Inlägg från: Anonym (Desperat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Desperat)

Vad har jag för värde?

Jag känner just nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Jag är en man på 50+ som har ett förflutet som mobboffer med låg självkänsla. Jag har trots det lyckats skaffa en högskoleutbildning, fått 4 barn och varit gift/sambo sen tidigt 90-tal. Jag bor i villa, och har en bil. Allt detta har givetvis inte kommit gratis, min låga självkänsla har gjort att jag fått kämpa mer än de flesta.

Min relation till min fru (jag har skrivit om den tidigare på FL) ger mig ingen validering av mitt värde, eftersom det är så motstridiga signaler. Hon säger ibland att jag är snygg, men tar aldrig på mig vare sig mysigt eller sexuellt. Hon kan hålla om mig, men det är bara för att hon fryser och vill värma sig eller för att jag ber om det. Med täcket mellan våra kroppar. Det är mer med relationen, men andra saker påverkar.

Jag har fått veta att jag gör ett bra jobb på jobbet och har dessutom pluggat vidare för att bli ännu bättre. Trots detta har jag bland de lägsta lönerna på min arbetsplats och kommer aldrig att komma ikapp.

Situationen som den är gör att jag ofta sitter med mobilen, eftersom jag inte upplever att min närvaro är önskad. 

Till detta ska läggas att våra yngsta barn har svårt på olika sätt just nu, men de vänder sig bara till min fru för att prata. Jag är kock och taxi i familjen, inte den man anförtror sig till trots att jag försöker bjuda in.

Varför skriver jag allt detta? För att jag inte har någon att prata med om allt, de få män jag känner är på en annan plats i livet eller inte bekväm med att prata och de kvinnor jag känner skulle nog känna sig obekväma med att prata om min relation sexuellt och känslomässigt med min fru. Min fru kan inte se någon egen delaktighet i hur jag känner.

Främlingar på internet, hjälp mig reda i tankarna.

• Svar på tråden Vad har jag för värde?
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Evan) skrev 2025-06-07 10:21:41 följande:

Hur har det sett ut i er familj tidigare, under barnens år? Du skriver att du har utbildat dej och satsat på jobbet. Är det kanske din fru som varit den som slutat tidigare och varit med barnen mer tid än dej?  

Vi har båda två utbildat oss, turats om, och satsat på jobbet. Dock så har hon en dålig arbetsmiljö nu, men det är ju svårt för mig att göra något åt. Barnen har inte alltid haft svårigheter, men just nu är det så.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Felicia) skrev 2025-06-07 12:14:36 följande:

Vill din fru inte ta i dig så är det en allvarlig varningssignal, tycker jag.

Det klart att man kan vara olika mycket intresserad av sex, men vanlig mänsklig kroppslig kontakt brukar vara välkommet, oavsett sexintresse.  

Jag tycker att du ska gå i terapi, på grund av att du troligen har en del svårigheter från mobbningen som ung, och för att det är vissa problem både på arbetet och hemma. 

Få hjälp att reda ut dina känslor och funderingar. Hjälp att tänka framåt, vilka vägar finns det från nuvarande situation och hur vill du gå framöver? Vilka steg och i vilken ordning i så fall.

Självkänsla kommer delvis av att få möjlighet att uttrycka sig och få spegling på det som man säger från någon annan. När man går i psykoterapi blir speglingen från en vänlig och neutral person. Det är ovärdeligt.

Det man säger i terapi är sekretesskyddat och man ska inte dela innehållet i terapin med någon annan. 

Det finns något som heter interpersonell psykodynamisk terapi, den finns det forskning på att den kan ge resultat. Någon form av KBT skulle kanske också fungera. 

Ta steget, det är aldrig för sent att lära känna sig själv lite djupare.

Jag har gått i terapi i flera omgångar och äter antidepressiva. Men saker händer i livet, när de verktyg man får i terapi för att hålla sig frisk slutar fungera. Jag är inne i en process med att prioritera mig själv mer, jag är värd många saker som jag inte tillåtit mig själv att prioritera. Men för att lyckas med det måste jag någon gång få bekräftelse på mitt värde så jag inte hamnar utan någon på grund av att jag är mer ego. Jag känner mig inte uppskattad som anställd, inte åtrådd eller älskad som make och överflödig som pappa.

Jag har föreslagit familjeterapi med min fru, men hon vill inte, hon tycker att hon vet vad de kommer att säga.
Svar på tråden Vad har jag för värde?