar av sig på en flicka även om jag vet att jag kommer behöva se till att mina pojkar också får en hälsosam relation till mat. 

Så jag är lättad och ser så fram emot att förbli pojkmamma 🥹❤️ Vi ska inte ha fler barn efter lillebror så slipper också en rosa orkan i huset 😅

• Anonym (Ardnane)
    Anonym (Mama) skrev 2025-08-28 12:32:14 följande:

Vad mysigt att flera börjat känna fosterrörelser! Jag tror att jag känner lite fladder ibland men denna bäbis verkar vara lite stillsammare än min första. 

Var på NIPT ultraljud igår och såg så fram emot att få se bäbisen. Snopet så var det ett VUL och jag tyckte inte att det blev lika tydliga konturer som när proben är på magen. Bäbisen låg ihopkurad och viftade lite med fötterna, hjärtat tickade och allt Såg fint ut enligt läkaren som genomförde ultraljudet. Tur hon kunde tyda det som fanns på skärmen. Nu är det bara att vänta på blodprovssvaret. 

RUL är om en månad och det känns som en evighet! 

Så trist. Jag upplever att de bästa bilderna blir v12-13
    och sen rul är det svårt att få med hela. 

Det viltiga är ju att det ser bra ut ❤️

Vi har rull om 3.5 vecka och känns som evigheter för det är snart tre veckor sen vi gjorde vårt senaste 13+2, innan det gjorde vi 11+1 och 8+0 så nu känns det långt med sex veckor mellan 🙈

• Anonym (Ardnane)
    Siripiri skrev 2025-08-28 20:17:45 följande:

Gjorde kub idag och allt såg bra ut även om hon hade väldigt svårt att få en bra mätning på rackaren för han (vill säga han för det är det jag tror det är) använde moderkakan som en kudde + lite vriden och sprattlade eller var uppe i taket på livmodern vriden😂 Så fick göra Lite allt möjligt för att han skulle flytta på sig och hon fick till en hyfsad bra mätning var inte nöjd efter 45min så fick komma tillbaka 30min senare🙃 Blev inte bättre då så glad att jag tog nipt ändå så man får ett korrekt svar även om nackspalten såg liten ut ☺️🙏🏼  Nu är det som ni säger lååååångt till nästa RUL 😩 Men risken var MF är väldigt låg nu när man sett att han har njurar, magsäck, dricker, två hjärnhalvor osv. ♥️♥️ 

Nu är det bara mitt arbete som jag nojar över? Jobbar på en bygghandel där lyft, vrid, upp och ner ut trucken, plåtjobb osv, samt en del slamrande höga ljud som i nya studier har visat sig kan ge barnet hörselskador enligt arbetsmiljöverket :( 
    Undrar hur länge jag kommer kunna jobba utan 1000 anpassningar..  Vill gärna jobba till mitten/slutet på december, men inser att det kanske inte kommer gå 😅 Enligt svägerskan har vi en väldigt bra läkare på MVC som inte tvekar att sjukskriva en. 
    Någon annan som har fysiskt Jobb eller känner någon som har det och hur det funkat för dem? 

Så härligt att allt såg bra ut 🥹 som du säger, ja tillit till att det kommer gå bra resten nu också ❤️
    Skönt med bekräftelse med nipt, när gjorde du blodprovet? 🥰
    Vilken busunge 😂 för mig räckte det att lyfta höfterna och skaka lite så fick vi rätt på honom.
    Din arbetsgivare ska göra en riskbedömning och har de själva inte kompetens till att göra den ska de se till att den blir gjord med rätt kompetens. Dina arbeysuppgifter ska anpassas efter din graviditet. Vrid och upp och ner är väl främst för din skull om du sen blir sliten eller får ont. Lyft ska du inte göra mer än nödvändigt och ljudet vet jag inte men du borde kunna bli bortplockad från de situationerna. 
    Det är rena döden att gå hemma och vönta så hoppas din arbetsgivare kan anpassa fram till du kan gå på graviditetspenning åtminstone. Jag var hemma en vecka innan vår son kom och det var den värsta tiden på hela graviditeten. Nu tror jag vår son kommer hålla mig sysselsatt in i det sista så hoppas det ska vara bättre 🤗

• Anonym (Ardnane)
    Siripiri skrev 2025-08-28 20:24:18 följande:
    Jag känner likadant gällande att få en flicka, samt med allt som sker på socmed och hur tonårstjejer har det nuförtiden med Bianca Ingrosso/övriga influensers som förebilder och helt manipulerade av TikToks värld 🥺 :(  Jag har jätte dålig relation Med min kropp och mig själv och det är bara pga min mammas beteende gentemot mig och kommenterande av andras utseende. 

Ja härligt🥰♥️  
    Ja det är verkligen en utsatt miljö att växa upp i! T dock säker på att om ni får en flicka så kommer det bli bra och du är ju redan medveten om det nu, så då kommer ni förhoppningvis kunna hantera det sen ❤️ Men förstår oron att uppfostra en flicka i denna värld. Men då vet ni snart vad ni väntar? ❤️
Svar på tråden BF februari 2026 🌷