• Anonym (Karen kanske)

Intellektuellt funktionsnedsatt och onöyfans?

Jag undrar om det finns något legalt sätt att stoppa en ung dam som har en lindrig (lindrig enligt diagnos, men jag skulle säga mer än så) intellektuell funktionsnedsättning ifrån att göra porr (än så länge bara solo) och lägga upp på Onlyfans, manyvids osv. och ha det som "yrke"istället för något vettigt?

Kan man kontakta dessa sidor och tar de bort hennes content om man berättar att hon är efterbliven?

• Svar på tråden Intellektuellt funktionsnedsatt och onöyfans?
  • Anonym (Bien)
    Goneril skrev 2025-06-05 11:43:34 följande:
    Skriver du intyg kan det vara bra att känna till juridiken, egentligen är lite tänjbar i ett fall som detta. Skulle man med stöd av lagen behöva skriva ut ett intyg i ett sådant här fall är det lämpligt att kontakta Överförmyndarenheten. Förvaltarskap ska i princip anpassas till den enskildes behov, Föräldrabalken kan vara till hjälp, 11 kap. 7. Förvaltaren har inom ramen för uppdraget ensam rådighet över den enskildes egendom men rörande FRÅGOR AV UTPRÄGLAT PERSONLIG KARAKTÄR får förvaltaren inte bestämma. Dit hör säkerligen en fråga av denna karaktär. Lagstiftningen kan inte förutse alla tänkbara situationer. Här gäller det att skydda en naiv och sårbar person och där ser jag att föräldrar eller syskon borde kunna stödja.
    Jag vet såklart att lagstiftningen inte täcker samtliga möjliga situationer, och det är just därför jag hade velat rådgöra med experter. Man kan resonera som du gör, men i andra vågskålen står personens rätt till självbestämmande. För mig är det inte självklart vad som skulle anses vara rätt i det här fallet.
  • Anonym (Bien)
    Anonym (T) skrev 2025-06-05 13:27:49 följande:
    En förvaltare har ingen juridisk rätt att stoppa någon från att försörja sig på OF. 
    Men vad skönt att det var fastslaget! Får jag fråga hur du vet detta?
  • Anonym (T)
    Anonym (Bien) skrev 2025-06-05 13:36:13 följande:
    Men vad skönt att det var fastslaget! Får jag fråga hur du vet detta?
    För att jag själv är förvaltare. Men det är jättelätt att ta reda på själv vem som helst kan gå in på överförmyndarnämndens hemsida och läsa vad en förvaltare får och inte får göra. En vanlig missuppfattning är att förvaltare är samma sak som en förmyndare men att omyndigförklara någon slutade vi med 1989. 
  • Anonym (Bien)
    Anonym (T) skrev 2025-06-05 13:44:31 följande:
    För att jag själv är förvaltare. Men det är jättelätt att ta reda på själv vem som helst kan gå in på överförmyndarnämndens hemsida och läsa vad en förvaltare får och inte får göra. En vanlig missuppfattning är att förvaltare är samma sak som en förmyndare men att omyndigförklara någon slutade vi med 1989. 
    Okej, bra svar. Tack.
  • Anonym (Karen kanske)

Hon har inte förvaltare och vägrade god man så det blev någon slags kompromiss att hennes pappa hjälper henne med ekonomin budget osv istället när hon inte kunde sköta det. Men pappan vet inte vas hennes dotter gör utan verkar tro det handlar om att hon är modell för bikini, underkläder inte att det finns filmer med dildos i stjärten, jois, simulerad lap dance pov och såna saker :(

• Anonym (Karen kanske)

Hon har dessutom adhd men vägrar ta medicin för den så obehandlad adhd

• Anonym (e)
    Anonym (Karen kanske) skrev 2025-06-05 14:25:30 följande:

Hon har dessutom adhd men vägrar ta medicin för den så obehandlad adhd

Hennes eget val igen. Den typen av medicin är inget mirakel för alla och kan ha negativa effekter som gör att medicinering inte är värt det.
  • Anonym (,ö klön ÖK)
    Anonym (e) skrev 2025-06-04 18:35:52 följande:

Den är lindrig och då får vi utgå från det. Att skaffa OF kommer inte att ge bränsle till att göra om utredningen eller ge henne en förvaltare.

Enligt skolpsykologen i min kommun har en person med lindrig IF generellt sett en utvecklingsnivå som en 11-åring. Anser du att en 11-åring är kapabel till att fatta ett sådant beslut? 
  • Anonym (,ö klön ÖK)
    Anonym (Karen kanske) skrev 2025-06-04 17:31:55 följande:
    Intellektuellt funktionsnedsatt och onöyfans?

Jag undrar om det finns något legalt sätt att stoppa en ung dam som har en lindrig (lindrig enligt diagnos, men jag skulle säga mer än så) intellektuell funktionsnedsättning ifrån att göra porr (än så länge bara solo) och lägga upp på Onlyfans, manyvids osv. och ha det som "yrke"istället för något vettigt?

Kan man kontakta dessa sidor och tar de bort hennes content om man berättar att hon är efterbliven?

Jag nyttjar själv inte OF så jag har dålig koll, men skulle det inte bli förbjudet att syssla med porr där? 
  • Anonym (jag med)
    Anonym (,ö klön ÖK) skrev 2025-06-05 19:09:34 följande:
    Jag nyttjar själv inte OF så jag har dålig koll, men skulle det inte bli förbjudet att syssla med porr där? 
    De backade när de insåg att typ 90% av allt innehåll är porr på olika nivåer, samt att ett stort antal rörelser för/som representerar sexarbetare protesterade då de äntligen fått en bra plattform där de var sina egna och trygga istället för att behöva gå på gatan eller göra porrfilmer under mindre säkra förhållanden.

Som jag, till exempel.
Svar på tråden Intellektuellt funktionsnedsatt och onöyfans?