• Anonym (Ines)

Tillväxthämmnad

Hej. 

Jag har gjort ett privat tillväxtultraljud vecka 27, då jag har känt att ta bara mått är otillräcklig och för att få 3D bilder. Jag har varit så skeptisk då jag kommer från en annan land där finns flera ultraljud som standard och ingen använder måttband.
    Tyvärr har visade sig att barnens vikt var för lågt bara 897g (-21,3%) och fick rekommendation att göra om ultraljud om två veckor och då car tillväxt ännu sämre. 
    Barnen vägde  bara 1072g  (-26%) i vecka 29, men alla flöde car mycket bra.
    Jag fick åka till akut för att göra ctg vilken visade inga avvikelser. 

Nu har jag fått tid att åka till sjukhuset om två veckor att göra ultraljud igen och ctg.

Ingen har sagt något på KUB och RUL. När jag frågade på RUL sa bm att det var ej relevant hur mycket den vägde?
    Nipf gjorde jag gjort privat och resultatet var bra.

Jag är helt förkrossad och har gråtit hela helgen. Väldig mycket har jag läst om tillväxthämning och hipotrofii. 
    Vi har planerat köpa barnvagn i helgen, men jag har tappat helt lust för det och vill inte köpa något mer. 

Någon som har varit i liknande situation? 

Hur har det gått till?

• Svar på tråden Tillväxthämmnad
  • cosinus

Min trea var liten. -34 % isch vid födseln var han beräknad till. Något lite större när han kom ut än enligt TUL. Han vägde ungefär 2.5 kg och var 45 cm lång.

Fick göra TUL och flödesmätningar hela vägen men han mådde bra. Bara liten. Allt var litet, mage, moderkaka bebis.

Men i övrigt inga problem. Han fyllde 17 år tidigare i år.

• Anonym (T)

Att barn föds tillväxthämmade innebär inte per automatik att de är eller blir sjuka.

Jag har tre barn som alla vägt runt två kg när de föddes. Alla är fullt friska, inga allergier eller andra problem. Äldsta är idag 25 år och yngsta 14 år.

• Anonym (Lotta)

Nu kommer det låta hårt. 

1. Googla inte. 

2. Läs inte på mer än läkarna ber dig läsa. 

Jag har en väldigt nära bekant vars bebis uppskattades som tillväxthämmad med sin första. Hon googlade och var precis som dig. Orolig, ledsen, uppgiven - ja allt! Plus att gravidhormonerna spökade rejält. 

Hon blev kallad till tillväxtkontroller och googlade lite till...

Sa åt henne att sluta googla och istället lyssna på bm och ev läkare för på nätet hittar man bara de som är oroliga,  de som har problem. Många frågor liknande dig av blivande mammor som är oroliga. Svar får de ofta från personer som har haft det jobbigt, där saker inte gått som man trott. Du får sällan svar i stil med att det gick bra eller folk som skriver sådana inlägg.

Det är på gott och ont med internet kontra en broschyr i handen eller en bok med fakta, inte oroliga inlägg.

Min bekanta ovan insåg också det och släppte oron väldigt mycket.  

Ut kom inte som de befarat en liten,  liten bebis utan en frisk och rejäl bebis över 4kg. Den bebisen är en fullt frisk tonåring idag. 

Överlag är ett tips att inte överanalysera. Bara för att ditt land du kommer ifrån erbjuder fler ultraljud, betyder det inte att det är sämre här med färre. Lita på dig själv och vad du känner i din kropp istället för att se en ul-bild. Det är nio månader i magen, sedan kan du ta hur mycket kort som helst! (Nåja, fram till tonåren... 😂).

Lär dig redan nu hantera sin oro för det är ännu jobbigare annars när bebis är ute. Tro mig! 

Lita på dig själv och din kropp och lär känna ditt barn så kommer det bli bra!

• Madelenelisabeth

I v 24 var min dotter -29 på tillväxtkurvan. 
    Läkarna sa att det inte fanns något de elle jag kunde göra för att ändra situationen. 
    Så länge bebis har det bra i magen, är det den bästa platsen. 

Blev trippelundersökningar varannan vecka i två månader typ. 

Blodflöde bra, ctg bra, ultraljud bra. 
    Hon var "bara" liten. 

Men fy fuck vad rädd jag blev. 
    Grät floder. 

Hon föddes med starka 2665g och 46 cm lång i v 39. 

Summan av kardemumman: fan vad jobbigt det känns. Men det kommer högst troligt gå bra oavsett!

Lycka till!!!!

• Anonym (Ines)
    Madelenelisabeth skrev 2025-06-03 00:09:23 följande:

I v 24 var min dotter -29 på tillväxtkurvan. 
    Läkarna sa att det inte fanns något de elle jag kunde göra för att ändra situationen. 
    Så länge bebis har det bra i magen, är det den bästa platsen. 

Blev trippelundersökningar varannan vecka i två månader typ. 

Blodflöde bra, ctg bra, ultraljud bra. 
    Hon var "bara" liten. 

Men fy fuck vad rädd jag blev. 
    Grät floder. 

Hon föddes med starka 2665g och 46 cm lång i v 39. 

Summan av kardemumman: fan vad jobbigt det känns. Men det kommer högst troligt gå bra oavsett!

Lycka till!!!!

Tack ❤️
Svar på tråden Tillväxthämmnad