Anonym (Barnmorska) skrev 2025-06-11 11:43:38 följande:
Barnmorska här!
Svamp i underlivet är otroligt vanligt & fungerar ej receptfria läkemedel från apoteket är det bra med en undersökning (vårdcentra) & att följa läkarens ordination. Du har fått antibiotika, bra, följ hela ordinationen. Avbryt inte eller ta mindre tabletter el något annat experimenterande för att du tycker att det inte fungerar tillräckligt fort utan följ läkarens ordination. På så sätt kan hen utröna om det fungerar el ej & vid behov ordinera annat antibiotika vid uteblivet resultat.
Utför oljetvätt, dvs smörj in underlivet med en mild olja typ babyolja el vitt vaselin (apoteket) innan du duschar rent lite snabbt med vatten. Tvätta inte underlivet med något annat än olja/vaselin först & sedan snabb avsköljning vatten. Inte ens tvål för underlivet el andra krämer ska användas. Vill du återfukta smörjer du med ny babyolja/vaselin efteråt. Och tänk på att bara vatten är uttorkade hur naturligt vatten än är.
Använd bonullsunderkläder & luftiga byxor/kjolar. Ta tillfället i akt att lufta, ex sov naken, kjol utan trosor osv. Kläder som stänger in fukt gör att svamp trivs.
Någon skrev om menskopp. Bra idé, eller tampong. försök undvika stora bindor/trosskydd som täpper till.
Vissa kan få problem med kvarvarande svampinfektion om man har långa spiraltrådar på sin koppar/hormonspiral. Svampen kan helt enkelt växa på trådarna. Då kan man be barnmorskan korta ner trådarna något på en barnmorskemottagning.
Slutligen, torrare perioder under menscykeln hör till. Det har med hormonerna att göra. Precis som du frågar så leder torra slemhinnor till ökad risk för småsår där svampen lättare kan få fäste. Vet ej hur gammal du är men torrare slemhinnor hänger även ihop med klimakteriet & många kvinnor i klimakteriet får lättare både urinvägsinfektion & svamp pga torra slemhinnor. Men man ska inte ha så mycket problem med torra slemhinnor att det påverkar hela ens vardag. Jag utgår från att du även testat dig för könssjukdomar så att inte det är boven i dramat? En gynundersökning antar jag också att du gjort så att problemet Inte är något annat?
Hoppas det löser sig för dig. Vissa kvinnor drabbas tyvärr av långvariga svampinfektionerna som är
åtrrkommande. Många pratar också om att lägga om kosten. Vet ej hur pass evidensbaserat det är så kan ej rekommendera det som barnmorska men googla på. Candida-diet så kanske du finner det du söker ang. kost och svampinfektion. Lycka till!
Tack så mycket att du tog dig tid att skriva!
Har testat mig för könssjukdomar, fick svar att jag har kondylom (platta) men får ingen hjälp med detta av min nuvarande gynekolog (hon säger att jag inte har det fast jag fick svar på vävnadsprov att det är det av en annan gynekolog). Jag sa till henne att det syns när man lägger på en vätska och då kommer kondylomen "fram" men det vägrade hon, hon skrev sen i min journal att jag inte har kondylom. Jag vet att platta kondylomen är kvar (hudförändringen som vävnadsprovet togs på är kvar).
Så frågan är om platta kondylomen som orsakar allt detta? Men vart ska jag vända mig för att få hjälp med det när min nuvarande gynekolog inte lyssnar/tror på mig? Ska jag be henne nästa gång att lägga på denna vätska så hon får se kondylomen? :/