Anonym (Preggo) skrev 2025-06-04 09:07:24 följande:
Tack för svaren!
ja alltså jag har börjat tracka vad jag äter på Lifesum nu sedan jag blev gravid för jag vill se att jag inte äter för mycket bara för jag är gravid. Hoppas det gör någon skillnad! För 11 år sedan åt jag väldigt många cheeseburgare 😂 tänkte inte det minsta på vad jag åt på den tiden så förhoppningsvis hjälper det nu att jag håller koll. Lever också ett annat liv nu då vi har bondgård och det blir en hel del mer vardagsmotion.
Känns så jobbigt att oroa sig över vikt när man är gravid men sedab jag blev 30 har vikten varit svår att hålla nere så vill liksom inte ?förstöra allt? med att jag är gravid. Missförstå mig rätt jag är tacksam över att vi ska få ett barn men också orolig över att spåra ur i kroppen.
Oj, det hade nästan kunnat vara jag som skrev det här. Var 15 år sen jag var gravid sist, men då sket jag också kost/träning, åt vad jag var sugen på vilket var väldigt mkt cheeseburgare på Donken😂 Gick upp 30 kg och var redan överviktig från start, så jag blev väldigt stor.
Nu är jag också överviktig, men väger faktiskt 10 kg mindre än när jag blev gravid sist vilket känns jättebra. Är ju dock 15 år äldre nu så det kanske ökar risken för olika komplikationer (högt blodtryck osv).
Jag trackar också allt i Lifesum! Försöker hålla mig kring 1800 kcal/dag men det är svårt vissa dagar pga hunger, men försöker iaf äta nyttigt även om jag går över mitt kalorimål (mkt protein, frukt och grönt). Har varit på gymmet 3 ggr sen jag plussade, märker att jag blir lite yr och behöver ta det lite lugnare, men ska göra allt i min makt för att fortsätta hålla i träningsrutinen genom graviditeten 🙏
Har du diskuterat saken med din barnmorska? Jag tog upp det här med vikten redan på första inskrivningssamtalet, att jag är orolig att gå upp mkt i vikt, och hon sa att jag lugnt kan fortsätta gå på ett litet kaloriunderskott och att det absolut inte är farligt för fostret om jag går ner 5-10 kg, det är snarare bara positivt! Så det var väldigt skönt att höra!