Inlägg från: Anonym (Bezos) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bezos)

Fajten mellan Musk och Trump

Nu kom den som alla förutspått, fajten mellan Musk och Trump. I den här tråden spekulerar vi vad som kommer att hända härnäst.

• Svar på tråden Fajten mellan Musk och Trump
  • Anonym (Bezos)
    Postman skrev 2025-06-06 14:42:07 följande:

Är inte så förvånad, var mer förvånad att de hade ett samarbete tidigare. En som är tillverkare av elbilar borde knappast ha någonting gemensamt med en som försvarar fossila bränslen. 

Trump säger att han love Tess-lurs. Undrar vad som ligger bakom det skiftet?
  • Anonym (Bezos)

Mina spekulationer är att Musk kommer att flytta till ett land som han kommer att påstå uppskattar honom bättre. Kanske ett arabland utan olja.

• Anonym (Bezos)
    Anonym (A) skrev 2025-06-06 14:18:05 följande:

Kanske blir det vändningen för tesla

Tesla aktien har gått ner som jag förstår efter ordväxlingen. Enda sättet att rädda tesla är att Musk plockas bort från styrelsen.
  • Anonym (Bezos)
    Anonym (Bezos) skrev 2025-06-06 15:43:14 följande:
    Tesla aktien har gått ner som jag förstår efter ordväxlingen. Enda sättet att rädda tesla är att Musk plockas bort från styrelsen.
    I usa har försäljningen dalat pga doge, i Europa pga nazistsympatierna (stora drag)
  • Anonym (Bezos)

Hahaha! Nu erbjuds han politisk asyl i Ryssland. tror han kommer att nappa på det till 80%

• Anonym (Bezos)
    Anonym (A) skrev 2025-06-06 15:48:01 följande:
    Det säger ingenting om framtiden. Blir Musk fiendens fiende (Trumps fiende) och en sympol för klimatet kan han vinna på det. Folk glömmer fort och håller sällan flera bollar i luften.
    Det vore ett konsttrick. 
  • Anonym (Bezos)
    Anonym (A) skrev 2025-06-06 15:52:17 följande:

Skulle inte bli förvånad om bråket är planerat och ett spel för galleriet.

Intressant! Varför tror du det? (Den här tråden är en spekulationstråd)
  • Anonym (Bezos)
    nihka skrev 2025-06-06 15:50:21 följande:

Min spekulation är att Trump kommer utvisa Musk, men innan utvisningen träder i kraft kommer Musk att omlokalisera till ett låglöneland som Filipinerna, Indien eller Kina.

Ja, Musk ligger löst till.

Enligt utsago så var ett telefonsamtal inplanerat men att Trump tycker att Musk har blivit galen och vill inte prata med honom. Ett tecken på att han redan bestämt sig tror jag. (Ev utvisning)
  • Anonym (Bezos)
    Anonym (A) skrev 2025-06-06 16:28:43 följande:
    För att både trump och putin skulle gilla en sådan twist. Och för att det är en effektiv strategi för sympatier eller för att rikta strålkastaren åt annat håll.
    Från vaddå tror du? Och vilka sympatier skapar det här?
  • Anonym (Bezos)
    Anonym (A) skrev 2025-06-06 17:07:20 följande:
    Finns hur många alternativ som helst men jag skulle gissa på något utrikespolitiskt. Gällande sympatier så vinner trump på att ta avstånd från en knarkande galning - trump blir lite mindre galen i det ljuset. Musk kan som jag skrev bl a bli fiendens fiende och förknippas med anti-fossila åsikter. Kanske sockrar de även vägen för musk som presidentkandidat beroende på hur konflikten utvecklar sig.
    Fast Trump verkar gilla att omge sig med galningar. Jag tror att det blir som en skyddande mur runtomkring hans egen persona. Finns alltid en syndabock om saken går åt skogs.

Kanske kan Musk kunna återta någon slags klimathjältepersonlighet och vinna pluspoäng men jag misstänker att det loppet kan vara kört. Han sitter nog löst i tesla styrelsen. Hörde ett rykte om att de har börjat leta efter kandidater för posten. Styrelsen har ett ansvar för aktieägarna. Annars riskerar de att bli stämda om de behåller en figur som sänker varumärket.

Presidentkandidat var intressant twist. Jag börjar poppa popcorn för den rafflande upplösningen.
  • Anonym (Bezos)
    Anonym (Sid the sloth) skrev 2025-06-06 17:25:34 följande:
    De måste fortfarande ändra sin konstitution för att någon som inte är född US-medborgare ska kunna nomineras till president.

Och jag misstänker att Trump inte kommer att ändra på den regeln åt honom.
    Det är nog inte helt säker omöjligt. Vet inte vad Musk har för möjligheter att utöva utpressning på Trump. Troligen en hel del. Det där om hintande om att valutgången var manipulerad(?kan tolkas som?) samt epstein verkar tyda på att han håller inne med smaskigheter som kan fungera som utpressning.
  • Anonym (Bezos)
    Anonym (A) skrev 2025-06-06 18:27:29 följande:
    Vad grundar du det på? Elbilaförsäljningen ökar och prognosen ser god ut både i europa och kina

Jo, det stämmer, elbilsförsäljningen ökar, tesla följer inte den kurvan. Enbart pga Musk. Tror att de får svårt att återhämta sig med honom bakom spakarna. Sen hjälper ju inte saken att cybertrucken visade sig vara av så dålig kvalitet.

Skulle de byta vd så kommer aktien i alla fall att göra ett glädjeskutt.

• Anonym (Bezos)
    Anonym (A) skrev 2025-06-06 18:43:48 följande:
    Det jag svarade på var att folk börjar bli osäkra på elbilar överhuvudtaget. Ser inga sådana tendenser globalt.

Förmodligen guldläge att satsa på tesla just nu men man får såklart tro som man vill.
    Tror det är allt annat än guldläge. Vi har inte sett upplösningen på konflikten mellan Trump och Musk än. Det här kommer att bli smaskigare
  • Anonym (Bezos)

Musk vill starta ett nytt parti för de där 80% i mitten. Enligt hans poll på x så ställde sig 80% positiva till det. Han tyckte det var ett tecken.

Jag tror att man kan åstadkomma vad som helst nästan om man har pengar. Musk har absolut en chans att bli president. 

• Anonym (Bezos)
    Aniiee skrev 2025-06-09 14:32:57 följande:
    Inte utan att konstitutinen ändras först, och det är ingen intresserad av att göra. Förutom Trump, då, men hans intersse ligger i att häva two term-gränsen, inte att låta utlänningar bli president.
    Svårt, men inte helt osannolikt. Det finns många i bestämmande roll som kan köpas, lyckas han på olika sätt köpa (via sk doneringar eller dylikt) i kombination med en oponionsbildning via sina sociala medier så kan han kanske lyckas. Första gången (och även ändra) så lyckades Trump vinna valet genom operation Alamo. Dvs manipulering via medier. Det är ju inte heller en hemlighet att om man planterar ett missnöje hos väljarna (efter att ha lyckas få en konstutionsåndring) så röstar de på den ledaren som är mest missnöjd. 

Gammal hederlig manipulation. Han har ju sin ai till hjälp som redan börjat manipulera.

The sky is the limit.
  • Anonym (Bezos)
    Aniiee skrev 2025-06-09 17:53:24 följande:
    Det är viss skillnad på att köpa röster och ändra konsitutionen.....
    Det är ju inte omöjligt. Då pratar jag om att få igenom en omröstning i senaten där de i bestämmande roll har möjlighet att först bli påverkade, lobbyism, media, "övertalning" i form av mutor. Schwarzenegger försökte sig på det men hade inte tillräckligt med kapital i ryggen. Lyckas Musk med det steget så står dörren i princip öppen för att bli folkvald. Det är ju ingen hemlighet att Trump köpte latinamerikaners (och svartas) röster vi betalda lobbyister och influenser. Dvs det han försöker göra i Grönlan, få det att se ut som att vissa grupper stöttar något de egentligen inte står för så att fler hakar på.

Ungefär som Steven Seagal gör för ryssen.
Svar på tråden Fajten mellan Musk och Trump