Vad tänker ni om detta?
Tror jag förstår hur du tänker, och jag är helt övertygad om att rutinerna du lägger upp ÄR med tanke på företagets bästa. Men ibland måste man också acceptera att man är bara en liten kugge i det större maskineriet. Vill chefen komma in och ändra - av någon anledning - det man kan komma med istället för att säga nej är att ange de bra orsaker som legat bakom till att man utformat rutinen som den ser ut, men vill chefen ändra så vill chefen ändra, och har mandatet att göra det. Därför den personen är en chef. Ställer det till problem på annat håll, det är ändå chefens ansvar att stå skyldig för. Du kan bara försöka rätta till det genom att utforma nya rutiner/arbetssätt.
Samtidigt är det lite det som är utmaningen på en arbetsplats, att allt är inte 100% statiskt, och man får utmaningar i att lösa/hantera problem som uppkommer på vägen. Man blir lite som en dektektiv :) Jag personligen tycker inte att det måste vara alltigenom negativt, även om det kan vara irritabelt att man vet att man har en fungerande rutin, och problemet egentligen bottnar i att folk inte följer den... Men, sånt är livet. Man får försöka släppa det och gå vidare, bygga från nya förutsättningarna. Precis som livet i övrigt. Allt går inte strukturera och planera bort.