-
-
Svar på tråden Tips på förändring?
-
Ett tips är ju att byta arbete.
Beroende på vad du arbetar med så kan det bli svårt att komma tillbaka efter några år ledigt.
Arbeta deltid?
-
Skulle byta jobb.
-
Åh, jag förstår dig precis! Jag har som du en lång akademisk bakgrund, har jobbat hårt föt att slå mig in i en otroligt eftertraktad branch och älskar i grunden mitt jobb, men jag lessnat med jämna mellanrum på organisationen, chefen, projektet, arbetsorten eller någon annat. Det känns som att man står och stampar på samma ställe. Så vad jag gör är väldigt enkelt - jag byter jobb. Några år på samma ställe, sen får det räcka. Nu har jag dessutom gått över helt till att jobba på konsultbasis och även om det är läskigt att inte ha fast inkomst eller ens veta om man har jobb nästa månad så älskar jag det. Jag får jobba med nya saker som stimulerar mig, med nya människor som jag kan lära ifrån, och jag har aldrig någon chef som gör livet jobbigt. Dessutom kan jag för det mesta jobba när jag vill och varifrån jag vill, så jag sitter hemma i soffan, på caféet i kvateret, på en sandstrand i sydeuropa eller storstad i världen.
Angående sabbatsår så är det något jag också tagit flera gånger och verkligen rekommenderar! Kanske inte alltid ett år, men några månaders tjänsledigt för att bara ta det lugnt, eller ett år då och då och pluggar språk eller läser någon strökurs på universitetet.
Ta ledigt! Byt jobb! Vi tillbringar så mycket tid på jobbet så det är synd om det inte känns givande.
-
Kända samma tills jag bytte jobb. Tipsar dig starkt om det
-
Tack! Ja, det hade varit skönt att ta ledigt! Jag måste dock i så fall spara pengar. Det dumma är att jag liksom är så less att jag inte har någon energi till att sätta mig in i ett nytt jobb. Det som gör mig så omotiverad är nog också detta med att pensionsåldern höjs hela tiden. Spelreglerna ändras och man vet aldrig vad man har. Det känns som att man inte själv kan styra något längre, utan bara ska lyda. Jag kan bli avis på dem som lever enkla liv, reser, gör kul saker utan att vara fast. Det verkar så skönt med mindre ansvar.Aliona skrev 2025-06-02 22:15:14 följande:
Åh, jag förstår dig precis! Jag har som du en lång akademisk bakgrund, har jobbat hårt föt att slå mig in i en otroligt eftertraktad branch och älskar i grunden mitt jobb, men jag lessnat med jämna mellanrum på organisationen, chefen, projektet, arbetsorten eller någon annat. Det känns som att man står och stampar på samma ställe. Så vad jag gör är väldigt enkelt - jag byter jobb. Några år på samma ställe, sen får det räcka. Nu har jag dessutom gått över helt till att jobba på konsultbasis och även om det är läskigt att inte ha fast inkomst eller ens veta om man har jobb nästa månad så älskar jag det. Jag får jobba med nya saker som stimulerar mig, med nya människor som jag kan lära ifrån, och jag har aldrig någon chef som gör livet jobbigt. Dessutom kan jag för det mesta jobba när jag vill och varifrån jag vill, så jag sitter hemma i soffan, på caféet i kvateret, på en sandstrand i sydeuropa eller storstad i världen.
Angående sabbatsår så är det något jag också tagit flera gånger och verkligen rekommenderar! Kanske inte alltid ett år, men några månaders tjänsledigt för att bara ta det lugnt, eller ett år då och då och pluggar språk eller läser någon strökurs på universitetet.
Ta ledigt! Byt jobb! Vi tillbringar så mycket tid på jobbet så det är synd om det inte känns givande.
-
Tack! Vad bytte du från och vad bytte du till? Samma sorts jobb men olika arbetsgivare, eller bytte du bransc?Mkay skrev 2025-06-03 11:14:59 följande:
Kända samma tills jag bytte jobb. Tipsar dig starkt om det
-
Bara byta jobb och sluta leka martyr! Sök nya jobb finns en uppsjö ja svårare är det inte. Frågan är då vad du ska gnälla på?
-
Jag bara skrattar lär jag läser din kommentar. Det kommer alltid någon tramsig kommentar från någon som ser som sin livsuppgift att läsa inlägg de inte är intresserade av och sedan kommentera negativt. Varför inte bara skrolla förbi när du ändå inte har något tips? Du kommenterar säkerligen allt möjligt på detta sätt 😂 Sköt dig själv!Anonym (Byt iobb) skrev 2025-06-03 17:45:42 följande:
Bara byta jobb och sluta leka martyr! Sök nya jobb finns en uppsjö ja svårare är det inte. Frågan är då vad du ska gnälla på?
-
Ja, man måste så klart spara pengar om man ska vara ledig... Du är själv inne på att sälja huset och det är väl en bra idé? Det får väl inte just nu när du fortfarande har hemmavarande barn, men om bara några år är de utflugna och då kan du göra vad du vill. Det är inte för sent att byta till ett enklare liv och kanske njuta mer av den tid du har. Fundera på var du vill bo, vad det är du vill göra, och gör upp en plan för hur du ska kunna genomföra det när din yngsta tagit studenten.Anonym (Kontoristen) skrev 2025-06-03 17:21:56 följande:Tack! Ja, det hade varit skönt att ta ledigt! Jag måste dock i så fall spara pengar. Det dumma är att jag liksom är så less att jag inte har någon energi till att sätta mig in i ett nytt jobb. Det som gör mig så omotiverad är nog också detta med att pensionsåldern höjs hela tiden. Spelreglerna ändras och man vet aldrig vad man har. Det känns som att man inte själv kan styra något längre, utan bara ska lyda. Jag kan bli avis på dem som lever enkla liv, reser, gör kul saker utan att vara fast. Det verkar så skönt med mindre ansvar.
-
Samma bransch men från privat till kommunalt. Jobbar med miljöfrågor och på kommunalt plan kan man jobba med väldigt viktiga områden och känna att det man gör är viktigt samt att man en skillnad i samhället mot det bättre. Samtidigt får jag mycket mer ledigt med halvdagar, klämdagar och mer semester. När jag jobbade privat blev jag less på att det bara var fokus på att dra in pengar hela tiden (som man vet går till toppen, man slavar för att VD:n och aktieinnehavarna ska dra in stålar liksom) och var mycket stressigt. Det bästa av allt är att jag även gick upp mycket i lön vid bytet (som man kanske inte kan tro om kommunen) pga bra löneförhandling vid anställningen. Så jag är mycket nöjd och glad med tillvaron idag.Anonym (Kontoristen) skrev 2025-06-03 17:39:56 följande:Tack! Vad bytte du från och vad bytte du till? Samma sorts jobb men olika arbetsgivare, eller bytte du bransc?