• Anonym (Anonymis)

Vad tänker ni om detta?

Arbetar på ett företag Inom industrin, har en ledande position på kvalitetsavdelningen. Vilket betyder att jag ?äger? alla rutiner kopplat till kvalitet och arbetsuppgifter vi utför och sedan levererar ett resultat till resterande delen av verksamheten. Oftast när det blir lite krångligt är när en avledning ger fått ett negativt resultat, det kan vara på en revision eller liknande. Det är väldigt ofta min chef går in och vill ändra på upplägg/rutin för att gynna andra avdelningar och deras KPI:er. 
    vilket blir en totalkrock i mig som person då, jag ser ett fiske efter kortsiktiga lösningar för att skydda sina KPI:er men som i verkliggeten är så absurda att jag i princip blir kränkt? framförallt att min chef ska gå in och dra i dessa trådar. Vad händer med mig då? Jo, jag blir en total stoppkloss. Säger nej. Säger att vi ska hålla oss till rutinerna och sedan i strategiarbete kan vi revidera om ändring behövs. chefen tycker att jag är hård? 

jag kan såklart börja ändra på mig att försöka vara trevlig när jag säger nej eller sluta säga nej. Men ah, då känns det som att kvaliten i allt bara blir ett spel för galleriet? men vad Tänker du? Hur kan jag komma ur denna tankevurpa? sitter lite fast.. blir väl också ledsen när man har 0 stöttning från chefen. 
  • Svar på tråden Vad tänker ni om detta?
  • Jesper f

Tror jag förstår hur du tänker, och jag är helt övertygad om att rutinerna du lägger upp ÄR med tanke på företagets bästa. Men ibland måste man också acceptera att man är bara en liten kugge i det större maskineriet. Vill chefen komma in och ändra - av någon anledning - det man kan komma med istället för att säga nej är att ange de bra orsaker som legat bakom till att man utformat rutinen som den ser ut, men vill chefen ändra så vill chefen ändra, och har mandatet att göra det. Därför den personen är en chef. Ställer det till problem på annat håll, det är ändå chefens ansvar att stå skyldig för. Du kan bara försöka rätta till det genom att utforma nya rutiner/arbetssätt. 

Samtidigt är det lite det som är utmaningen på en arbetsplats, att allt är inte 100% statiskt, och man får utmaningar i att lösa/hantera problem som uppkommer på vägen. Man blir lite som en dektektiv :) Jag personligen tycker inte att det måste vara alltigenom negativt, även om det kan vara irritabelt att man vet att man har en fungerande rutin, och problemet egentligen bottnar i att folk inte följer den... Men, sånt är livet. Man får försöka släppa det och gå vidare, bygga från nya förutsättningarna. Precis som livet i övrigt. Allt går inte strukturera och planera bort.

• Anonym (Anonymis)

Tack för din input. Den hjälper mer än du tror 🙏

• Postman

Jag tänker också i banorna att chefen har ju självklart mandat att gå in och ändra oavsett vad du tycker, tänker eller känner MEN om det är en bra chef du har och ni kan ha en bra och öppen relation så hade jag tagit ett snack med chefen om att det i förlängningen undergräver och gör min roll som ansvarig urvattnad. Det är inte bra om chefen i tid och otid på eget bevåg ändrar, då kan det vara bättre att chefen kommer till dig och ber dig ändra eftersom du är den som ändå är processägaren. På så sätt blir ni båda också mer delaktiga i varandras arbetsuppgifter och i förlängningen så får du också mer input om hur resonemanget går. Chefen ska vara lite ledstjärna i ditt arbete, jag tror ni måste ha ett snack för att få en förståelse för varandras uppgifter och hur ni båda påverkas av olika beslut, ändringar osv. Annars kommer det inte bli friktionsfritt med tiden tror jag. 

• Anonym (Kvalitet)

Hos oss har Q-chefen sagt upp sig då hen blir överkörd.
    Våra produkter måste hålla hög kvalitet.

Svar på tråden Vad tänker ni om detta?