Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 09:31:17 följande:
    Freddie K skrev 2025-06-08 09:19:14 följande:
    Jo, så är det. Utbildning är ju jätteviktigt och som du säger, vi lär oss olika snabbt, men bara för att en lär sig lite snabbare än den andre så betyder ju inte det att den är dum i huvudet. 
    Så är det absolut! 

Sedan får man inte glömma att teoretiskt lärande inte är det enda. Det finns massor av olika former av intelligens. Känslomässig och social intelligens till exempel för att inte tala om empatisk förmåga och medkänsla. Vi är alla olika och alla är lika värdefulla.

Det beror helt på hur man definierar intelligens.

Men det är ändå inte särskilt genomtänkt att enbart använda IQ som ett mått.
    Big Five personality traits and academic performance: A meta-analysis

Abstract

Objective and method: This meta-analysis reports the most comprehensive assessment to date of the strength of the relationships between the Big Five personality traits and academic performance by synthesizing 267 independent samples (N = 413,074) in 228 unique studies. It also examined the incremental validity of personality traits above and beyond cognitive ability in predicting academic performance.

Results: The combined effect of cognitive ability and personality traits explained 27.8% of the variance in academic performance. Cognitive ability was the most important predictor with a relative importance of 64%. Conscientiousness emerged as a strong and robust predictor of performance, even when controlling for cognitive ability, and accounted for 28% of the explained variance in academic performance. A significant moderating effect of education level was observed. The relationship of academic performance with openness, extraversion, and agreeableness demonstrated significantly larger effect sizes at the elementary/middle school level compared to the subsequent levels. Openness, despite its weak overall relative importance, was found to be an important determinant of student performance in the early years of school.

Conclusion: These findings reaffirm the critical role of personality traits in explaining academic performance through the most comprehensive assessment yet of these relationships.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34265097/
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 10:08:24 följande:
    Anonym (skola) skrev 2025-06-08 09:45:01 följande:

Jag tror inte du förstår vad det innebär att ha lågt iq om du tror att det bara räcker med stöd så kan man klara sina ämnen.

Om du klarade grundskolan, med eller utan stöd, så har du inte lågt iq. De som går på anpassad grundskola har oftast ett iq under 70 och har stora svårigheter att klara något i skolan över årskurs 6, många kommer inte längre än årskurs 3. Tycker du fortfarande att de ska gå på universietet?

Du måste separera dina svårigheter i grundskolan (som inte kan ha varit studiemässiga om du gick ut med godkända betyg) mot någon med if. Du har autism och hade troligtvis väldigt tufft med de sociala koderna mm och jag tvivlar inte på att du inte fick nog med stöd men vi pratar helt olika nivåer.
    Jag tror att det är du som inte förstår vad IQ är. Det är ett otroligt kritiserat test.Testresultaten kan skilja enormt beroende på dagsform och motivation. Det tar inte heller någon hänsyn till NPF-diagnoser där den kognitiva förmågan som exempelvis arbetsminne kan vara nedsatt. Inte heller vid språkstörning tas det någon hänsyn där den verbala delen av testet kommer att dra ner poängen. Dessa grupper kommer alltså få ett lägre IQ i ett IQ-test än andra.

Nassim Nicholas Taleb är en av dem som kritiserat testet och kallat det för en pseudovetenskaplig bluff.

Jag tycker att det är otroligt synd att IQ-tester överhuvudtaget används. Vid IF är det dessutom andra delar, som inte ens mäts i ett IQ-test, som är avgörande för diagnos. Man ska även ha svårt för socialt samspel och att klara sig självständigt i vardagen.

Jag har själv gjort ett IQ-test i samband med att jag sökte en tjänst. Resultatet: lågt! Vad spelar det för roll? Jag har ett jobb jag trivs med (efter en akademisk examen) och många fina vänner. Jag är lycklig.
    Gör Nassim Nicholas Taleb någon bra poäng för att de med IF skulle klara sej bra på universitet?

medium.com/incerto/iq-is-largely-a-pseudoscientific-swindle-f131c101ba39

• ClumsySmurf
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:24:31 följande:
    Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette. Filosofi som jag själv läste första året var rätt flummigt.

Universitetet är mer än forskare och karriär.
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:40:13 följande:
    Orkar inte gå in på detajler men ja, finns kurser på universitetet att läsa som är mycket lättare än svensk grundskola.
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:03:33 följande:
    Kan ju vara så att de klarar de enklaste kurserna, ev med rätt stöd.
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:05:43 följande:
    Och jag skulle bidra med den menar du? Har ju bidragit med exempel från verkliga livet. 
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:42:46 följande:
    Det kan du tycka om du vill. Men för att kunna diskutera ts måste man ju utgå ifrån hur det ser ut idag.
    När du diskuterar med argument utan argument som t.e.x Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette..Orkar inte gå in på detajler lägger du på andra att kolla om dina argument stämmer och håller, blir det som en anpassad diskussion med special hjälp där du själv egentligen inte diskuterar TS, även om du känner dej inkluderad.
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:18:24 följande:
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 20:02:36 följande:
    Jo det kan varit så att det funnits inslag i kursen med fritt skapande. Men sedan ska du ju koppla detta till kurslitteratur och göra en inlämningsuppgift på detta. Då ska du referera korrekt och skriva flera sidor text. Du blir aldrig godkänd om du enbart deltar i något praktiskt. Inte ens i estetiska ämnen. 
    Du kan tro att alla kurser har höga krav om du vill men så är det inte i verkligheten. 
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:42:46 följande:
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 20:41:11 följande:
    Då kan man ju undra vad de kurserna har på universitetsnivå att gora. De borde avskaffas. Och hållas på gymnasienivå eller folkhogskola.
    Det kan du tycka om du vill. Men för att kunna diskutera ts måste man ju utgå ifrån hur det ser ut idag.
    Som det ser ut idag får inte de som går på anpassad skola studera på universitetet och om det stämmer med verkligheten som det ser ut idag (men som du inte orkar gå in på detajler om) att alla kurser inte har höga krav kan ju man undra varför inte dessa kurser hålls på gymnasienivå eller folkhogskola.

Tycker du att "Men för att kunna diskutera ts måste man ju utgå ifrån hur det ser ut idag." är ett bra motargument?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 22:19:31 följande:
    Ja, jag tycker att det är mer givande att diskutera övergripande än att gå in på detaljer rörande enskilda kurser. Tror man att alla kurser på universitetet är jättesvåra så har man nog inte vistats i den miljön så mycket. 

Var inget motargument utan ett grundläggande antagande. Ifrågasätter man kurserna på universitetet blir det svårt att diskutera huruvida personer med IF ska få tillgång till dessa kurser eller inte.
    "Tror man att alla kurser på universitetet är jättesvåra så har man nog inte vistats i den miljön så mycket.

När du försöker argumentera för att de med IF ska få gå enskilda kurser på universitet men tycker att det är onödigt att gå in på detaljer rörande dessa enskilda kurser väger inte dina egna argument tyngre än 'tror', om andra skiter i att kolla upp om det du säger stämmer åt dej har du inget bra argument för att de med IF ska få gå enskilda kurser.
    Jag förstår inte hur du kan tycka att det är mer givande.

"Ifrågasätter man kurserna på universitetet blir det svårt att diskutera huruvida personer med IF ska få tillgång till dessa kurser eller inte."

Ja, det blir ju svårare att argumentera för att de med IF ska få gå på universitet och läsa väldigt lätta kurser med special hjälp när någon undrar varför inte dessa kurser hålls på gymnasienivå eller folkhögskola, men det är inget argument till varför man inte ska undra.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 23:10:39 följande:
    Förstår inte riktigt vad du vill tillföra med det du skriver? Vilka detaljer menar du skulle övertyga en person av motsatt åsikt? Som jag skrev har jag också själv läst filosofi. Vet inte om en person med if hade klarat det men att det skulle vara svårt och höga krav stämmer helt enkelt inte med min erfarenhet. 

Har man andra grundantaganden kan man ju istället diskutera vad universiteten ska erbjuda, men det blir en annan diskussion. Är dock öppen även för den.
    För mej är det helt obegripligt vad du vill tillföra med "Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette" eftersom det inte övertygar någon om att någon med IF ska gå på universitet, om du inte räknar med att någon annan ska kolla upp hur bra det stämmer att vissa kurser har så låga krav så någon med IF skulle klara av dem och göra argumentet åt dej.

Om du inte vill förstå vad jag vill tillföra med att förklara att dina argument inte tillför något övertygande så fastnar vi där och jag har inget mer ett tillägga.

"Har man andra grundantaganden kan man ju istället diskutera vad universiteten ska erbjuda, "

För det gör man ju inte när man tycker att de med IF ska få gå lätta kurser med special stöd p.g.a de mer diffusa kategorierna hälsa, inkludering och demokrati?
    Ska genomsnittligt begåvade också bli inkluderade och få rätt till extra stöd?

"Som jag skrev har jag också själv läst filosofi."

Filosofi kan vara bra att läsa för att kunna göra bättre argument men man behöver inte läsa filosofi för att filosofiskt cirkla runt argumenten med hypoteser och diffusa kategorier eller för att märka att någon gör det.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 00:13:40 följande:
    Du verkar mer fokuserad på att försöka vinna själva argumentationen än att föra diskussionen framåt.

Vill man tro att Allt på universitetsnivå är jättesvårt så är det fritt fram, jag kommer inte att lägga tid på att övertyga den personen.

En normalbegåvad är ju redan behörig om hen läst ett vanligt gymnasieprogram. 
    Ja, du tycker ju inte att det är särskilt givande att ens försöka vara mer övertygande än "Har en kompis" och p.g.a diffusa kategorier så jag undrar om  "Du verkar mer fokuserad på att försöka vinna själva argumentationen än att föra diskussionen framåt." är en projektion eftersom du har svarat på TS fråga utan att svara på frågan och vill inte förstå varför det inte tillför särskilt mycket.
  • ClumsySmurf
    Anonym (F) skrev 2025-06-09 13:51:02 följande:

Ett alternativ vore att starta ett säruniversitet där de utan behörighet får lösa där man sen kan plugga till särkirurg, särpilot, särkonstruktör, särpianisat osv

Sen kan vi starta sjukhus, flygbolag mm mm där de kan jobba under sina förutsättningar.

Eller så kan man göra lite tvärt om
    De med universitetsutbildning men som har visat sej vara totalt inkompetent ska tvingas att skola om sej på säruniversitet för att kunna få ett jobb. En helt inkompetent läkare kan få bli särläkare och gå omkring med städvagn på sjukhus.
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?