Inlägg från: Anonym (Också hemmasittare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också hemmasittare)

Skolplikt?

Jag var också hemmasittare/storskolkare från 4an och framåt. Jag är 21 nu, fyller 22 I oktober.

Det kan vara svårt för alla parter att reda ut och göra något åt. Resurser, orsaker, miljöer, hälsa, allt måste klaffa för att det ska gå att göra något åt det. 

Böter verkar i praktiken mest vara för föräldrar som inte bryr sig om skolplikten utan aktivt tar sina barn ut skolan. 

Anonym (X) skrev 2025-06-07 00:51:26 följande:

Det finns massor med insatser för hemmasittare.
    Frågan är väl vad du ska öra med vetskapen. Ringa socialtjänsten?

Det kan du inte säga bara rakt av. Det ser olika ut från kommun till kommun, ebn del har inte mycket till insatser, insatser är "låsta" bakom diverse hinder, det kan finnas insatser men de insatserna passa rinte nödvändigtvis alla, osv osv. 
    Anonym (Biltemakörv) skrev 2025-06-07 19:17:25 följande:
    Jag beklagar att du inte fick hjälp. Har det ordnat sig för dig nu?
    På sätt och vis har det ordnat sig. Många delar i livet, men specifikt akademiskt blev det bättre när det enda alternativet inte var att vara hänvisad till fysiska skolor. Dvs jag fyllde 20 och fick studera på distans på grundvux. Men det är bara en del, jag har mycket annat som jag behöver jobba med, och på vissa saker är det nästan svårare att få hjälp som vuxen än som barn. 
Svar på tråden Skolplikt?