• Anonym (Preggo)

Skillnaden med träna vs inte träna under graviditet

Hej! 
    Jag väntar mitt andra barn efter 11 år. 
    Förra graviditeten var jag strax över 20 år och brydde mig inte om träning alls. Gick upp 22 kg. Denna gången vill jag träna mer, 3 ggr i vecka på gym som jag gör nu regelbundet, och kanske inte gå upp så mycket. Jag väger redan 15 kg mer nu än för 11 år sedan så bara det kanske gör att man inte går upp lika mycket. Men jag undrar för er som haft en graviditet där du tränat och en där du inte gjort det, märkte du någon skillnad?

• Svar på tråden Skillnaden med träna vs inte träna under graviditet
  • Anonym (M)

Nej, träning gör inte så mkt på vikten. 

Men, träning är ändå viktigt, så sluta inte träna. Men försök äta nyttigare så vikten inte rusar. 

• cosinus

Jag har tränat alla graviditeter så eg är jag inte rätt person att svara men jag skulle ändå råda dig att fortsätta träna. Även om jag inte har något att jämföra med så uppskattade jag enormt att ha kvar både lite ork men också styrka i axlarna när man skulle bära runt en bebis hela tiden.

Jag har sprungit (med första sen höll inte fogarna för det), cyklat, åkt längdskidor, simmat och kört styrka som gravid. Jag tyckte framförallt att det som var utmanande var att förhålla sig till träning som bara gick utför över tid. Man är ju van att tränar man blir man starkare och uthålligare men här började man på en nivå och så gick det bara tyngre tills barnet var ute.

Jag har gått upp 9 kg med alla fyra barnen men tror framförallt att det var att jag behöll samma matvanor som var mer avgörande än träning. Det var först när jag började bli mer hungrig jag började äta mer och det tog ändå relativt lång tid.

• Anonym (Preggo)

Tack för svaren! 

ja alltså jag har börjat tracka vad jag äter på Lifesum nu sedan jag blev gravid för jag vill se att jag inte äter för mycket bara för jag är gravid. Hoppas det gör någon skillnad! För 11 år sedan åt jag väldigt många cheeseburgare 😂 tänkte inte det minsta på vad jag åt på den tiden så förhoppningsvis hjälper det nu att jag håller koll. Lever också ett annat liv nu då vi har bondgård och det blir en hel del mer vardagsmotion. 

Känns så jobbigt att oroa sig över vikt när man är gravid men sedab jag blev 30 har vikten varit svår att hålla nere så vill liksom inte ?förstöra allt? med att jag är gravid. Missförstå mig rätt jag är tacksam över att vi ska få ett barn men också orolig över att spåra ur i kroppen. 

• Dardiskåne

Hade rek. Dig att fortsätta träna så länge/mycket du kan . Det hjälper dig både innan och efter förlossningen . Lycka till :) 

• Anonym (Halvtjock)
    Anonym (Preggo) skrev 2025-06-04 09:07:24 följande:

Tack för svaren! 

ja alltså jag har börjat tracka vad jag äter på Lifesum nu sedan jag blev gravid för jag vill se att jag inte äter för mycket bara för jag är gravid. Hoppas det gör någon skillnad! För 11 år sedan åt jag väldigt många cheeseburgare 😂 tänkte inte det minsta på vad jag åt på den tiden så förhoppningsvis hjälper det nu att jag håller koll. Lever också ett annat liv nu då vi har bondgård och det blir en hel del mer vardagsmotion. 

Känns så jobbigt att oroa sig över vikt när man är gravid men sedab jag blev 30 har vikten varit svår att hålla nere så vill liksom inte ?förstöra allt? med att jag är gravid. Missförstå mig rätt jag är tacksam över att vi ska få ett barn men också orolig över att spåra ur i kroppen. 

Oj, det hade nästan kunnat vara jag som skrev det här. Var 15 år sen jag var gravid sist, men då sket jag också kost/träning, åt vad jag var sugen på vilket var väldigt mkt cheeseburgare på Donken😂 Gick upp 30 kg och var redan överviktig från start, så jag blev väldigt stor.

Nu är jag också överviktig, men väger faktiskt 10 kg mindre än när jag blev gravid sist vilket känns jättebra. Är ju dock 15 år äldre nu så det kanske ökar risken för olika komplikationer (högt blodtryck osv).

Jag trackar också allt i Lifesum! Försöker hålla mig kring 1800 kcal/dag men det är svårt vissa dagar pga hunger, men försöker iaf äta nyttigt även om jag går över mitt kalorimål (mkt protein, frukt och grönt). Har varit på gymmet 3 ggr sen jag plussade, märker att jag blir lite yr och behöver ta det lite lugnare, men ska göra allt i min makt för att fortsätta hålla i träningsrutinen genom graviditeten 🙏

Har du diskuterat saken med din barnmorska? Jag tog upp det här med vikten redan på första inskrivningssamtalet, att jag är orolig att gå upp mkt i vikt, och hon sa att jag lugnt kan fortsätta gå på ett litet kaloriunderskott och att det absolut inte är farligt för fostret om jag går ner 5-10 kg, det är snarare bara positivt! Så det var väldigt skönt att höra!
  • Anonym (Preggo)
    Anonym (Halvtjock) skrev 2025-06-12 15:33:57 följande:
    Oj, det hade nästan kunnat vara jag som skrev det här. Var 15 år sen jag var gravid sist, men då sket jag också kost/träning, åt vad jag var sugen på vilket var väldigt mkt cheeseburgare på Donken😂 Gick upp 30 kg och var redan överviktig från start, så jag blev väldigt stor.

Nu är jag också överviktig, men väger faktiskt 10 kg mindre än när jag blev gravid sist vilket känns jättebra. Är ju dock 15 år äldre nu så det kanske ökar risken för olika komplikationer (högt blodtryck osv).

Jag trackar också allt i Lifesum! Försöker hålla mig kring 1800 kcal/dag men det är svårt vissa dagar pga hunger, men försöker iaf äta nyttigt även om jag går över mitt kalorimål (mkt protein, frukt och grönt). Har varit på gymmet 3 ggr sen jag plussade, märker att jag blir lite yr och behöver ta det lite lugnare, men ska göra allt i min makt för att fortsätta hålla i träningsrutinen genom graviditeten 🙏

Har du diskuterat saken med din barnmorska? Jag tog upp det här med vikten redan på första inskrivningssamtalet, att jag är orolig att gå upp mkt i vikt, och hon sa att jag lugnt kan fortsätta gå på ett litet kaloriunderskott och att det absolut inte är farligt för fostret om jag går ner 5-10 kg, det är snarare bara positivt! Så det var väldigt skönt att höra!

Skönt att inte vara ensam! 
    min lifesum säger 2050 kcal per dag för att gå ner typ 0,3 kg i veckan. Fast de dagar jag tränar äter jag lite mer. Har funkat bra tills igår! Nu är jag plötsligt vrålhungrig ofta OCH illamående så om jag inte äter blir jag spyfärdig. Är dödstrött och somnar minst en timma mitt på dagen, skjutit på ett av tre gympass denna vecka pga detta. Fyfan känns inte alls kul. Magen är dessutom HELT uppsvullen och jag ser gravid ut. Fattar ju att det inte är bebis men magen är verkligen stor , typ som när jag var i v 18 sist. Är så ledsen över detta, och rädd. ska till BM på måndag och hoppas jag kan få prata om detta då! 

• Anonym (Halvtjock)
    Anonym (Preggo) skrev 2025-06-12 21:09:39 följande:

Skönt att inte vara ensam! 
    min lifesum säger 2050 kcal per dag för att gå ner typ 0,3 kg i veckan. Fast de dagar jag tränar äter jag lite mer. Har funkat bra tills igår! Nu är jag plötsligt vrålhungrig ofta OCH illamående så om jag inte äter blir jag spyfärdig. Är dödstrött och somnar minst en timma mitt på dagen, skjutit på ett av tre gympass denna vecka pga detta. Fyfan känns inte alls kul. Magen är dessutom HELT uppsvullen och jag ser gravid ut. Fattar ju att det inte är bebis men magen är verkligen stor , typ som när jag var i v 18 sist. Är så ledsen över detta, och rädd. ska till BM på måndag och hoppas jag kan få prata om detta då! 

Hej! Var du hos barnmorskan igår? Hur gick det? 😊💕

Själv tränar jag på. Försöker röra på mig lite varje dag samt 1-2 gympass i veckan. Det går bra, märker att jag blir andfådd och trött snabbare än vanligt men man får väl försöka lyssna på kroppen och ta det lite lugnt helt enkelt. Kan verkligen relatera till tröttheten du känner! Sover också minst en timme varje dag och känner mig som ett monster när jag vaknar. Sötsugen och ännu tröttare än innan tuppluren😂 Känner mig också svullen om magen, har varit väldigt gasig och det går liksom inte att dra in magen utan den står typ ut hela tiden. Men det är givetvis tarmarna, embryot är ca 1 cm nu så det syns ju knappast. Har gått upp ca 0,5 kg så har lite extra koll på kalorierna och vågen nu. 😬
  • Anonym (Halvtjock)

Hej igen TS. Hoppas det går bra för dig med graviditeten. Det blev tyst här i tråden men förhoppningsvis har du bara fullt upp med livet. 😊

Jag är i vecka 10 och har ganska mycket ångest över vikten. Ligger bara på +0,5 kg sedan jag plussade så det är ju inte så farligt. Men är SÅÅÅÅ hungrig och så fruktansvärt trött, så det känns som att det enda jag gör (eller iaf vill göra) är att äta och ligga på soffan och sova. Är sjukt svårt med motivationen till träning, promenader och att hålla mig till mitt kalorimål. Samtidigt är jag jätteorolig över hur detta ska sluta. Vill verkligen inte svälla upp som jag gjorde förra graviditeten. 😩 Undrar om hungern och tröttheten kommer lugna sig lite snart? Vill bara må som vanligt och inte tänka på mat varje vaken minut på dygnet.

• Anonym (Preggo)
    Anonym (Halvtjock) skrev 2025-06-30 08:26:49 följande:

Hej igen TS. Hoppas det går bra för dig med graviditeten. Det blev tyst här i tråden men förhoppningsvis har du bara fullt upp med livet. 😊

Jag är i vecka 10 och har ganska mycket ångest över vikten. Ligger bara på +0,5 kg sedan jag plussade så det är ju inte så farligt. Men är SÅÅÅÅ hungrig och så fruktansvärt trött, så det känns som att det enda jag gör (eller iaf vill göra) är att äta och ligga på soffan och sova. Är sjukt svårt med motivationen till träning, promenader och att hålla mig till mitt kalorimål. Samtidigt är jag jätteorolig över hur detta ska sluta. Vill verkligen inte svälla upp som jag gjorde förra graviditeten. 😩 Undrar om hungern och tröttheten kommer lugna sig lite snart? Vill bara må som vanligt och inte tänka på mat varje vaken minut på dygnet.

Hej! 

ja allting tog en lite annan vändning, började må illa och det enda som hjälpte var att äta. sen hjälpte inte de heller utan jag blev liggande på soffan i något hemskt tillstånd av permanent åksjuka. har fått Lergigan, hjälpte föga. Testade xonvea, hjälpte en dag sen inte och nu har det eskalerat så senaste dygnet har jag kräkts och kräkts och hela natten. Idag har jag ätit en skål med flingor och a-fil, en ostfralla och en liten kokt minimorot. Mår fruktansvärt illa och undrar hur detta ska gå, är i v 9 och går in i v 10 på torsdag. Det sjukaste av allt, ändå går jag upp i vikt!!!! Exakt som min första graviditet för 11 år sedan, spydde varje dag och gick ändå upp 22 kg. Är deppig idag 😭

• Anonym (Preggo)

Går in i v 11 på torsdag och har gått upp 3 kg. Hur det är möjligt fattar jag inte. Jag äter inte mycket, ?rätt? antal kalorier, jag rör mig NOLL pga konstant illamående och spyr ibland. Är så nedslagen och ledsen av detta. Jag som ville träna och må bra :( 

hur går det för alla andra?

Svar på tråden Skillnaden med träna vs inte träna under graviditet