• Anonym (Trådstartare)

Hur blev ni av med svamp i underlivet?

Har haft så envisa svampinfektioner till och från hela tiden i ca 1 år nu. Har testat svamp krämer, canesten, pervaryl, daktacort kortison och Cortimyk som ej funkar, bara förvärrat slemhinnorna.

Har testat intimolja (aco), mandelolja, olivolja, Ellen intim kräm, sova naken, bomullstrosor, mjölksyrabakterier, oregano olja, lufta så mkt jag kan osv, listan är lång..Men ingenting funkar! Har även fått engångs kurer med flucozanol/diflucan genom året.

Testar nu långtidsbehandling med flucozanol 50mg/per dag i 3 månader. Haft ätit de i snart 2 veckor men har fortfarande vita flytningar/svamp i underlivet fortfarande och verkar som kuren ännu inte hjälper. 

Har märkt att jag är otroligt torr där nere i perioder av menscykeln och undrar om.detta är något som ligger bakom att svampen får lätt fäste?

Någon som haft långa besvär med svamp.som.kan ge råd/tips på vad som hjälpte er? Är så ledsen över det här :(

• Svar på tråden Hur blev ni av med svamp i underlivet?
  • Anonym (Can-Can)

Läs på lite om systemisk candida.

Inte alls säkert att det är vad du har, men oavsett vilket så är mitt bästa tips till dig att lägga om kosten, om du inte redan har gjort det. Jästsvamp älskar socker och snabba kolydrater, så vill du svälta ut den behöver du avstå från det, även alkohol.

Under tiden kan du också jobba lokalt i fiffi med borsyra om inget annat hjälper. Kapslar/vagitorier med borsyra går nog inte att köpa i Sverige, men du kan säkert beställa det från utlandet.

Man kan också göra egna. Du beställer cosmetic eller medical grade borsyrepulver t.ex. från eBay och fyller tomma gelatinkapslar. En kapsel i fiffi varje natt under 2-3 veckor, utvärdera om det går åt rätt håll.

Dessa kapslar funkar också bra mot bakteriell vaginos.

Kokosolja är bra att använda till både rengöring och smörjning. Den i sig ska ha lite svampbekämpande egenskaper.

Och tja, detta är mer spekulation - men om du har en partner som kommer inne i dig så lär ju fiffi jobba hårt med att upprätthålla ph-balansen. Kan ju spela in i hur gästvänlig miljön är för svampen.

Lycka till!

• Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Can-Can) skrev 2025-06-02 13:40:34 följande:

Inte alls säkert att det är vad du har, men oavsett vilket så är mitt bästa tips till dig att lägga om kosten, om du inte redan har gjort det. Jästsvamp älskar socker och snabba kolydrater, så vill du svälta ut den behöver du avstå från det, även alkohol.

Under tiden kan du också jobba lokalt i fiffi med borsyra om inget annat hjälper. Kapslar/vagitorier med borsyra går nog inte att köpa i Sverige, men du kan säkert beställa det från utlandet.

Man kan också göra egna. Du beställer cosmetic eller medical grade borsyrepulver t.ex. från eBay och fyller tomma gelatinkapslar. En kapsel i fiffi varje natt under 2-3 veckor, utvärdera om det går åt rätt håll.

Kokosolja är bra att använda till både rengöring och smörjning. Den i sig ska ha lite svampbekämpande egenskaper.

Och tja, detta är mer spekulation - men om du har en partner som kommer inne i dig så lär ju fiffi jobba hårt med att upprätthålla ph-balansen. Kan ju spela in i hur gästvänlig miljön är för svampen.

Lycka till!

Lycka till!

Tack för tipsen! Har du haft långa problem med svampinfektioner?

Ska testa med kokosolja!
  • Anonym (Can-Can)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-06-02 13:49:13 följande:

Lycka till!

Tack för tipsen! Har du haft långa problem med svampinfektioner?

Ska testa med kokosolja!
    Jo, har haft några envisa belägringar och jag upplever att det viktigaste är att inte mata svampen med sånt som den frodas av.

I övrigt har jag fått bra resultat av det jag beskrivit ovan, i kombo med diflucan.
    Kokosoljan i sig kommer inte göra så stor skillnad för dig, men jag tror att den är ditt bästa alternativ för smörjning.
  • Anonym (Katti)

Håller helt med ovan att strypa allt socker inklusive snabba kolhydrater tills du får bukt med detta, vet en som också blev bra av den kuren. Gäller att ha vilja och karaktär men det går.
    Vet du med dig själv att du har ett högt socker och kolhydrat intag? då är det verkligen värt att prova. 

• Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Katti) skrev 2025-06-02 16:02:00 följande:

Håller helt med ovan att strypa allt socker inklusive snabba kolhydrater tills du får bukt med detta, vet en som också blev bra av den kuren. Gäller att ha vilja och karaktär men det går.
    Vet du med dig själv att du har ett högt socker och kolhydrat intag? då är det verkligen värt att prova. 

Har haft ett rätt stort sockerintag senaste året när jag började träffa min partner, så ska testa sluta med socker/mkt kolhydrater med! Hur länge ska man göra det för att märka resultat?
  • Anonym (Trådstartare)

Någon som använder menskopp förresten? Läste lite om det på nätet, att menskopp kan hjälpa mot svampinfektioner.

• Anonym (L)

Jag körde typ alla knepen samtidigt, och länge.

Sockerförbud, luftiga bomullsbyxor/-kjol, lokalverkande probiotika m.m. Jag tror att jag höll det strikt i ett halvår innan jag lättade lite på sockerförbudet.

• Anonym (Can-Can)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-06-02 17:25:41 följande:
    Har haft ett rätt stort sockerintag senaste året när jag började träffa min partner, så ska testa sluta med socker/mkt kolhydrater med! Hur länge ska man göra det för att märka resultat?
    Behandlas partnern också? Annars skickar ni ju det bara fram och tillbaka.

Kräm till Mister Snorre och gummi på tills symtomen ger sig.

Med kosten får du prova dig fram, beror ju på vilka krigsåtgärder du sätter in för övrigt och hur resistenta svamparna är.
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (L) skrev 2025-06-02 19:02:30 följande:

Jag körde typ alla knepen samtidigt, och länge.

Sockerförbud, luftiga bomullsbyxor/-kjol, lokalverkande probiotika m.m. Jag tror att jag höll det strikt i ett halvår innan jag lättade lite på sockerförbudet.

Ska göra det i några månader under tiden jag kör flucozanol kuren och se om det hjälper något! Kommer du ihåg hur lång tid det tog tills du kände att det började bli bättre?
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Can-Can) skrev 2025-06-02 19:48:56 följande:
    Behandlas partnern också? Annars skickar ni ju det bara fram och tillbaka.

Kräm till Mister Snorre och gummi på tills symtomen ger sig.

Med kosten får du prova dig fram, beror ju på vilka krigsåtgärder du sätter in för övrigt och hur resistenta svamparna är.
    Alla gynekologer har sagt att han inte ska behandla sig och senaste gynekologen sa att svamp smittar inte, så vet inte vad man ska tro på. Låter rimligt att partnern också ska behandlas men om alla säger nej så har det blivit att han inte har behandlat sig.

Vi har inte haft sex på länge, typ en gång senaste halvåret pga svampinfektioner och vill inte heller riskera att det ska göra ont...

Har kollat runt lite på nätet så ska nog testa att ändra om kosten om det kanske kan hjälpa och se över kosttillskott/vitaminer att ta.
Svar på tråden Hur blev ni av med svamp i underlivet?