Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Biltemakörv)

Skolplikt?

Jag har via min hobby kommit i kontakt med en jättegullig familj vars dotter inte gått i skolan sen 4:an, Nu är hon 17.
    Ingen vårdkontakt, igen diagnos, inga åtgärder, inga böter.

Vilka åtgärder finns för hemmasittare? Hur har hon kunnat bli hemma i över 6 år?

• Svar på tråden Skolplikt?
  • Anonym (Egen erfarenhet)

Är de svenska medborgare och har bott i Sverige hela tiden? 

Vad man bör göra med skolfrånvarande barn beror helt på orsaken till frånvaron. 

Mår flickan bra? Är hon social, har kompisar och intressen/aktiviteter? Har hon fått sin undervisning på annat sätt än i skolan? 

• Anonym (Mamma)

Låter otroligt. Förmodligen har du fått något om bakfoten. 

• Anonym (a)

Det låter väldigt märkligt och framförallt säger du inget om vad de själva gjort åt saken. Föräldrar med hemmasittande barn får ofta kämpa för att få hjälp men att inget alls skulle hänt låter märkligt.

• Spucks
    Anonym (Biltemakörv) skrev 2025-06-06 00:15:03 följande:

Hur har hon kunnat bli hemma i över 6 år?

Det är väl enklast att fråga dem.
  • Anonym (Också hemmasittare)

Jag var också hemmasittare/storskolkare från 4an och framåt. Jag är 21 nu, fyller 22 I oktober.

Det kan vara svårt för alla parter att reda ut och göra något åt. Resurser, orsaker, miljöer, hälsa, allt måste klaffa för att det ska gå att göra något åt det. 

Böter verkar i praktiken mest vara för föräldrar som inte bryr sig om skolplikten utan aktivt tar sina barn ut skolan. 

• Anonym (Jag)
    Spucks skrev 2025-06-06 15:37:27 följande:
    Det är väl enklast att fråga dem.
    Håller med
  • Anonym (X)

Det finns massor med insatser för hemmasittare.
    Frågan är väl vad du ska öra med vetskapen. Ringa socialtjänsten?

• Anonym (Ja)

De kanske bodde på Åland under tiden. Mer information är ett måste. 

• Anonym (förälder)

Du har inte fått all information om henne.
    Varför skulle familjen ge dig alla info om henne om ni  nyligen lärt känna varandra genom en hobby?
    Har du blivit personligt engagerad i familjen på något sätt kan dom ge dig mer info men annars inte.
    Är det föräldrarna du lärt känna finns det ingen anledning för dom att hänga ut dotterns problem, 17 åringen vill säkerligen inte att andra utomstående ska veta vad hon genomgått genom åren och hennes mående.
    Är det dottern du umgås med väljer hon själv hur mycket du ska få veta om hennes mående och situation.
    Självklart reagerar skolan på om hon inte kommer dit.
    BUP, sjukvård eller andra instanser har säkerligen varit involverade fast dom inte berättar det för dig.
    Du har inte hela bilden.

Svar på tråden Skolplikt?