Jag tror inte att det går att definiera utan det handlar om flera samverkande faktorer.
En avgörande skillnad är väl om det får en att må bättre eller sämre. Vissa personer attraherar en för att det är något med deras personlighet och utstrålning som ger en välbehag medan andra attraherar en för att de triggar något hos en kopplat till trauma, barndom etc.
Om man utgår ifrån att det är en positiv attraktion så tror jag att en viktig faktor är självförtroende. Personer som är trygga i sig själva och går sin egen väg är attraktiva.
Jag tycker lite synd om de yngre generationerna som tillbringar så mycket tid på nätet och inte får uppleva det här fenomenet i samma utsträckning.
Jag är född på 70-talet och ville man träffa någon när jag växte upp så var man ju tvungen att hänga på fester och klubbar. De mest attraktiva killarna var inte nödvändigtvis de konventionellt snyggaste men de hade den där dragningskraften som är svår att förklara.
Yngre personer lägger ofta för mycket tid på att teoretisera om en ideal partner och hur man kan attrahera en partner. Vi som är äldre vet ju av egen erfarenhet att det är mer komplicerat än så och att ett snyggt yttre inte är allt.
Jag såg rätt bra ut när jag var yngre och mina vänner fattade inte varför jag, enligt dem, bara träffade kufar men jag attraheras av personer som har integritet och inte följer flocken. Den man som jag attraheras av nu är en riktig kuf men samtidigt exceptionellt begåvad och för mig är det otroligt attraktivt.