Inlägg från: Siripiri |Visa alla inlägg
  • Siripiri

BF februari 2026 🌷

Jamesy skrev 2025-08-13 23:37:03 följande:
    Ja jag vill också hemskt gärna! Är dålig på att hålla koll här 🙈

Vi har iaf varit på vårt första riktiga UL i 13+2 i förrgår och allt såg bra ut. De tog även blodprov för NIPT så nu får man gå och vara nervös i ett par veckor. Ska få svaret på 1177 men förstår inte riktigt var, såvida det inte är dåliga besked förstås. Men ändå en milstolpe avklarad 😊
    😩 hoppas någon ser 🙈 

åh skönt! det kommer säkert gå jätte bra ☺️ 
  • Siripiri
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-15 09:37:49 följande:
    Tror den är dold, men har lagt ett inlägg till nu om att det är fler som vill med 🤗
    Jätte snällt ☺️
  • Siripiri
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-21 23:30:00 följande:

Så underbart 😍 hoppas vi ska få lyssna nästa vecka ????🏼
    Min mage börjar redan synas nu 14+4, förra gången syntes det inte förrän efter rul. 

Har också haft en del sammandragningar redan. Om du går i samma omfattning som innan graviditeten bör det inte vara någon fara 🥰 Men ring din bm för att vara säker. Min vill inte att jag lyfter mer än ett mjölkpaket för att vara på den säkra sidan 😅 Men lyfter en hel del redan innan men ökar inget under graviditet. Men vår niomånaders måste jag ju lyfta ❤️

Varför får du inte lyfta något för BM? 🥺 
  • Siripiri

Jag måste fråga, som aldrig riktigt vart gravid innan. När moderkakan ligger i framvägg, blir det lite som en kudde mot sparkarna så man inte känner dem? 🙈♥️ Och hur tidigt kan man se vad moderkakan fäst? För sista ultraljudet så var den en början till moderkaka men har för mig att hon sade att den kunna flytta på sig?! 

• Siripiri
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-27 12:48:55 följande:
    En storebror, så blir brorsorna 🥹 
    Mys 🥰♥️ 
  • Siripiri

Gjorde kub idag och allt såg bra ut även om hon hade väldigt svårt att få en bra mätning på rackaren för han (vill säga han för det är det jag tror det är) använde moderkakan som en kudde + lite vriden och sprattlade eller var uppe i taket på livmodern vriden😂 Så fick göra Lite allt möjligt för att han skulle flytta på sig och hon fick till en hyfsad bra mätning var inte nöjd efter 45min så fick komma tillbaka 30min senare🙃 Blev inte bättre då så glad att jag tog nipt ändå så man får ett korrekt svar även om nackspalten såg liten ut ☺️🙏🏼  Nu är det som ni säger lååååångt till nästa RUL 😩 Men risken var MF är väldigt låg nu när man sett att han har njurar, magsäck, dricker, två hjärnhalvor osv. ♥️♥️ 

Nu är det bara mitt arbete som jag nojar över? Jobbar på en bygghandel där lyft, vrid, upp och ner ut trucken, plåtjobb osv, samt en del slamrande höga ljud som i nya studier har visat sig kan ge barnet hörselskador enligt arbetsmiljöverket :( 
    Undrar hur länge jag kommer kunna jobba utan 1000 anpassningar..  Vill gärna jobba till mitten/slutet på december, men inser att det kanske inte kommer gå 😅 Enligt svägerskan har vi en väldigt bra läkare på MVC som inte tvekar att sjukskriva en. 
    Någon annan som har fysiskt Jobb eller känner någon som har det och hur det funkat för dem? 

• Siripiri
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-28 11:59:08 följande:

Ja det kommer bli helt perfekt 🥹 känns för bra för att vara sant hela grejen. En flicka hade varit välkommen också men jag hade en del oro över att uppfostra en flicka då jag själv haft jobbigt med ätstörningar och kroppsbild, känns som det är lättare att det smittar av sig på en flicka även om jag vet att jag kommer behöva se till att mina pojkar också får en hälsosam relation till mat. 

Så jag är lättad och ser så fram emot att förbli pojkmamma 🥹❤️ Vi ska inte ha fler barn efter lillebror så slipper också en rosa orkan i huset 😅

Jag känner likadant gällande att få en flicka, samt med allt som sker på socmed och hur tonårstjejer har det nuförtiden med Bianca Ingrosso/övriga influensers som förebilder och helt manipulerade av TikToks värld 🥺 :(  Jag har jätte dålig relation Med min kropp och mig själv och det är bara pga min mammas beteende gentemot mig och kommenterande av andras utseende. 

Ja härligt🥰♥️  
  • Siripiri
    Doris2024 skrev 2025-08-29 12:33:58 följande:
    Jag jobbar i stor mataffär och har väl en av de tyngsta avdelningarna. Jag har börjat försöka tänka på mina lyft, min hastighet och mitt huvud men det är svårt. Här är det väl inget snack om att få gå hem dom två månaderna innan bf iaf. Vi skulle prata om det på bästa möte sa min bm. Vilket betyder att jag slipper jul och nyår, vilket är största och körigaste högtiden 🤪

Jag jobbade på bygge förut vet att det finns bestämmelser för hur hög bullernivån får vara runt gravida och en kollega fick annat jobb då för att det skulle vara lugnare och tystare. 

Den beror det väl lite på vilken chef man har och hur mycket dom lyssnar men samtidigt kan väl läkare eller fk hjälpa till. 
    Ja visst är det de 😅 Tänker att desto mer magen kommer desto lättare kommer det bli. Inte?! Ja vi stänger över jul och nyår, sen hoppas jag få slippa inventeringen 😂😂

Ah precis! ja alltså min chef är verkligen så gullig och förstående, känns som att dem är villiga att göra det mesta för att jag ska vara kvar och komma tillbaka efter mammaledighet 🙏🏼 Har en snickarutbildning så har möjlighet att jobba med något som ger bättre betalt men finns en del förmåner på en bygghandel också. 
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-28 22:35:07 följande:

Så härligt att allt såg bra ut 🥹 som du säger, ja tillit till att det kommer gå bra resten nu också ❤️
    Skönt med bekräftelse med nipt, när gjorde du blodprovet? 🥰
    Vilken busunge 😂 för mig räckte det att lyfta höfterna och skaka lite så fick vi rätt på honom.
    Din arbetsgivare ska göra en riskbedömning och har de själva inte kompetens till att göra den ska de se till att den blir gjord med rätt kompetens. Dina arbeysuppgifter ska anpassas efter din graviditet. Vrid och upp och ner är väl främst för din skull om du sen blir sliten eller får ont. Lyft ska du inte göra mer än nödvändigt och ljudet vet jag inte men du borde kunna bli bortplockad från de situationerna. 
    Det är rena döden att gå hemma och vönta så hoppas din arbetsgivare kan anpassa fram till du kan gå på graviditetspenning åtminstone. Jag var hemma en vecka innan vår son kom och det var den värsta tiden på hela graviditeten. Nu tror jag vår son kommer hålla mig sysselsatt in i det sista så hoppas det ska vara bättre 🤗

Ja 🥹 Förra fredagen, så hoppas få svar nästa fredag ☺️♥️ 
    åh va skönt att er gosse var lite Mer lättflyttad😁 

Ja precis! arbetsmiljöverket kommer nästa vecka för att kolla in snickeriet, tänkte jag skulle passa på att prata med dem 😃
    Jag har ju styrketränat i snart 15 år, så jag är väldigt osäker på jag ska anse som mycket lyft för mig. Samt haft detta jobbet i två års tid, så kroppen borde vara van, men jag är ju inte van vid att vara gravid 🥲😂 Vet ju inte än om jag kommer få foglossning, så det är väl egentligen bara vänta med att se hur kroppen mår och ta det efterhand. 

Ja min kollega sade att hon gick hem lite tidigare på sitt förra jobba, hon tyckte det var dötrist 😂😂 Vi funderar ju på att köpa ett renoveringsprojekt mitt i allt för börjar bli desperata på husköparfronten? Men vet om jag tänker efter att det är en jätte dum idé! 

Ja precis den lille håller ju dig sysselsatt ☺️

Anonym (Babs) skrev 2025-08-29 13:50:46 följande:
    Det låter ju verkligen som att du skulle kunna ha rätt till graviditetspenning! Och anpassade arbetsuppgifter dessförinnan. Som Ardnane säger så är det arbetsgivarens ansvar att göra en riskbedömning, så om du inte tagit det samtalet med chefen än så är det nog ett bra läge att göra det nu 😊❤️

Ja det tvekar jag inte på! Yes ska kolla med vår ^HR^ eller vem det nu är som ska göra den, det är ett litet företag och just nu har chefen mycket med budget och annat 🥲 Även om han Är väldigt tillmötesgående vill jag inte lägga mer på hans bord pga han gick lite in i väggen innan sommaren.. 

Tack alla för era svar! ♥️♥️

• Siripiri
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-29 20:33:54 följande:
    Skönt med bra arbetsgivare, då kommer det säkert lösa sig till det bästa 🥰
    Åh ja jag önskar ingen att renovera, med eller utan bebis 😂 på sin höjd måla om ett rum 😅 

Spännande med nipt svar, jag tror det kommer senast fredag. Verkar som de flesta ändå får det lite fortare än två veckor, men jag räknade också med maxtiden för att inte bli besviken om det skulle gå hela maxtiden 🥰
    Ja detta jobbet är det bästa jag haft, mycket pga chefen och kollegorna🥰 samt att få vara ute mycket! 

Haha nä jag gick igenom lite trådar här på FL för att få lite infallsvinkel på de, var väldigt olika bud 😂😂

Ja precis! Ställer in mig på fredag och hoppas tidigare så kan svägerskan kanske få baka en tårta nästa helg eller om man kör något mer klassiskt med en ballong 😁 
  • Siripiri
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-29 21:23:48 följande:
    Sett att en del köper ett set av varje färg och slår in och på så vis får reda på vilket det är av klädseten som finns i paketet. Så gulligt 🥹 Hade jag och min man gjort det bara vi två tillsammans hade jag velat välja ett set av varje och bett kassören slå in det som stämde. Men då får man inte kolla priset eller välja set som kostar samma. 
    Kommer bli perfekt hur ni än får reda på det ❤️
    Åhh det var en kul att idé att låta kassörskan slå in rätt plagg🥹♥️  Jag tror det kommer bli en mindre chock om det är en flicka, men såklart jätte glada vilket som🥰 För typ ett år sedan hade vi inte ens ett flicknamn vi var överens om, nu har vi två. Pojknamn har vi typ haft två st sen lääääänge 😁 
    Har ni något namn bestämt?☺️
  • Siripiri
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-08-30 07:39:10 följande:

Ja så spännande att få en första ledtråd om vem som ligger i magen hur man än får reda på det 😍

Vi är väldigt överens om flicknamn (jag var övertygad om att vår första var en flicka). Då var vi ändå taggade att få vår flicka, men blev en riktig överraskning när röken var blå och jag trodde det var ett skämt.
    Pojknamn är vi inte alls överens om, till slut får vi skriva upp även de som bara den ena tycker på listan och tänka på saken för annars hade vi inte haft någon lista alls 🙈 Vår son hann vi komma hem med innan vi ens hade förslaget som det blev, vi är supernöjda nu (men förslaget kom från tredje part, alltså inget som någon av oss tänkt på sen innan). 

Tycker det är så svårt med pojknamn, vi har några som vi båda tycker om som vi känner finns för nära i släkt och umgänge. Vi är åtminstone båda två inne på kortare, äldre namn bara inte samma namn 😅

Jag har inga förhoppningar om att lillebror kommer ha något namn förrän han är hemma heller, men spannar dagligen efter namn 🤗 

Jaa 😍 

Sedärja! Ändå lite kul när det verkligen inte var det ni väntade er 😂  Å att det kommer från en tredje part känns ovanligt, för sällan man tycker någon annans förslag är något man vill ha 😂 

Det är ju bra iallafall ☺️  Jag tycker det ska bli kul att få se om det namnet vi har som första namn passar den lille knodden när den väl kommer ut 😁
  • Siripiri
    Anonym (Babs) skrev 2025-09-03 12:59:55 följande:

Apropå lyft osv. Jag förstår att det är stor skillnad på jobb och träning, där det ena sker kanske 8 timmar om dagen under en viss stress, och det andra under kontrollerade former och en begränsad tid (typ 1 timme). Men jag blir ändå lite förvirrad/fundersam kring det här att vissa säger att man inte ska lyfta när man är gravid.

Rekommendationen kring träning är ju att fortsätta träna som vanligt. Jag lyssnade häromdagen på ett poddavsnitt med två träningskunniga barnmorskor som sa att man aldrig kan träna sig till ett missfall om man har en frisk graviditet. Tvärtom finns det bara fördelar med träning. Det enda de avrådde från var att belasta bäckenet ojämnt efter vecka 20, dvs undvika utfallssteg och liknande övningar.

Själv tränade jag innan graviditeten och har fortsatt som vanligt hittills, är nu i vecka 20. Hade bara uppehåll några veckor på semestern när det var som varmast pga att jag inte orkade då. Gör knäböj, marklyft osv med hyfsat tunga vikter. Aldrig känt att jag inte borde lyfta. Gör även lyft i vardagen, bär kartonger, matkassar osv.

Återigen så förstår jag att det är skillnad på detta och att ha ett tungt heltidsjobb! Så det jag vill säga med mitt inlägg är att jag inte tror att man behöver vara orolig att det skulle vara farligt att jobba fysiskt och lyfta saker, DÄREMOT kan man ju som gravid bli tröttare samt behöva vara rädd om sitt bäcken och andra leder. Dvs inte belasta ojämnt, vrida och lyfta samtidigt osv. Man kan ju även lättare få ont i fötterna och så. Så jag tycker att ni med tunga jobb ska vara rädda om er och lyssna på kroppen. Förstår om man inte pallar vara heltidssjukskriven, men att jobba halvtid kanske skulle hjälpa mycket? ❤️

Jag tycker det du skriver resonerar mycket med hur jag vill tänka! Man får helt enkelt känna efter 😊 Jag tex har inte tränat som innan sen jag blev gravid, mycket pga jobbade hela juli typ och det var asvarmt och kände verkligen inte för att träna. Sen under min augustisemester Så blev det kanske 2 pass i veckan + promender varje dag och när jag kom tillbaks förra veckan blev det inga pass alls pga kände att komma tillbaka till att vara på fötterna nästan hela dagen fick vara nog 😎 Men var tillbaka på gymmet i måndag och igår 😁 men vaknade typiskt nog med en svullen halsmandel vilket är min kropps signal att chilla. ♥️ 
    Som du säger hade nog halvtid funkat bra, för nu har fler sagt utöver Ardnane att det är döttrist att gå hemma för tidigt 😂 
  • Siripiri
    Doris2024 skrev 2025-09-12 20:10:49 följande:

Vi var på rul idag 🤩
    Såg tio fingrar och tio tår och allt där emellan. Vi har inte frågat om könet utan kör på känslan och överraskningen ☺️
    Jag har känt av bäbis i tre veckor och min man också i nästan två veckor nu. Men det var besvärligt att få bra mätvärden idag så jag fick upp och hoppa, knäböja och skaka magen för att få bäbis att ändra läge. Tog en timme innan bm var nöjd med allt. 

Jag har inte kunnat dölja magen på jobbet sen minst en månad tillbaka och tror alla vet nu 😆 
    Börjar bli tungt och läkaren jag träffade förra veckan hotade med sjukskrivning på 50% om jag inte började ta det lugnare. Det har jag verkligen gjort det men vet ändå inte hur länge det kommer funka. Började få ont i höger höft i helgen och det kommer till och från. Kommer få gå hem två månader innan bf oavsett och ev tidigare. 

Just nu har magen stannat och är super trög sen i tisdags vilket är jätte drygt... Dricker, går och står på jobbet, äter bra tycker jag... Nån med bra tips?!

Härligt för er 🥰 
    heheh lät ungefär som under KUBen fick mig, fick typ ställa mig och twerka på alla fyra på britsen 😂 
    tråkigt att du har börjat få ont 🥲 Jag funderar på om jag hade förkänningar på foglossning idag. Vet inte hur det känns så kanske bara vara något annat för blev inte värre av svampplockning i nästan 4h, så tror inte foglossning?

Har inga direkta tips gällande förstoppning tyvärr, än så länge fungerar magen bra så länge jag inte bara ät glutenbaserade kolhydrater. Min mage älskar potatis 😁 Äter ändå 50mg järn nästan varje dag, även kalcium på lunchen som båda ska ge hård mage. Sen på kvällen magnesiumglycinat som ska vara den sortens magnesium som löser upp magen minst. Så någon annan form av magnesium Kan du ju testa utöver movicol som min kompis levde på hela sin graviditet 😅

• Siripiri

Någon annan som får strålande/skjutande smärtor ibland från livmodern och typ ut mot anus när blåsan börjar bli fullare och man börjar bli kissnödig? 

• Siripiri
    KaprifolSol skrev 2025-09-28 17:45:46 följande:

Nej, men har upplevt något liknande vid mens, som ?anushugg?. Obehaglig och smärtsam upplevelse, haha. 

Ja precis?! fått det vid mens också, men också när jag hade utomkveds och äggledare hade spruckit 😒 Jag tror kanske att precis som i början när jag hade plussat och hade väldigt ont, sade läkaren att pga mina endometriosliknande smärtor antagligen gör att mina nerver är lite på helspänn/reaktiva 
     runt livmodern.. 
  • Siripiri
    Anonym (Mama) skrev 2025-10-22 05:30:01 följande:

Tycker det där med vacciner är svårt, det är så många nu att ta ställning till. Kikhosta, influensa och covid-vaccin har jag blivit rekommenderad att ta. Bor i Stockholm. 

Min pappa blev riktigt dålig av covid-vaccin så jag är lite rädd att ta det. 

Jag brukar inte vara sjuk så ofta eller länge men förra vintern var jag sjuk i flera månader där den ena infektionen avlöste den andra. Tror jag fick alla cirkulerande virus + covid samt att det visade sig att jag hade en bakterie (hemofilus) som låg och lurade och blommade upp när jag fick en infektion varpå mina bihålor totalt svullnade igen. Med tanke på förra vinterns kämpande kanske jag bör överväga att ta något vaccin. 

Ska också göra glucosbelastning vilket jag INTE ser fram emot då jag inte är så förtjust i sött. 

usch lät inte som en kul vinter :( Jag har haft som bihåleont nästan varje dag sen en över en vecka tillbaka. Antar att det är svullna slemhinnor som gör de.. 

Får alla göra glukosbelastning? 

• Siripiri
    Anonym (Sila) skrev 2025-10-25 16:55:08 följande:
    Vad ?skönt? att höra att ni också känt av bihålorna.. Inte så att jag önskar någon annan det, men jag var litet orolig för egen del och funderade på att kolla upp det. Det kanske är något som går just nu, eller så är det normalt för veckan och att det sammanfaller med årstiden. jag har haft problem med svidande/värkande, svullna bihålor och blodigt, varigt snor varje gång jag snutit mig i en månad. Störst problem på kontoret och olika färdmedel där luften är torr. Efter bara en dag på varmare breddgrader med värme, fuktig luft och riktigt salta bad försvann det nästan helt. Kan fortfarande få litet svullen känsla och vattnig snuva ett par gånger om dagen, men blodet och varet försvann på en dag och svedan och smärtan med.
    Har också alltid blod i snoret och blodbadet som blir av tandtråd är inte nådigt😅 Slemhinnor blir ju mjukare, så som vanligt skyller jag allt på graviditeten 😂 
  • Siripiri
    Anonym (BebisNr4) skrev 2025-11-04 14:23:56 följande:

Går in i vecka 28 imorgon (tiden går verkligen fort nu😅) och börjar fundera över lite praktiska saker. Vår bebis är ju en sladdis och det är nio år sedan sist vilket innebär att vi gjort oss av med mycket, lite har vi sparat som kommer att komma till användning. Men barnvagn, babyskydd osv måste vi införskaffa så småningom.  

Det är ju som sagt längesen vi hade en bebis sist så mycket har ju hänt med tex barnvagnarna, har ni kollat på någon speciell modell?😊 

Vi har bestämt oss för crescent prestige, väldigt enkel att fälla ihop och lätt. Bor i lägenhet och har en trappa upp (ingen hiss) så lätthet var ett krav 😊 Sittdelen var toppen med! 
Svar på tråden BF februari 2026 🌷