Anonym (Preggo) skrev 2025-06-03 12:17:08 följande:
Skillnaden med träna vs inte träna under graviditet
Hej!
Jag väntar mitt andra barn efter 11 år.
Förra graviditeten var jag strax över 20 år och brydde mig inte om träning alls. Gick upp 22 kg. Denna gången vill jag träna mer, 3 ggr i vecka på gym som jag gör nu regelbundet, och kanske inte gå upp så mycket. Jag väger redan 15 kg mer nu än för 11 år sedan så bara det kanske gör att man inte går upp lika mycket. Men jag undrar för er som haft en graviditet där du tränat och en där du inte gjort det, märkte du någon skillnad?
Jag tränade mycket vid min ena graviditet, och i princip inget alls vid min andra graviditet. Främst för att jag hade tidiga sammandragningar och behövde begränsa min aktivitet med andra barnet.
Viktuppgången för de båda var nästan exakt lika mycket i antal kilo. Dock var andra barnet född några veckor för tidigt, så eventuellt hade jag ökat lite mer om jag gått samma tid.
Jag märkte inte jättestor skillnad efter förlossningen heller, kroppen var trött och svag efter båda barnen, hela core-partiet var slappt och uttänjt. Jag fick ont i ryggen vid amning. Däremot så var jag snabbare att komma igång med faktisk träning efter förlossningen med andra barnet, och det var på grund av erfarenhet av ryggsmärta efter första barnet. Då tränade jag lättare core-träning för att stabilisera bålen och minska belastningen på ryggen.
Med båda barnen var promenader med vagnen en huvudsysselsättning, jag promenerade oftast två timslånga pass per dag. Åt vanlig bra mat och hade regelbundna vanor så gott det gick. Vikten jag gått upp under graviditeten gick jag snabbt ned några veckor efter förlossningen med båda barnen. Jag hade inte gått upp så mkt mellan barnen, är bara tre år mellan dem.
Vet inte om du blev så mkt klokare av mitt svar. Men jag tror att både under och efter graviditeten så är det matvanorna som spelar mest roll för viktutvecklingen. Man måste inte unna sig allt som man blir sugen på bara för att man är gravid. Och träning är viktigt för att kroppen ska hålla och orka utan smärtor och svaghet, även det gäller nog både under och efter. Vilken träning som fungerar eller om man kan träna alls kan bero på.