Inlägg från: Anonym (Trådstartare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trådstartare)

Hur blev ni av med svamp i underlivet?

Anonym (Jag med) skrev 2025-08-05 17:34:08 följande:
    Hej igen! Fint att höra att det verkar gå åt rätt håll för dig, hoppas att det fortsätter så! 
    Propyderm gar jag också kört med nu, och tillskott Zink. Läste någonstans att zink kan vara hjälpande.
    Har tagit flukonazol 1 gång per vecka sedan sist, ändå blossar det upp ibland.. underlivet känns aldrig riktigt friskt utan alltid mer eller mindre skavigt och kliigt. Och rodnat. Har tid hos gyn imorgon nu.. är så orolig att hon ska tycka att det ser normalt ut, det gjorde hon ju sist då jag fortfarande hade samma besvär som i nuläget. Har ju egentligen bara haft vid behovsordination på fluko men har behövt ta det varje vecka för annars blossar det upp -.- nu i augusti blir det 1 år som jag haft besvär, och jag tycker det verkar så märkligt att en kropp som i övrigt är frisk inte klarar att läka ut infektionen. Tröttsamt.
    Vad tråkigt att höra. För mig är det också samma, även om det har känts lite bättre nu den här perioden så är det aldrig helt bra! Det kanske tar längre tid för underlivet att återhämta sig när man haft besvär väldigt länge.

Har också funderat på att testa ta antihistaminer tabletter under några veckor, läste nånstans att det kan hjälpa slemhinnorna att läka efter långdragna svampinfektioner, ett tips!

Förstår dig verkligen, jag hoppas att det ordnar sig för dig. Har du frågat om att få ta ett vävnadsprov? Du får gärna skriva här hur besöket gick hos gyn. 

Något jag även funderat på är om klådan som uppkommer kan vara eksem man fått utav svampen?
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-08-05 21:23:18 följande:
    Antihistamin har jag faktiskt provat också i kortare perioder, inte märkt någon skillnad tyvärr.. 

Vävnadsprov, menar du då för att testa för t.ex. lichen? Har du gjort det? Det har jag börjat oroa mig för nu på senaste, att det ska vara något "värre" än svamp..
    Antar att första steget för mig är att imorgon ta en odling för att se om det visar på svamp. Men som jag har läst är det nog möjligt att det visar negativt när man haft Flukonazol länge
    Jag har som sagt aldrig ens gjort en odling.
    Vad synd! Tänkte själv ge det ett försök.

Om inget syns i underlivet och dom säger att allt är bra ut kan man begära att ta ett vävnadsprov och få svar om det mesta som jag förstått, där kan tex svamp och lichen synas men andra saker med. 

Har också hört att det kan vara svårt med odlingar när man tar flucozanol. Hoppas besöket går bra hos gyn!
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-08-06 16:21:36 följande:
    Nu har jag varit hos gyn. Hon tycker det ser ut som svampinfektion, kan inte vara något annat enligt henne. Frågade faktiskt om lichen eftersom jag läst att den sjukdomen ibland misstas för att vara svamp. Men några sådana tecken fanns inte enl henne så det känns bra.
    Men hon sa också att det inte går att "behandla bort" kroniska svampinf. med Flukonazol utan kroppen behöver läka det själv, att medicinen bara dämpar infektionen för stunden liksom så hon tyckte inte det var någon idé att ge högre dos. Utan jag får fortsätta att ta en tablett vid behov. 
    Har ju dock en hormonspiral insatt som jag satte in i januari i år, pga otroligt riklig menstruation utan den. Hon klippte trådarna ännu lite mer på dem eftersom de ju kan förvärra infektionen. Jag ville inte ta ut den nu då den hjälper otroligt bra mot blödningarna. Men, om infektionerna fortsätter vara jobbiga blir det att ta ut den ändå. 
    Hon tipsade om lokalt östrogen, att man kan prova det för att "återställa" miljön där nere. Men det är jag liite skeptisk till då jag har läst att östrogen göder svampen, är väl därför som kvinnor efter klimakteriet sällan har svampinfektioner.. Men ska fundera, kanske provar eftersom det var hennes råd.

Känns ändå bra att hon säger att det kommer att bli bättre, kommer att gå över även om det kan ta några år. 

Jaja, bara att kämpa på :)
    Vad skönt ändå att du fick det bekräftat att det är svampinfektion. Tråkigt bara att det inte verkar finnas något som tar död svampen för gott, verkar vara så många som lider av långdragna svampinfektioner.

Blev det värre för dig med hormonspiral? Har läst att många får bort svampen med preventivmedel och vissa får bort den när man slutar med det. Tänkte att min partner ska få göra en svamp behandling, om det är något sådant som gör att svampen återkommer. 

Jag använde ovesterin förut, men tyvärr så blev svamp besvären värre av det, men du kan alltid testa om det skulle hjälpa dig.

Vi får kämpa vidare, vid något tillfälle så borde det läka ut :) tack för att du delar med dig. 
  • Anonym (Trådstartare)

Min kille har börjat prata mycket om sex på senaste tiden, säger ofta att han vill ha sex. Kan inte hjälpa att känna mig totalt misslyckad som flickvän, upplever att jag inte kan tillfredsställa honom alls fast jag alltid ställer upp/tar hand om honom när han vill. Men har börjat lägga märke till att han inte tycker det är tillräckligt.

Han säger att han längtar till att ha sex varje dag och jag vet att det är något som under en lång framtid aldrig kommer gå med besvären som jag har :( Han verkar inte alls förstå hur jag mår fast jag flertal gånger har gråtit och berättat om hur ont jag har där nere :( 

• Anonym (Trådstartare)

Skriver här igen efter mitt besök hos gyn. Hon tycker allt är bra ut och inga spår av svamp, det var skönt att höra. Däremot tycker hon att jag ska börja äta en medicin mot klådan jag har i underlivet och mot svedan jag kan känna. Läkemedlet är amitriptylin, men när jag läser om det nu i efterhand så är det ett antidepressivt läkemedel? Det ska också inte heller användas i samband med flucozanol? Känns bara som att det blev helt fel :( 

• Anonym (Trådstartare)
    Anonym (M) skrev 2025-08-19 17:21:38 följande:
    Det används också mot neuropatisk smärta, vilket förmodligen är det du har i underlivet. 

Eftersom du inte tar flucozanol dagligen så går det bra att kombinera. 
    Ja läste lite om det igårkväll och såg att flera har behandlas med den medicinen mot det, men hon informerade inte mig om det. Tänkte jag ska ringa idag och bara dubbelkolla! Har du tagit den medicinen?
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-08-19 18:12:14 följande:
    Låter ju bra att svampen verkar vara borta! 
    Precis som någon skrev så används ju Amitryptilin mot nervsmärta så det är säkert bra att prova det för dina besvär! Som jag förstått det dämpar det signalerna för smärta/obehag. Man kan ju bli trött av den i början men brukar bli bättre efter man använt ett tag (har själv provat den pga smärtproblematik tidigare i livet). Och den som förskrev det till dig borde ju ha koll så att det kan användas samtidigt som flukonazol så det är säkert ingen fara tänker jag.

Sedan det du skrev ovan om din kille och sex och så, du får kanske prata med honom igen om hur besvärligt du har det för det är ju klart att man inte känner för att ha sex när det gör ont/är obehagligt. :(  Med mina besvär har jag hållit mig ifrån sex för svampinfektionen blossar upp nästan varje gång efteråt. Tyvärr. Tror det är viktigt att bara ha det när man verkligen vill och det känns bra.

Ja efter att ha läst om det igårkväll så känner jag att jag vill testa den medicinen, såg en tråd där många har blivit hjälpa av den så är glad nu i efterhand att hon skrev ut den. Blev lite paff bara när jag läste att det stod antidepressiva och hon sa inget om att den hjälper mot nervsmärta. Funkade medicinen för dig när du tog den förut?

Jag har samma problem, har alltid fått svampinfektioner dagarna efter sex och sen sa gynekologen att jag inte borde ha sex förrän mina besvär är helt borta. Pratade med killen igår om att avstå sex, han förstår men vet att han tycker det är jobbigt.
  • Anonym (Trådstartare)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-20 13:38:37 följande:
    Fast är det inte jobbigare för dig? Har han behandlat kuken?
    Jo :/

Han har inte behandlat sig ännu, fast jag sagt åt han. Kommer inte ha sex av den anledningen heller, pratade med gynekologen om det och hon sa att svamp överförs inte (jag tror det överförs dock). Han har röda utslag på rumpan och ibland på penis roten, han var till vc för ett tag sedan och dom trodde han har svamp, fick cortimyk och så men han har inte gjort något åt det. 
  • Anonym (Trådstartare)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-20 05:46:14 följande:

Har aldrig haft svamp, eller något annat, men jag tänker: om du nu har så mycket problem och inget hjälper. är det verkligen det du har då?

Har fått det konstaterat flera gånger att jag har haft svampinfektioner genom mikroskop av gyn och vc. Men nu när svampen är borta så misstänks det att jag har fått vestibulit av alla svampinfektioner jag haft 
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-08-20 20:24:05 följande:
    Jag använde inte medicinen särskilt länge så jag hann inte riktigt utvärdera. Minns att jag blev väldigt muntorr av den (tydligen väldigt vanlig biverkan) + trött av den (då var jag redan trött av många olika anledningar, mådde inte så bra den perioden). Så valde att inte använda den mer. Men jag jobbar som sjuksköterska och vet många patienter som har god effekt av den vid smärttillstånd så det är nog klokt av dig att testa. Och ha tålamod om samma biverkningar blir för dig, kommer troligen att bli bättre efter en tid. Man behöver ju ofta öka dosen successivt tills man uppnår önskad effekt. 
    Gyn sa också att muntorrhet och trötthet är vanligaste biverkningarna. Hon föreslog flux tuggtabletter ifall det skulle hända och hålla ut om trötthet blir en biverkning. Är vanligtvis rätt trött av mig, speciellt efter en jobbdag. Väntar på samtal idag från gyn om kombinationen med flucozanol är okej, ska isåfall börja med den ikväll. 

Ja tycker också det är värt att prova, har uppföljning igen om en månad och se om det gjort skillnad. Hon ska då göra ett tops-test och något som heter bb-bed, någon här som vet vad det sista innebär? 
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (Jag med) skrev 2025-08-21 20:39:56 följande:
    Bb-bedömning kanske kan betyda bäckenbottenbedömning? Att man känner igenom musklerna och funktionen osv :) vad är tops-test tro?
    Ah ja det kan det ju vara! Vid tops test så dras det en tops vid underlivet för att se om man har vestibulit/oprovocerat smärta tror jag
  • Anonym (Trådstartare)

Tänkte ge en uppföljning hur det har gått.
    Har nu över lite mer än 2 månader inte haft en enda svampinfektion!! (Peppar peppar att det fortsätter så). Vet inte i det stora hela vad som har gjort att det inte har återkommit men gjorde en lista tidigare i tråden vad jag har gjort/ändrat på, om det skulle kunna hjälpa någon annan som har problem. 

Men det jag fortfarande har besvär med är oprovocerad smärta till och från (från alla svampinfektioner troligen). Jag kunde inte ta amitryptilyn pga biverkningar så just nu fortsätter jag med xylocain 2% och gör emellanåt avslappning för bäckenbotten som till viss del hjälper/minskar smärta. Märker att stress har en stor del i det hela som kan förvärra smärtan. Ska återuppta kontakt med gyn om annan läkemedel behandling när orken finns.

Har däremot kunnat ha sex utan smärta senaste gångerna vilket har varit en vinst! Även om det inte är 100% bra än, så är det mycket bättre än vad det var för 1 år sedan. Har inte heller fått några svampinfektioner efter sex som jag kunde få förut.

Svar på tråden Hur blev ni av med svamp i underlivet?