• Anonym (Biltemakörv)

Skolplikt?

Jag har via min hobby kommit i kontakt med en jättegullig familj vars dotter inte gått i skolan sen 4:an, Nu är hon 17.
    Ingen vårdkontakt, igen diagnos, inga åtgärder, inga böter.

Vilka åtgärder finns för hemmasittare? Hur har hon kunnat bli hemma i över 6 år?

• Svar på tråden Skolplikt?
  • Anonym (a)
    Anonym (Biltemakörv) skrev 2025-06-07 19:43:03 följande:

Jag har hängt i forumet tillräckligt länge för att veta att en enkel fråga (här om skolplikt) inte får många svar.
    En fråga med ett exempel (här med likvärdiga men ändrade detaljer) brukar generera fler svar. 

Jag har också hängt här tillräckligt länge för att inte bli förvånad över tonen hos en del.

Jag tror inte ett spår på att du ändrat så många detaljer när du ingående berättar om hur ungdomen sköter vissa situationer. Jag vet också själv väldigt liknande situationer där någon detalj åt ena eller andra hållet kan vara en ungdom som jag känner.
  • Anonym (Biltemakörv)
    Anonym (a) skrev 2025-06-07 19:58:18 följande:
    Jag tror inte ett spår på att du ändrat så många detaljer när du ingående berättar om hur ungdomen sköter vissa situationer. Jag vet också själv väldigt liknande situationer där någon detalj åt ena eller andra hållet kan vara en ungdom som jag känner.
    Precis, du vet liknande situationer. Det finns förmodligen ganska många som fallit mellan stolarna.
  • Anonym (a)
    Anonym (Biltemakörv) skrev 2025-06-07 20:12:30 följande:
    Precis, du vet liknande situationer. Det finns förmodligen ganska många som fallit mellan stolarna.
    I precis den situationen... bara ändrad ålder. Så. Nej, jag hoppas FL håller med mig om att detaljerna inte hör hemma här.
  • Anonym (Biltemakörv)
    Anonym (a) skrev 2025-06-07 20:33:58 följande:
    I precis den situationen... bara ändrad ålder. Så. Nej, jag hoppas FL håller med mig om att detaljerna inte hör hemma här.
    Ha ha, om du känner igen detaljerna visar det bara att jag lyckats ändra! 
  • Anonym (a)
    Anonym (Biltemakörv) skrev 2025-06-07 21:18:36 följande:
    Ha ha, om du känner igen detaljerna visar det bara att jag lyckats ändra! 
    Inte alls. Att ingående beskriva hur någon är med djur, som inte ens är relevant för tråden är annat än att "ungdomen utövar sitt skytte bra"
  • Jimmy75
    Anonym (Biltemakörv) skrev 2025-06-07 19:43:03 följande:

Jag har hängt i forumet tillräckligt länge för att veta att en enkel fråga (här om skolplikt) inte får många svar.
    En fråga med ett exempel (här med likvärdiga men ändrade detaljer) brukar generera fler svar. 

Jag har också hängt här tillräckligt länge för att inte bli förvånad över tonen hos en del.

Skolplikten i sig är stark. Därifrån till hur man hanterar elever med lång, problematisk frånvaro är en helt annan sak. Skolan har i praktiken stora krav på sig och vid långvarig frånvaro ska det anmälas av skolan till barn- och utbildningsnämnden i kommunen för vidare hantering så att möjligen andra aktörer kopplas in. Vore märkligt om inte socialtjänsten varit inblandade. Vad det sedan mynnat ut i är en helt annan femma.

Nu vet jag ingenting om den här tjejen, men baserat på ren statistik och de få saker du skriver låter det som att hon har svårigheter som hon skulle kunna få hjälp med via barn- och ungdomspsykiatrin.
  • Anonym (Egen erfarenhet)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-07 16:55:58 följande:
    Vilka insatser menar du är svårt att få tillgång till eller har kö? 
    Psykiatrin, specialteam inom kommunen, specialskolor, små klasser, resurspersoner. Vi har kämpat i ett helt läsår nu för en så enkel sak som att barnet ska slippa skriva prov i helklass och att skolan ska ta barnet på allvar när hen säger att hen verkligen inte orkar mer eller klarar av vissa situationer. 
  • Anonym (Också hemmasittare)
    Anonym (Biltemakörv) skrev 2025-06-07 19:17:25 följande:
    Jag beklagar att du inte fick hjälp. Har det ordnat sig för dig nu?
    På sätt och vis har det ordnat sig. Många delar i livet, men specifikt akademiskt blev det bättre när det enda alternativet inte var att vara hänvisad till fysiska skolor. Dvs jag fyllde 20 och fick studera på distans på grundvux. Men det är bara en del, jag har mycket annat som jag behöver jobba med, och på vissa saker är det nästan svårare att få hjälp som vuxen än som barn. 
  • Jimmy75
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2025-06-07 21:32:38 följande:
    Psykiatrin, specialteam inom kommunen, specialskolor, små klasser, resurspersoner. Vi har kämpat i ett helt läsår nu för en så enkel sak som att barnet ska slippa skriva prov i helklass och att skolan ska ta barnet på allvar när hen säger att hen verkligen inte orkar mer eller klarar av vissa situationer. 

Nej det är märkligt och tragiskt det där med "osynliga" svårigheter. Ingen ifrågasätter att en person utan ben inte kan gå, men när det gäller skolbarn heter det inte sällan från skolor (inte alla såklart) att "hen kan om hen vill", eller ska barnet "skärpa sig".

• Anonym (Egen erfarenhet)
    Jimmy75 skrev 2025-06-07 23:54:55 följande:

Nej det är märkligt och tragiskt det där med "osynliga" svårigheter. Ingen ifrågasätter att en person utan ben inte kan gå, men när det gäller skolbarn heter det inte sällan från skolor (inte alla såklart) att "hen kan om hen vill", eller ska barnet "skärpa sig".

Ja. I vårt fall har dessutom mycket skuld lagts på oss föräldrar - att det skulle vara vårt fel att barnet inte klarar av skolmiljön. Vi har tränat vårt barn att klara mycket ute i samhället, men skolan är svårare för oss att jobba med. Vi är ju inte där. 
  • Jimmy75
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2025-06-08 08:13:38 följande:
    Ja. I vårt fall har dessutom mycket skuld lagts på oss föräldrar - att det skulle vara vårt fel att barnet inte klarar av skolmiljön. Vi har tränat vårt barn att klara mycket ute i samhället, men skolan är svårare för oss att jobba med. Vi är ju inte där. 
    Det är så tragiskt, men inte överraskande att höra. Jag har upplevt eländet från insidan och suttit i åtskilliga möten där jag hört den stackars stackars skolan säga och tänka både det ena och det andra om föräldrar där de verkar tro just det du säger, att något som sker hemma på något magiskt vis ska lösa problemen i skolan.
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (Biltemakörv) skrev 2025-06-06 00:15:03 följande:
    Skolplikt?

Jag har via min hobby kommit i kontakt med en jättegullig familj vars dotter inte gått i skolan sen 4:an, Nu är hon 17.
    Ingen vårdkontakt, igen diagnos, inga åtgärder, inga böter.

Vilka åtgärder finns för hemmasittare? Hur har hon kunnat bli hemma i över 6 år?

Det har gått för att kommunerna och skolorna inte gör ett skit för dessa barn.

Jag har en bekant som hade flera barn och alla slutade skolan i mellanstadiet. Tror en av dem gick något år längre.  

Tyvärr är alla barnen avlidna nu. 

Det blir en väldigt tuff väg framåt i livet för din väns dotter utan utbildning, utan ett sammanhang med skolkamrater, social träning mm. Samhället har svikit henne big time. 
Svar på tråden Skolplikt?