Inlägg från: Anonym (Trådstartare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trådstartare)

Hur blev ni av med svamp i underlivet?

Anonym (Trådstartare) skrev 2025-06-03 21:10:42 följande:
    Min allra första flucozanol behandling var bara en tablett. Har fått engångs behandlingar i säkert 2-3 omgångar senaste året, tills jag fick en intensiv kur med flucozanol 150g/3gr i en vecka, så det är det mesta jag fått. I början tyckte jag det hjälpte, men sensate gångerna tycker jag inte det tagit bort besvären, då slemhinnorna antagligen har tagit lite stryk av alla svampinfektioner och inte kunnat återhämta sig. 

Det är nu jag fick börja med en långtidsbehandling första gången med flucozanol 50g/per dag i 3 månader. Har nu gått 2 veckor och har inte märkt skillnad ännu. Precis, jag hoppas nu när man tar dagligen att ska ge bättre effekt :)
    Insåg att jag skrev fel, det är 150mg och 50mg!
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Male) skrev 2025-06-03 20:05:45 följande:

Det sprids vidare till männen, jag fick det på ollonet och det kliade ganska mycket också, så jag trodde först att det var någon könssjukdom.  

Förstår inte gynekologer som säger att det inte smittas, har läst andra trådar där andra par haft svamp och behandlat sig samtidigt. Ska från och med nu alltid behandla partnern också
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-06-03 21:20:43 följande:
    Hoppas att detta gör skillnad för dig! :) 
    En till fråga, har de odlat för att bekräfta att det är svampinfektion eller tagit det för givet? För mig har gyn inte odlat utan jag fick långtidsbehandlingen utan odling eller test.
    Tack så mycket :)
    Var till två olika gynekologer och båda sa att jag hade trådsvampar som syntes i mikroskop. Den andra gynekologen valde att ta odling då det inte var mycket som syntes den gången och svaret på odlingen visade negativt. Den gynekologen jag har nu såg att jag hade en rätt stor svampinfektion när jag var dit och kunde bara kolla och bekräfta det, hon kollade även i mikroskop och sa att det var massa trådsvampar och sa att det inte behövdes ta en odling.

Jag berättade att den andra gynekologen såg det i mikroskop men visades inte i odlingen, hon (gynekologen jag går till nu) sa att det är inte alltid det syns i odling och att man i vissa fall ska lita mer på mikroskop om man ser trådsvampar där. 
  • Anonym (Trådstartare)
    En till fråga, har de odlat för att bekräfta att det är svampinfektion eller tagit det för givet? För mig har gyn inte odlat utan jag fick långtidsbehandlingen utan odling eller test.
    Däremot i början när jag fick besvären, för ett år sedan tog dom det för givet, då kollade ingen mig och gav mig svampkrämer och kortison. Det är senaste månaderna jag fått det bekräftat!
  • Anonym (Trådstartare)
    Har någon gynekolog kollat med mikroskop? Skulle rekommendera det isåfall :)
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-06-04 07:28:46 följande:
    Nej något sånt har inte gjorts, antar att det behöver göras nu när jag behöver söka igen. 
    Märkligt att det kan vara så att det syns i mikroskop men inte på odling.. 
    Jag är som sagt rädd att inte bli trodd nu när jag hör av mig igen, hon tyckte ju att slemhinnan såg frisk ut på uppföljningsbesöket. 
    Och nu när det blossat upp igen är jag orolig att svampen ska vara resistent mot flukonazol.. förstår att det är ovanligt men det kan ju vara så.
    Jag håller med, var så säker att det skulle synas i odlingen så blev förvånad att det var negativt. 

Förstår att det är jobbigt, jag upplever samma när jag behöver ringa och boka tid (flera gånger som dom känt igen mig när jag ringer) men samtidigt är det deras jobb så man ska inte behöva känna så. Tror det vore bra om gyn kollar så det är svamp du har, kanske kan vara skönt för dig också att få det bekräftat. Är också rädd att man blivit resistent mot flucozanol, såg på nätet att det finns andra svamp kapslar/tabletter, så man kanske få ge det en chans och om det inte hjälper så hoppas jag man får en annan behandling. Kanske är olika behandlingar tar olika brs beroende på vad för svamp det är? 
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-06-04 10:56:18 följande:
    Ja precis. 
    Du får gärna meddela hur det går för dig framöver, och om något hjälper :) 
    Absolut :)
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Varit där) skrev 2025-06-04 10:59:36 följande:

Jag hade problem med ständiga svampinfektioner i många år, testade allt tänkbart inkl långtidsbehandling med fluconazol. Hittade till slut en underbar gynekolog som precis som jag funderade på hur vi skulle kunna göra miljön mindre gästvänlig för svamp, eftersom det kändes som att den så lätt fick fäste. Landade till slut för att testa att behandla med Propyderm för att återfukta slemhinnorna, den har även viss antibakteriell och antimykotisk effekt. Det gjorde underverk- från att han haft minst en, två infektioner i månaden har jag nu haft början till en infektion en gång de senaste 10 åren. Fortsatte även med att bara ha underkläder i bomull. Känns som att jag fick livet tillbaka. 

Tack för att du delar med dig, vad kul att höra att du blev av med svampinfektionerna och hade en bra gynekolog som hjälpte dig. Vet du om den krämen okej att använda på torra/känsliga slemhinnor? 
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Varit där) skrev 2025-06-06 21:05:18 följande:
    Anonym (Trådstartare) skrev 2025-06-04 12:11:36 följande:
    Tack för att du delar med dig, vad kul att höra att du blev av med svampinfektionerna och hade en bra gynekolog som hjälpte dig. Vet du om den krämen okej att använda på torra/känsliga slemhinnor? 

Enligt min gyn var det helt ok. 
    Tack för svar! Ska ge den ett försök :)
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Barnmorska) skrev 2025-06-11 11:43:38 följande:

Barnmorska här!

Svamp i underlivet är otroligt vanligt & fungerar ej receptfria läkemedel från apoteket är det bra med en undersökning (vårdcentra) & att följa läkarens ordination. Du har fått antibiotika, bra, följ hela ordinationen. Avbryt inte eller ta mindre tabletter el något annat experimenterande för att du tycker att det inte fungerar tillräckligt fort utan följ läkarens ordination. På så sätt kan hen utröna om det fungerar el ej & vid behov ordinera annat antibiotika vid uteblivet resultat. 

Utför oljetvätt, dvs smörj in underlivet med en mild olja typ babyolja el vitt vaselin (apoteket) innan du duschar rent lite snabbt med vatten. Tvätta inte underlivet med något annat än olja/vaselin först & sedan snabb avsköljning vatten. Inte ens tvål för underlivet el andra krämer ska användas. Vill du återfukta smörjer du med ny babyolja/vaselin efteråt. Och tänk på att bara vatten är uttorkade hur naturligt vatten än är. 

Använd bonullsunderkläder & luftiga byxor/kjolar. Ta tillfället i akt att lufta, ex sov naken, kjol utan trosor osv. Kläder som stänger in fukt gör att svamp trivs. 

Någon skrev om menskopp. Bra idé, eller tampong. försök undvika stora bindor/trosskydd som täpper till. 

Vissa kan få problem med kvarvarande svampinfektion om man har långa spiraltrådar på sin koppar/hormonspiral. Svampen kan helt enkelt växa på trådarna. Då kan man be barnmorskan korta ner trådarna något på en barnmorskemottagning. 

Slutligen, torrare perioder under menscykeln hör till. Det har med hormonerna att göra. Precis som du frågar så leder torra slemhinnor till ökad risk för småsår där svampen lättare kan få fäste. Vet ej hur gammal du är  men torrare slemhinnor hänger även ihop med klimakteriet & många kvinnor i klimakteriet får lättare både urinvägsinfektion & svamp pga torra slemhinnor. Men man ska inte ha så mycket problem med torra slemhinnor att det påverkar hela ens vardag. Jag utgår från att du även testat dig för könssjukdomar så att inte det är boven i dramat? En gynundersökning antar jag också att du gjort så att problemet Inte är något annat?

Hoppas det löser sig för dig. Vissa kvinnor drabbas tyvärr av långvariga svampinfektionerna som är
    åtrrkommande. Många pratar också om att lägga om kosten. Vet ej hur pass evidensbaserat det är så kan ej rekommendera det som barnmorska men googla på. Candida-diet så kanske du finner det du söker ang. kost och svampinfektion. Lycka till! 

Tack så mycket att du tog dig tid att skriva!

Har testat mig för könssjukdomar, fick svar att jag har kondylom (platta) men får ingen hjälp med detta av min nuvarande gynekolog (hon säger att jag inte har det fast jag fick svar på vävnadsprov att det är det av en annan gynekolog). Jag sa till henne att det syns när man lägger på en vätska och då kommer kondylomen "fram" men det vägrade hon, hon skrev sen i min journal att jag inte har kondylom. Jag vet att platta kondylomen är kvar (hudförändringen som vävnadsprovet togs på är kvar). 

Så frågan är om platta kondylomen som orsakar allt detta? Men vart ska jag vända mig för att få hjälp med det när min nuvarande gynekolog inte lyssnar/tror på mig? Ska jag be henne nästa gång att lägga på denna vätska så hon får se kondylomen? :/ 
Svar på tråden Hur blev ni av med svamp i underlivet?