Inlägg från: Anonym (Felicia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Felicia)

Vad har jag för värde?

Vill din fru inte ta i dig så är det en allvarlig varningssignal, tycker jag.

Det klart att man kan vara olika mycket intresserad av sex, men vanlig mänsklig kroppslig kontakt brukar vara välkommet, oavsett sexintresse.  

Jag tycker att du ska gå i terapi, på grund av att du troligen har en del svårigheter från mobbningen som ung, och för att det är vissa problem både på arbetet och hemma. 

Få hjälp att reda ut dina känslor och funderingar. Hjälp att tänka framåt, vilka vägar finns det från nuvarande situation och hur vill du gå framöver? Vilka steg och i vilken ordning i så fall.

Självkänsla kommer delvis av att få möjlighet att uttrycka sig och få spegling på det som man säger från någon annan. När man går i psykoterapi blir speglingen från en vänlig och neutral person. Det är ovärdeligt.

Det man säger i terapi är sekretesskyddat och man ska inte dela innehållet i terapin med någon annan. 

Det finns något som heter interpersonell psykodynamisk terapi, den finns det forskning på att den kan ge resultat. Någon form av KBT skulle kanske också fungera. 

Ta steget, det är aldrig för sent att lära känna sig själv lite djupare.

• Anonym (Felicia)
    Anonym (Hm) skrev 2025-06-08 11:03:32 följande:

Mycket av dina tankarna och känslor kan nog försvinna om du inte jämför dig så mycket med andra. Tex när det kommer till lön eller att du har varit mobbad tidigare. Det är såklart en väldigt jobbig och svår upplevelse, men det är inte den du är. Ett mobboffer. Och det är inte den du är nu. Ibland fastnar vi i livet. Ekorrhjulet har tagit för stor plats och stenarna på axlarna hopar sig. Alla är vi där någon gång. Det känns som att du kan behöva ändra hela ditt synsätt på det du faktiskt har. 

Föreställ dig att du förlorar precis allt du har just nu. Allt från barn till jobb till fru och hem. Du förlorar allt. Föreställ dig sedan hur lycklig du skulle bli över att få allt tillbaka. 

Man ska absolut ta vara på det goda man har! Håller helt med om det. Inte underskatta det som är värdefullt, inte minst hälsa och andra vardagliga saker.

Men TS kan behöva förändra saker och då skulle det vara bra att prata med, och reda ut saker och ting med en neutral utomstående person. Annars kan man fastna i egna tankeloopar.
Svar på tråden Vad har jag för värde?