• Anonym (Biltemakörv)

Skolplikt?

Jag har via min hobby kommit i kontakt med en jättegullig familj vars dotter inte gått i skolan sen 4:an, Nu är hon 17.
    Ingen vårdkontakt, igen diagnos, inga åtgärder, inga böter.

Vilka åtgärder finns för hemmasittare? Hur har hon kunnat bli hemma i över 6 år?

• Svar på tråden Skolplikt?
  • Anonym (Egen erfarenhet)
    Anonym (X) skrev 2025-06-07 00:51:26 följande:

Det finns massor med insatser för hemmasittare.

Det gör det, men de är svåra att få tillgång till. Långt ifrån alla kommuner erbjuder det som egentligen behövs och när det finns så är det kö. Väldigt stort ansvar läggs på föräldrarna, trots att problemet inte sällan finns i skolan och alltså är väldigt svårt för föräldrarna att göra något åt. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2025-06-07 07:29:56 följande:

Det gör det, men de är svåra att få tillgång till. Långt ifrån alla kommuner erbjuder det som egentligen behövs och när det finns så är det kö. Väldigt stort ansvar läggs på föräldrarna, trots att problemet inte sällan finns i skolan och alltså är väldigt svårt för föräldrarna att göra något åt. 

Vilka insatser menar du är svårt att få tillgång till eller har kö? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Också hemmasittare)

Det finns massor med insatser för hemmasittare.
    Frågan är väl vad du ska öra med vetskapen. Ringa socialtjänsten?

Det kan du inte säga bara rakt av. Det ser olika ut från kommun till kommun, ebn del har inte mycket till insatser, insatser är "låsta" bakom diverse hinder, det kan finnas insatser men de insatserna passa rinte nödvändigtvis alla, osv osv. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Biltemakörv) skrev 2025-06-07 17:07:51 följande:

Ja vad bra mer igenkännbara detaljer...

Är det vad du svarar på, så föräldrarna har inte gjort några försök med något säger du?

• Anonym (Biltemakörv)
    Anonym (a) skrev 2025-06-07 18:12:50 följande:

Är det vad du svarar på, så föräldrarna har inte gjort några försök med något säger du?

De har försökt få hjälp från vården, vet inte vad, men inte fått komma till utredning.
  • Anonym (Biltemakörv)

Frågan är väl vad du ska öra med vetskapen. Ringa socialtjänsten?

Varför skulle jag? Familjen verkar välfungerande.
  • Anonym (Biltemakörv)
    Anonym (Också hemmasittare) skrev 2025-06-06 22:25:54 följande:

Jag var också hemmasittare/storskolkare från 4an och framåt. Jag är 21 nu, fyller 22 I oktober.

Det kan vara svårt för alla parter att reda ut och göra något åt. Resurser, orsaker, miljöer, hälsa, allt måste klaffa för att det ska gå att göra något åt det. 

Böter verkar i praktiken mest vara för föräldrar som inte bryr sig om skolplikten utan aktivt tar sina barn ut skolan. 

Jag beklagar att du inte fick hjälp. Har det ordnat sig för dig nu?
  • Anonym (a)
    Anonym (Biltemakörv) skrev 2025-06-07 19:14:45 följande:
    De har försökt få hjälp från vården, vet inte vad, men inte fått komma till utredning.
    Så nej, du är inte insatt men vill ändå hänga ut barnet på ett av landets största forum för att vi ska diskutera dennes situation? Som... bekant
  • Anonym (Biltemakörv)

Jag har hängt i forumet tillräckligt länge för att veta att en enkel fråga (här om skolplikt) inte får många svar.
    En fråga med ett exempel (här med likvärdiga men ändrade detaljer) brukar generera fler svar. 

Jag har också hängt här tillräckligt länge för att inte bli förvånad över tonen hos en del.

Svar på tråden Skolplikt?