Inlägg från: Anonym (Lotta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lotta)

Tillväxthämmnad

Nu kommer det låta hårt. 

1. Googla inte. 

2. Läs inte på mer än läkarna ber dig läsa. 

Jag har en väldigt nära bekant vars bebis uppskattades som tillväxthämmad med sin första. Hon googlade och var precis som dig. Orolig, ledsen, uppgiven - ja allt! Plus att gravidhormonerna spökade rejält. 

Hon blev kallad till tillväxtkontroller och googlade lite till...

Sa åt henne att sluta googla och istället lyssna på bm och ev läkare för på nätet hittar man bara de som är oroliga,  de som har problem. Många frågor liknande dig av blivande mammor som är oroliga. Svar får de ofta från personer som har haft det jobbigt, där saker inte gått som man trott. Du får sällan svar i stil med att det gick bra eller folk som skriver sådana inlägg.

Det är på gott och ont med internet kontra en broschyr i handen eller en bok med fakta, inte oroliga inlägg.

Min bekanta ovan insåg också det och släppte oron väldigt mycket.  

Ut kom inte som de befarat en liten,  liten bebis utan en frisk och rejäl bebis över 4kg. Den bebisen är en fullt frisk tonåring idag. 

Överlag är ett tips att inte överanalysera. Bara för att ditt land du kommer ifrån erbjuder fler ultraljud, betyder det inte att det är sämre här med färre. Lita på dig själv och vad du känner i din kropp istället för att se en ul-bild. Det är nio månader i magen, sedan kan du ta hur mycket kort som helst! (Nåja, fram till tonåren... 😂).

Lär dig redan nu hantera sin oro för det är ännu jobbigare annars när bebis är ute. Tro mig! 

Lita på dig själv och din kropp och lär känna ditt barn så kommer det bli bra!

Svar på tråden Tillväxthämmnad