Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Nu har jag bara läst huvudinlägget och inte alla andra. Men jag har funderat på detta, när jag vikarierade ett tag på folkhögskolan. Där fanns det en del vuxna med IF. Jag minns t.ex. en tjej som ville läsa till förskollärare. 

Och jag tänkte, på ena sidan är ju jätteroligt att folk med dessa handikapp kan läsa vidare. Ofta kan de, det tar bara längre tid. Men ändå... de har ju inte rikigt samma förmåga att t.ex. ta rätt beslut. Kan en sån person då ta hand om barn?  Tänk om det händer något för att hon inte ser faran? Eller, inte lika allvarlig, men ändå, om barnen inte utvecklas så bra, för att förskolläraren har begränsningar? 

• AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2025-06-09 15:57:39 följande:

Skulle det ex vara olämpligt för en person med IF att arbeta som idrottslärare, administratör, ekonom, projektledare, chef, HR agent?  

Nej i många fall skulle det säkerligen fungera alldeles utmärkt då dessa yrken inte alls kräver någon intelligens. 

Tror du verkligen? En idrottslärare måste ha koll på mycket, och måste ta ansvar för säkerheten.  Det är ju itne bara" intellektuella "  förmågor som är sämre, men antagligen också omdömet. 

Och projektledare eller chef? Där har ju redan en del folk med ADHD problem. Det funkar inte. Och HR - personen kan ju lätt bli lurad, tänka för enkelspårigt.  
  • AndreaBD
    Anonym (Sigill) skrev 2025-06-09 17:04:32 följande:
    Den eleven skulle naturligtvis arbeta på en förskola, men inte ansvara för en grupp, utan hjälpa till med barnen på olika sätt. Inte ha ensamt ansvar när barnen leker ute t.ex.
    Det vore bra om det går, att få det att fungera. Jag har också observerat en del hur det fungerar för människor med NPF, och även där är jobben inte anpassade för det. Om jobben går att anpassa - visst. Men det måste också svårt att dra gränsen. T.ex. när det gäller beslut. En person med IF är inte mogen som en vanlig vuxen och beslut som hen tar kan vara olämpliga. Samtidigt - om personen nu har utbildningen, så blir det ju svårt att motivera, varför hen "inte får" göra vissa saker. Så länge det är stöd, är det väl okej, men när det börjar bli att ta ifrån personen vissa uppgifter kan det bli svårt. 
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?