Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Hur blev ni av med svamp i underlivet?

Anonym (Trådstartare) skrev 2025-06-02 17:25:41 följande:
    Har haft ett rätt stort sockerintag senaste året när jag började träffa min partner, så ska testa sluta med socker/mkt kolhydrater med! Hur länge ska man göra det för att märka resultat?
    Har din partner behandlar sig för svamp? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-06-02 21:24:42 följande:
    Alla gynekologer har sagt att han inte ska behandla sig och senaste gynekologen sa att svamp smittar inte, så vet inte vad man ska tro på. Låter rimligt att partnern också ska behandlas men om alla säger nej så har det blivit att han inte har behandlat sig.

Vi har inte haft sex på länge, typ en gång senaste halvåret pga svampinfektioner och vill inte heller riskera att det ska göra ont...

Har kollat runt lite på nätet så ska nog testa att ändra om kosten om det kanske kan hjälpa och se över kosttillskott/vitaminer att ta.
    Vilka stolpskott till gynekologer. 
    Svamp kan överföras via sex, och det är vanligt. Det är därför viktigt att även ens partner behandlas. 

Inte konstigt att du inte blir av med det nu när ni har överfört det fram och tillbaka. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-06-02 21:26:31 följande:
    Absolut värt! Min gynekolog är dock emot att socker har påverkan samt att partnern ej smittas, så vet inte vad man ska tro på. Har däremot läst att många har blivit hjälpta genom att ändra kosten, så ska göra ett försök nu i några månader :) 
    Går du till en kvacksalvare eller? Alla vet att socker är godis för svampen och ju mer socker man äter deto bättre trivs svampen. 

Ett gått råd; BYT GYNEKOLOG! 
  • Anonym (M)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-06-03 21:15:56 följande:
    Förstår inte gynekologer som säger att det inte smittas, har läst andra trådar där andra par haft svamp och behandlat sig samtidigt. Ska från och med nu alltid behandla partnern också
    Det är för att det rent tekniskt inte smittas, utan överförs via sex  
  • Anonym (M)
    Anonym (Barnmorska) skrev 2025-06-11 11:43:38 följande:

Barnmorska här!

Svamp i underlivet är otroligt vanligt & fungerar ej receptfria läkemedel från apoteket är det bra med en undersökning (vårdcentra) & att följa läkarens ordination. Du har fått antibiotika, bra, följ hela ordinationen. Avbryt inte eller ta mindre tabletter el något annat experimenterande för att du tycker att det inte fungerar tillräckligt fort utan följ läkarens ordination. På så sätt kan hen utröna om det fungerar el ej & vid behov ordinera annat antibiotika vid uteblivet resultat. 

Utför oljetvätt, dvs smörj in underlivet med en mild olja typ babyolja el vitt vaselin (apoteket) innan du duschar rent lite snabbt med vatten. Tvätta inte underlivet med något annat än olja/vaselin först & sedan snabb avsköljning vatten. Inte ens tvål för underlivet el andra krämer ska användas. Vill du återfukta smörjer du med ny babyolja/vaselin efteråt. Och tänk på att bara vatten är uttorkade hur naturligt vatten än är. 

Använd bonullsunderkläder & luftiga byxor/kjolar. Ta tillfället i akt att lufta, ex sov naken, kjol utan trosor osv. Kläder som stänger in fukt gör att svamp trivs. 

Någon skrev om menskopp. Bra idé, eller tampong. försök undvika stora bindor/trosskydd som täpper till. 

Vissa kan få problem med kvarvarande svampinfektion om man har långa spiraltrådar på sin koppar/hormonspiral. Svampen kan helt enkelt växa på trådarna. Då kan man be barnmorskan korta ner trådarna något på en barnmorskemottagning. 

Slutligen, torrare perioder under menscykeln hör till. Det har med hormonerna att göra. Precis som du frågar så leder torra slemhinnor till ökad risk för småsår där svampen lättare kan få fäste. Vet ej hur gammal du är  men torrare slemhinnor hänger även ihop med klimakteriet & många kvinnor i klimakteriet får lättare både urinvägsinfektion & svamp pga torra slemhinnor. Men man ska inte ha så mycket problem med torra slemhinnor att det påverkar hela ens vardag. Jag utgår från att du även testat dig för könssjukdomar så att inte det är boven i dramat? En gynundersökning antar jag också att du gjort så att problemet Inte är något annat?

Hoppas det löser sig för dig. Vissa kvinnor drabbas tyvärr av långvariga svampinfektionerna som är
    åtrrkommande. Många pratar också om att lägga om kosten. Vet ej hur pass evidensbaserat det är så kan ej rekommendera det som barnmorska men googla på. Candida-diet så kanske du finner det du söker ang. kost och svampinfektion. Lycka till! 

Det finns vetenskapliga evidens för kostomläggning i samband med svamp, men den är rätt ny forskning. Men du som BM borde definitivt läsa på om ny forskning, bla på svamp. 
  • Anonym (M)
    Just Precis skrev 2025-06-19 19:17:33 följande:

Stryp raffinerat socker helt, samma med alkohol, sov i luftiga shorts eller naken, duscha med vatten (bara) varje dag, raka helt och undvik byxor som är tighta i skrevet. 

Man ska definitivt inte raka underlivet helt. Det är som gjort för att få tillbaka svampen. 
  • Anonym (M)
    Just Precis skrev 2025-06-19 19:17:33 följande:

Stryp raffinerat socker helt, samma med alkohol, sov i luftiga shorts eller naken, duscha med vatten (bara) varje dag, raka helt och undvik byxor som är tighta i skrevet. 

Man ska definitivt inte raka underlivet helt. Det är som gjort för att få tillbaka svampen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-07-05 20:39:24 följande:
    Tycker det är så konstigt att ingen gynekolog jag varit till har sagt det, att varken socker har påverkan till svamp eller svampinfektioner kan smittas/föras över vid sex
    Det är för att du gått till stolpskott till gynekologer. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-08-19 16:43:38 följande:

Skriver här igen efter mitt besök hos gyn. Hon tycker allt är bra ut och inga spår av svamp, det var skönt att höra. Däremot tycker hon att jag ska börja äta en medicin mot klådan jag har i underlivet och mot svedan jag kan känna. Läkemedlet är amitriptylin, men när jag läser om det nu i efterhand så är det ett antidepressivt läkemedel? Det ska också inte heller användas i samband med flucozanol? Känns bara som att det blev helt fel :( 

Det används också mot neuropatisk smärta, vilket förmodligen är det du har i underlivet. 

Eftersom du inte tar flucozanol dagligen så går det bra att kombinera. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-08-20 05:40:39 följande:
    Ja läste lite om det igårkväll och såg att flera har behandlas med den medicinen mot det, men hon informerade inte mig om det. Tänkte jag ska ringa idag och bara dubbelkolla! Har du tagit den medicinen?
    Nej, jag har inte tagit det läkemedelt själv. 
Svar på tråden Hur blev ni av med svamp i underlivet?