Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Hur delar man matkostnader?

Min erfarenhet som kvinna är att det är rätt vanligt att det blir orättvist i ett förhållande, och att man naturligtvis behöver kommunicera kring detta.

Och speciellt när någon är fattig, så tycker folk tydligen att denne ska förbli detta genom att bära en rikare människas utgifter, vilket jag är fullkomligt allergisk emot.

Tyvärr är det inte ovanligt att människor med mer pengar snyltar på fattigare. Antingen helt omedvetet, eller ständigt i en relation. Och det kan du ju bara ta reda på genom att försöka få det mer rättvist. Det får ju jättestora konsekvenser att försörja någon som egentligen har råd. Det blir ju en väldigt onödig utsatthet.

• Lönnsirap
    Anonym (Betty) skrev 2025-06-06 09:41:37 följande:
    Om den ena har mycket mera lön kan man absolut komma överens om att ha ett upplägg att den ena betalar lite mer i procent av de gemensamma utgifterna som mat, boende etc. Det behöver inte vara nåt fel med det i sig.

Men jag skulle aldrig förelså det med argument "du äter större portioner". Utan då skulle argument vara att båda generellt ska ha lite mer samma standard vilket man kan vilja ha om man lever ihop.

Tror inte alls att det generellt är så att den rika parten snyltar på den fattiga. Tror att det är mycket vanligare att partners med mindre lön lever på partnern med mera lön. 
    Bara grejen att någon behöver förklara att den andre urholkar ekonomin, säger något om relationen och tänket.

Tyvärr har jag gång på gång hört människor viftar bort rätt rimliga resonemang som att personen är snål, när det faktiskt är så att någon snyltar. 

Och visst kan man börja dela lika, när saker är lika, men vi är ju på ett diskussionsforum, där det är rätt rimligt att faktiskt också påpeka att "dela lika" ibland urholkar den som har mindre pengar. 
Svar på tråden Hur delar man matkostnader?