Inlägg från: Anonym (Trådstartare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trådstartare)

Hur blev ni av med svamp i underlivet?

Anonym (Barnmorska) skrev 2025-06-11 11:43:38 följande:

Barnmorska här!

Svamp i underlivet är otroligt vanligt & fungerar ej receptfria läkemedel från apoteket är det bra med en undersökning (vårdcentra) & att följa läkarens ordination. Du har fått antibiotika, bra, följ hela ordinationen. Avbryt inte eller ta mindre tabletter el något annat experimenterande för att du tycker att det inte fungerar tillräckligt fort utan följ läkarens ordination. På så sätt kan hen utröna om det fungerar el ej & vid behov ordinera annat antibiotika vid uteblivet resultat. 

Utför oljetvätt, dvs smörj in underlivet med en mild olja typ babyolja el vitt vaselin (apoteket) innan du duschar rent lite snabbt med vatten. Tvätta inte underlivet med något annat än olja/vaselin först & sedan snabb avsköljning vatten. Inte ens tvål för underlivet el andra krämer ska användas. Vill du återfukta smörjer du med ny babyolja/vaselin efteråt. Och tänk på att bara vatten är uttorkade hur naturligt vatten än är. 

Använd bonullsunderkläder & luftiga byxor/kjolar. Ta tillfället i akt att lufta, ex sov naken, kjol utan trosor osv. Kläder som stänger in fukt gör att svamp trivs. 

Någon skrev om menskopp. Bra idé, eller tampong. försök undvika stora bindor/trosskydd som täpper till. 

Vissa kan få problem med kvarvarande svampinfektion om man har långa spiraltrådar på sin koppar/hormonspiral. Svampen kan helt enkelt växa på trådarna. Då kan man be barnmorskan korta ner trådarna något på en barnmorskemottagning. 

Slutligen, torrare perioder under menscykeln hör till. Det har med hormonerna att göra. Precis som du frågar så leder torra slemhinnor till ökad risk för småsår där svampen lättare kan få fäste. Vet ej hur gammal du är  men torrare slemhinnor hänger även ihop med klimakteriet & många kvinnor i klimakteriet får lättare både urinvägsinfektion & svamp pga torra slemhinnor. Men man ska inte ha så mycket problem med torra slemhinnor att det påverkar hela ens vardag. Jag utgår från att du även testat dig för könssjukdomar så att inte det är boven i dramat? En gynundersökning antar jag också att du gjort så att problemet Inte är något annat?

Hoppas det löser sig för dig. Vissa kvinnor drabbas tyvärr av långvariga svampinfektionerna som är
    åtrrkommande. Många pratar också om att lägga om kosten. Vet ej hur pass evidensbaserat det är så kan ej rekommendera det som barnmorska men googla på. Candida-diet så kanske du finner det du söker ang. kost och svampinfektion. Lycka till! 

Som du också skriver, så blir det värre kring mens! Ska kolla upp candida diet!
  • Anonym (Trådstartare)

Tänkte uppdatera lite hur det har gått.
    Var hos gyn idag för uppföljning och hon kollade i mikroskop och svampen är borta nu iallafall, så nu ska vi gå.från att ta flucozanol 50mg/per dag i en månad till att ta flucozanol 150mg/en gång i veckan i 6 månader.

Gällande platta kondylom så hade jag ett önskemål att hon skulle pensla ättika lösning så hon skulle se att det är något som jag också besväras med, så min nästa bokade tid i slutet på sommaren så ska hon göra det och hjälpa mig med det problemet (hon envisades med att det inte är kondylom, fast jag gång på gång förklarar att det är där det gjorts vävnadsprov och visade på kondylom). Glad att hon lyssnade halvt, men hur svårt ska det vara att kolla i journalen och se att provet visades där?

Sen fick jag en dålig nyhet som jag varit rädd för att få hela tiden och det är vestibulit. Har haft för många svampinfektioner (kanske även platta kondylomen vid slidöppningen som bidragit) som nu gjort att jag fått det med :( hon kände att jag var väldigt spänd i bäckenbotten och hennes råd var att jag ska göra knipövningar varje dag och även ta hjälp av en fysioterapeut för avslappning och yoga övningar. 

Vestibulit gör mig verkligen gråtfärdig, är så otroligt ledsen idag över att få höra det och känns som att detta 
    aldrig tar slut. 

Är mest ledsen över gynekologens bemötande som att det inte är en stor sak. Hon undersökte mig och sa att jag är spänd, jag sa att det svider mycket på ena sidan och hon sa att jag måste träna bäckenbotten. Sedan satt vi och pratade och jag sa att något som jag är rädd över är att få vestibulit och hon sa "ja men det är ju det du har, men får det av många svampinfektioner".

• Anonym (Trådstartare)
    Just Precis skrev 2025-06-19 19:17:33 följande:

Stryp raffinerat socker helt, samma med alkohol, sov i luftiga shorts eller naken, duscha med vatten (bara) varje dag, raka helt och undvik byxor som är tighta i skrevet. 

Tack för rådet, har testat allt det förutom att ta bort socker. 
  • Anonym (Trådstartare)

Har numera börjat skriva en dagbok om detta, känns skönt att skriva ner sina tankar och inte hålla allt inom sig. Ett tips!

• Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-07-03 20:29:48 följande:
    Usch så tråkigt med dåligt bemötande från gyn.. hoppas verkligen det blir bättre för dig.. :( 

Jag undrar om när du nu var till gyn och hon kollade med mikroskop och konstaterade att svampen vsr borta, hade du gjort uppehåll med flukonazol innan det? Jag läste på nätet att innan odling bör man ha gjort uppehåll med flukonazol 1-2 v innan. Har man gjort så när du fått göra odling? 
    Undrar eftersom det lär vara aktuellt för mig när jag ska boka tid nu efter mottagningens semester. Tänker att om man har stående beh med flukonazol ksk inte svampen syns på odlingen? (Trots att den kommer tillbaka direkt när man slutar ta tabletterna) 
    Åh tack, jag hoppas det ordnar sig för dig med. Har något hjälpt dig?

Svampen var borta då, men den försvinner alltid för mig efter jag haft mens och kommer ca 1 vecka efter. Så det var otur med tidsbokningen hos gyn då för dagarna efter jag var där så var svampen igång igen. Har inte tagit något uppehåll med flucozanol, men märker att den hjälper inte mig alls, har fortfarande massa vita keso flytningar och sveda osv. Tar fortfarande en kapsel 150mg flucozanol/en gång per vecka men ingen skillnad.

Har gjort några odlingar genom året spontant av gyn (men inga av de har visat någon svamp), så gynekologer har aldrig gjort som du skrev att man ska ta odling efter uppehåll med flucozanol. Hör med gynekologen, tycker din plan låter bra! :) 

Införskaffade mig en menskopp nyligen och ska ändra om kosten i några månader och se om det hjälper. Känns som man är i en enda stor ond cirkel och förstår inte hur det blev såhär, bröt ihop igår kväll då allt känns så hopplöst när jag tänker på det för mycket :( 
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 19:12:07 följande:
    Går du till en kvacksalvare eller? Alla vet att socker är godis för svampen och ju mer socker man äter deto bättre trivs svampen. 

Ett gått råd; BYT GYNEKOLOG! 
    Har bytt gynekolog! Hoppas bara att man kommer till en som är bra nu. Har lagt om kosten helt och hoppas att man märker skillnad om några månader.
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 19:05:47 följande:
    Har din partner behandlar sig för svamp? 
    Han har inte behandlat sig än, men vi har heller inte haft sex på länge pga mina besvär. Jag har pratat om det med killen och han har sagt att han ska göra en svamp behandling! 
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 19:17:12 följande:
    Det är för att det rent tekniskt inte smittas, utan överförs via sex  
    Tycker det är så konstigt att ingen gynekolog jag varit till har sagt det, att varken socker har påverkan till svamp eller svampinfektioner kan smittas/föras över vid sex
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (M) skrev 2025-07-05 20:50:13 följande:
    Det är för att du gått till stolpskott till gynekologer. 
    Det håller jag med om 
  • Anonym (Trådstartare)

Inte uppdaterat här på länge så tänkte berätta lite hur det har gått om andra har besvär med svamp.

Senare månaden har jag:
    - Bytt till att bara använda menskopp - Gjort stor skillnad! 
    - Minskat enormt på sockerintaget.
    - Tar vitamin tillskott varje dag: d-vitamin, c-vitamin, Omega-3, B12 vitamin och zink.
    - Försökt stressa ner mindre, kör yin yoga varje kväll och avslappning för bäckenbotten, tänker hela tiden under dagen om jag spänner mig nånstans i kroppen och påminner mig om att ta djupa andetag emellanåt under dagen.
    - Smörjer mig med propyderm runtom yttre blygdläpparna/könet.
    - Använt xylocain 2% att smörja varje gång vid toalettbesök runt "öppningen".
    - Tar 150mg flucozanol tablett en gång i veckan
    - Inte haft sex

Senaste månaden har jag bara haft pyttelite klåda och fortfarande besvär med sveda vid beröring som misstänks är vestibulit. Denna månad har varit den mest besvär fria månad hittills! Hade för ca 1.5-2 månader sedan konstant tjocka keso flytningar i underlivet, sveda och klåda, men denna månad har det varit mer normala flytningar och pyttelite klåda! Peppar peppar att det fortsätter!

Har tid hos gynekologen igen om ca 2 veckor och ska uppdatera mer längre fram, hoppas det kan hjälpa någon därute! 

Svar på tråden Hur blev ni av med svamp i underlivet?