Goneril skrev 2025-06-05 11:43:34 följande:
Skriver du intyg kan det vara bra att känna till juridiken, egentligen är lite tänjbar i ett fall som detta. Skulle man med stöd av lagen behöva skriva ut ett intyg i ett sådant här fall är det lämpligt att kontakta Överförmyndarenheten. Förvaltarskap ska i princip anpassas till den enskildes behov, Föräldrabalken kan vara till hjälp, 11 kap. 7. Förvaltaren har inom ramen för uppdraget ensam rådighet över den enskildes egendom men rörande FRÅGOR AV UTPRÄGLAT PERSONLIG KARAKTÄR får förvaltaren inte bestämma. Dit hör säkerligen en fråga av denna karaktär. Lagstiftningen kan inte förutse alla tänkbara situationer. Här gäller det att skydda en naiv och sårbar person och där ser jag att föräldrar eller syskon borde kunna stödja.
Jag vet såklart att lagstiftningen inte täcker samtliga möjliga situationer, och det är just därför jag hade velat rådgöra med experter. Man kan resonera som du gör, men i andra vågskålen står personens rätt till självbestämmande. För mig är det inte självklart vad som skulle anses vara rätt i det här fallet.