Anonym (Bien) skrev 2025-06-04 22:38:24 följande:
Jag undrar verkligen hur ni som bara kommer in här och tycker en massa tänker. Förstår ni inte att detta med förvaltarskap är reglerat i lag och att det kanske kan vara så att det är möjligt att hindra henne alldeles oavsett vad ni tycker? Man kan förstås diskutera vad man tycker eller tror, men att säga ?hon får göra vad hon vill för ho. Är vuxen? är ju bara korkat eftersom frågan ör mycket mer komplex än så.
Jag skriver förvaltarskapsintyg (i mitt yrke som läkare) ibland men jag är osäker på vad som gäller i det här fallet, har inte varit med om det. Hade det varit min uppgift att bedöma så hade jag försökt prata med experter på den lagstiftningen för det är ju ett känsligt och svårt ärende.
Skriver du intyg kan det vara bra att känna till juridiken, egentligen är lite tänjbar i ett fall som detta. Skulle man med stöd av lagen behöva skriva ut ett intyg i ett sådant här fall är det lämpligt att kontakta Överförmyndarenheten. Förvaltarskap ska i princip anpassas till den enskildes behov, Föräldrabalken kan vara till hjälp, 11 kap. 7. Förvaltaren har inom ramen för uppdraget ensam rådighet över den enskildes egendom men rörande FRÅGOR AV UTPRÄGLAT PERSONLIG KARAKTÄR får förvaltaren inte bestämma. Dit hör säkerligen en fråga av denna karaktär. Lagstiftningen kan inte förutse alla tänkbara situationer. Här gäller det att skydda en naiv och sårbar person och där ser jag att föräldrar eller syskon borde kunna stödja.