Doris2024 skrev 2025-08-29 12:33:58 följande:
Jag jobbar i stor mataffär och har väl en av de tyngsta avdelningarna. Jag har börjat försöka tänka på mina lyft, min hastighet och mitt huvud men det är svårt. Här är det väl inget snack om att få gå hem dom två månaderna innan bf iaf. Vi skulle prata om det på bästa möte sa min bm. Vilket betyder att jag slipper jul och nyår, vilket är största och körigaste högtiden 🤪
Jag jobbade på bygge förut vet att det finns bestämmelser för hur hög bullernivån får vara runt gravida och en kollega fick annat jobb då för att det skulle vara lugnare och tystare.
Den beror det väl lite på vilken chef man har och hur mycket dom lyssnar men samtidigt kan väl läkare eller fk hjälpa till.
Ja visst är det de 😅 Tänker att desto mer magen kommer desto lättare kommer det bli. Inte?! Ja vi stänger över jul och nyår, sen hoppas jag få slippa inventeringen 😂😂
Ah precis! ja alltså min chef är verkligen så gullig och förstående, känns som att dem är villiga att göra det mesta för att jag ska vara kvar och komma tillbaka efter mammaledighet 🙏🏼 Har en snickarutbildning så har möjlighet att jobba med något som ger bättre betalt men finns en del förmåner på en bygghandel också.
Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-28 22:35:07 följande:
Så härligt att allt såg bra ut 🥹 som du säger, ja tillit till att det kommer gå bra resten nu också ❤️
Skönt med bekräftelse med nipt, när gjorde du blodprovet? 🥰
Vilken busunge 😂 för mig räckte det att lyfta höfterna och skaka lite så fick vi rätt på honom.
Din arbetsgivare ska göra en riskbedömning och har de själva inte kompetens till att göra den ska de se till att den blir gjord med rätt kompetens. Dina arbeysuppgifter ska anpassas efter din graviditet. Vrid och upp och ner är väl främst för din skull om du sen blir sliten eller får ont. Lyft ska du inte göra mer än nödvändigt och ljudet vet jag inte men du borde kunna bli bortplockad från de situationerna.
Det är rena döden att gå hemma och vönta så hoppas din arbetsgivare kan anpassa fram till du kan gå på graviditetspenning åtminstone. Jag var hemma en vecka innan vår son kom och det var den värsta tiden på hela graviditeten. Nu tror jag vår son kommer hålla mig sysselsatt in i det sista så hoppas det ska vara bättre 🤗
Ja 🥹 Förra fredagen, så hoppas få svar nästa fredag ☺️♥️
åh va skönt att er gosse var lite Mer lättflyttad😁
Ja precis! arbetsmiljöverket kommer nästa vecka för att kolla in snickeriet, tänkte jag skulle passa på att prata med dem 😃
Jag har ju styrketränat i snart 15 år, så jag är väldigt osäker på jag ska anse som mycket lyft för mig. Samt haft detta jobbet i två års tid, så kroppen borde vara van, men jag är ju inte van vid att vara gravid 🥲😂 Vet ju inte än om jag kommer få foglossning, så det är väl egentligen bara vänta med att se hur kroppen mår och ta det efterhand.
Ja min kollega sade att hon gick hem lite tidigare på sitt förra jobba, hon tyckte det var dötrist 😂😂 Vi funderar ju på att köpa ett renoveringsprojekt mitt i allt för börjar bli desperata på husköparfronten? Men vet om jag tänker efter att det är en jätte dum idé!
Ja precis den lille håller ju dig sysselsatt ☺️
Anonym (Babs) skrev 2025-08-29 13:50:46 följande:
Det låter ju verkligen som att du skulle kunna ha rätt till graviditetspenning! Och anpassade arbetsuppgifter dessförinnan. Som Ardnane säger så är det arbetsgivarens ansvar att göra en riskbedömning, så om du inte tagit det samtalet med chefen än så är det nog ett bra läge att göra det nu 😊❤️
Ja det tvekar jag inte på! Yes ska kolla med vår ^HR^ eller vem det nu är som ska göra den, det är ett litet företag och just nu har chefen mycket med budget och annat 🥲 Även om han Är väldigt tillmötesgående vill jag inte lägga mer på hans bord pga han gick lite in i väggen innan sommaren..
Tack alla för era svar! ♥️♥️