Inlägg från: Siripiri |Visa alla inlägg
  • Siripiri

BF februari 2026 🌷

Anonym (Saltakatten) skrev 2025-07-06 22:35:52 följande:

Tack för info om det där med skinka/skivade pålägg och att frysa in styckvis, jag saknar så att äta sånt pålägg på knäckebröd 😆 Är ju svårt att hitta sånt som förpackades relativt nyligt, tycker ofta förpackningadatumen är mer än en vecka sedan, men ska ge mig ut och leta och sen frysa in.

När jag sist var gravid för drygt 10 år sedan fanns inte några sånna förbud vad jag minns, så jag blev så paff när jag läste det nu. På den tiden fick man inte äta sushi 😆 Åt med andra ord massa skivade pålägg när jag väntade de två stora barnen och det gick ju bra. Självklart följer jag nya riktlinjerna, men tror inte det är nån fara att äta det emellanåt men känns bäst för mig att låta bli när det nu står som det gör på livsmedelsverket. 

Men bra tips att frysa in styckvis 😊

Så sade min kollega med, gällande förbud😅 Som du säger är det svårt att hitta paket som är purfärska.. jag är iväg på lite resande fot nu och har faktiskt inte orkat bry mig. Men ska bättra på mig hemma sen 🙏🏼 På vardagarna äter jag inte macka, utan bara på helgerna så hittar jag ett paket som inte är gammalt så lär det hålla ett tag iallafall😊 
  • Siripiri
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-07 17:55:04 följande:
    Jag förstår precis, har själv inga symptom förutom lite trött och olust till mat 🥰 Man får försöka komma ihåg att symptom inte behöver ha något med att göra hur det går ❤️

Bara att försöka vara lugn ♥️

Nä jag vet att det är väldigt farligt💔  Det gäller bara en lunchen jag åt idag och imorgon sen är vi på väg hem igen på onsdag. Skulle verkligen vara det sjukaste maximala oturen om det drabbade mig.. Har lite svårt att komma runt det med den resan jag är på just nu, vill inte berätta för familjen än♥️ Förstår att du är i ren omtanke från din sida och att man får tycka jag är lite galen som vågar äta är lite rökt skinka.. Undvek skinka förra gången jag blev gravid och var det till nästan vecka 7, men fick ju missfall ändå 💔

Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-07 17:52:43 följande:
    Jag vill inte vara en moodkiller, men bakterier som listeria och toxoplasma ska man vara väldigt försiktig med. Det räcker med en bakterie för att det ska bli tillväxt av fler. Skulle verkligen avråda att slarva med kallskuret och annat som riskerar att innehålla listeria. Det är bara bättre att vara safe then sorry när det kommer till det ❤️

• Siripiri
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-07 19:45:54 följande:
    Ja verkligen bara omtanke ❤️ Jag är själv så orolig av mig att jag försöker tänka på att låta bli att skriva sånt som kan skapa oro hos andra annars 🥰
    Jaa jag tar inte illa upp 🥰♥️♥️ En kompis som födde nyligen åt pålägg hela graviditeten utan att gå förpackningsdatum så försöker att inte dra på för stora växlar kring det denna lilla gången🙏🏼 
  • Siripiri
    Anonym (Enlitentill) skrev 2025-07-09 15:55:44 följande:

Har gjort mitt tidiga ultraljud idag. Det satt i livmodern och ett hjärta pickade. Istället för 7+6 var jag i 7+5. Så just precis nu ser allt bra ut iaf 🙏🙏

Så skönt 🥰
  • Siripiri

Var det någon i tråden som hade mycket molvärk i livmodern i början som sedan gick över och inte kändes längre från och med typ tidigt v6? Bara någon enstaka gång här och där efter de. Är i vecka 6 + 5 idag, så snart v8 och det enda som känns idag är typ lite illamående Och brösten ömmar lite, igår mådde jag rätt bra förutom att jag var uppe sent för en konsert så var nog trött pga sovit lite. 

Är helt klart inställd på MA på morgondagen VUL.. 

• Siripiri
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-13 11:19:11 följande:

Skulle faktisk vara mer orolig och tror det är mer ovanligt att molvärk sitter i hela graviditeten. Jag hade molvärk i början men inte längre och inga ömma bröst alls denna gången. 

Blunda och be dem säga till när de fått en bild av läget när du gör ultraljudet. Har man haft förluster kommer man aldrig gå på ett ultraljud igen utan en klump i magen. Hoppas tiden går fort till ultraljudet imorgon ❤️

Hoppas du har rätt ♥️♥️ 

Ska göra de! ♥️ som tur ska man jobba typ hela dagen och sen köra ner så man kommer hålla sig underhållen så länge iallafall! 
  • Siripiri
    KaprifolSol skrev 2025-07-13 13:18:28 följande:

Jag hade absolut mest molvärk i livmodern/ magen i början av graviditeten, både min första graviditet och denna. Som mest runt tiden då jag skulle ha haft mens, sedan klingade det av och blev mildare och mer sporadisk molvärk. Nu i vecka 10 då och då. 

Jag håller tummarna för att allt ser bra ut vid VUL! ❣️

Fint att höra🙏🏼♥️

Tack💕 
  • Siripiri
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-13 19:56:34 följande:

Jag vet precis hur det är att vara på ständig jakt efter tecken att det är på väg åt ena eller andra gången, även om jag hanterar ovissheten bättre denna gången vill man bara få bekräftelser om det fortgår som det ska eller inte. Det är lätt att tro att ju mer symptom desto bättre. Jag gick till v12 vår första graviditet med symptom, men det hade ändå stannat. Vår lyckade graviditet hade jag enbart lätta symptom som trötthet och aningen ömma bröst som sen försvann. Det är väl därför jag är lugnare som symptomfri denna gången, att jag fått bevis på att lite symptom inte betyder något. Man får försöka komma ihåg att de som mår riktigt dåligt ofta hörs mer för de vill hitta lösningar att må bättre. Jag känner väldigt få i min omgivning som mått dåligt men har flera runt omkring mig som mått toppen genom hela sina graviditeter ❤️

Det är bra att jobba ibland! Det gör att tiden går fortare trots allt 🥰 

Ja när man aldrig riktigt lyckats innan så är man väldigt pessimistiskt inställd, vilket är tråkigt, istället för att glädjas.. ♥️ 
    Era peppande ord idag har faktiskt hjälpt! 🙏🏼♥️ 

Ohja🥰 Hade jag bara legat hemma hade tiden helt klart sniglat fram..
    Har ett rätt fysiskt jobb och socialt, så ska bli intressant hur man kommer hantera det nu när man fått lite ändring i energi.
  • Siripiri
    Anonym (Babs) skrev 2025-07-14 15:03:06 följande:

Tänkte bara uppdatera lite kring mina blödningar, kanske kan lugna någon annan som är orolig. Barnmorskan sa att det är jättevanligt i den graviditetsålder jag är i nu (v.12) och då jag varken har smärta eller blöder mycket (bara som rosa/rödstrimmiga flytningar) är det ingen fara. Beror troligtvis på sköra slemhinnor. ❤️

I övrigt har mina symptom i princip helt gått över. Är lite mer hungrig och behöver fler mellanmål, men illamåendet, yrseln, de ömma brösten och den värsta tröttheten har gått över. Så skönt, framför allt eftersom jag gärna vill träna och det går nu lättare. 🥰

Såg att någon också frågade om molvärk/växtvärk. För mig var det också precis i början, första kanske 2-3 veckorna efter att jag plussat som jag kände av det. Efter det har jag inte känt något alls i livmodern.

Skönt att höra☺️♥️  Gött att kunna leva lite mer som vanligt! 

Också skönt att höra, för så var det ju för mig ♥️
  • Siripiri
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-14 20:57:56 följande:
    Läste att det var bra idag, så skönt! Det är inte ovanligt att dagarna diffar speciellt tidigt för minsta lilla de mäter åt ena eller andra håller slår många dagar. Det sägs också att flickor flyttas bakåt och pojkar framåt, så kanske en liten flicka 🥹 ❤️
    Hoppas du har rätt♥️♥️ Jasså?🥹 Jag som gått från att ha velat ha en gosse (pga känner mig som pojkmamma) till att jag lika gärna vill ha en flicka. Va fint det hade vart💕 Lite roligt var det också att BF nu blev på min sambos födelsedag☺️ 
Svar på tråden BF februari 2026 🌷